Gå til innhold

noen spørsmål om pumping og lagring av melk :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestemt meg for å lage til et kriselager i frysn. Men, hvordan går jeg frem?

Jeg har liksom akkuratt nok melk til vesla nå, pumper jeg et måltid ender det med skriking med puppen neste måltid, og det jeg pumpa må varmes og gis.. Tenkte å øke produksjonen litt, er ddet pumping hvær tredje time som må til da?

Slik jeg gjør det nå pumper jeg etter måltid, blir vel en ca 40 ml i slengen. Kan jeg lagre det i kjøleskapet. og ved neste pumping kan jeg da blande melka og tilslutt sette det i frysn? Eller er det sånn at skal det fryses, så skal det rett i frysn?

Og når dette skal tines? 'Vesla skal på overnattin i romjula, hvordan tines melka fort og greit? kan det foreksempel tines i en bolle med vann inni kjøleskapet, og etter tining, hvor lenge er det holdbart da?

Masse spørsmål på en gang, håper noen har tid å svare, takk på forhånd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som skal fryses, fryser du med en gang,uten mellom lagring i kjøleskap, du kan bare slå ny pumpet melk over frossen, bare den frossne melken er gjennomfrossen. Pass på at du ikke fryser i større beholdere enn du ser for deg å bruke på ca 24 timer, for det er holdbarheten på frossen melk som er tint. varme opp bare små porsjoner av gangen når den skal brukes, det om ikke blir spist på hives. Det er lurt å fryse porsjoner på ca 100ml. Du tiner det lett i vannbad(da må det brukes umiddelbart) om det haster eller i kjøleskap over natten, da er holdbarheten 24 timer i kjøleskap.

Skrevet

Siden at du har fått et så bra svar om holdbarhet og frysing og sånt, så svarer jeg på pumpemengde...

For å øke produksjonen bør du pumpe hver 2.time. Dette gir ca 75ml hver gang og etter max to døgn har du overskudd:)

Skrevet

For å øke ja, pumping hver annen time er bra, nattamming/pumping er viktig for å øke. Å angi nøyaktig i ml hvor mye du vil klare å øke på noen dager, er ikke mulig, vi er alle forskjellige. HVor fort produksjonen øker er også individuelt, for noen tar det en dag og to hos andre litt lengre.

Skrevet

Jeg referer:

"Den første timen etter at brystet er tømt, vil det produsere omlag 50% av det det har kapasitet til mellom to amminger. Den andre timen produserer det 25% til, den tredje timen bare 15-20%.... ...Ved å ta ut melk 12 ganger i døgnet istedet for 6-8 vil døgnproduksjonen økes dramatisk. Hvis det for eksempel produseres 1dl mellom hvert måltid, vil man ved 6 amminger få ut 6 dl per døgn. Hvis man ammer 12 ganger, vil man imidlertid få ut 12*75ml, dvs 9dl eller 150% av 6dl."

derfor sa jeg CA 75ml, siden at dette er normalen. Jeg brukte begge disse benevnelsene fordi det er _normalen_. Vet selvfølgelig at det er individuelt. Føler jeg trengte å forklare dette siden at du faktisk kommenterer utsagn jeg kommer med.

Skrevet

Det var ikke meningen å støte deg på noen måte, det er bare lett for de som syns de har lite å skulle henge seg opp i en gitt mengde, og ¨klarer¨ man ikke å se en angitt mengde , kan dette lett forårsake at vedkommende blir frustrert....

% satsene stemmer, hentet ut av spebarnsboka?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...