Gå til innhold

Om dere tilbringte 10 minutter med en mamma med en baby...

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si dere var på et stellerom og det kom inn en annen mamma med en baby og kun vognen og babyen. Hun stelt babyen og gav den mat og babyen var ca 5-8 mnd gammel. Kanskje utvekslet dere noen høflige ord også. Ville du da i løpet av denen tiden klart å ha gjort deg en oppfatning om den andre var en førstegangsmamma eller en fleregangsmamma? Bare ut i fra håndteringen av barnet? Jeg er sikker litt rar, men jeg er generelt fascinert av mennesker og likheter og ulikheter og noen ganger synes jeg det er så utrolig tydelig at noen er førstegangsmammaer eller fleregangsmammaer og da endre jeg gjerne opp med å spørre etterhvert om det faller seg naturlig å spørre og jeg har omtrent alltid tippet rett :-) Er det bare jeg som har en egen evne til å se dette, eller synes dere også det er lett å se på andre om det er første barnet deres eller ei?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He, he. Det har jeg faktisk aldri tenkt over. Så nei. Legger ikke merke til sånt. Vet ikke om jeg hadde klart å "se" det heller :)

Skrevet

Hehe ikke så vanskelig å se.... Førstegangs har en helt annen.... vel, "stressa" måte å være på hvis ungen gråter eller er sulten eller sånn.... Med min evt. neste tror jeg at jeg kommer til å være mye mer læx på hvor man ammer og sånn. Med Soff var det veldig viktig at det var på kafe eller ordentlige steder, ikke på en hvilken som helst benk på et kjøpesenter eller på tog/t-bane.... Hehe

Skrevet

Mee 2.

Men et par ganger har jeg heller fått vite at de "bare" jobber med barn.

Jeg synest ikke det bare er på måten de tar seg av barnet på, men også på utstyret de har.

Førstegangs har gjerne masse fancy greier, mens andre gangs ofte bare har det vi vet vi trenger ;)

Skrevet

Joda, det er ofte lett å se. Jobber med de yngste i bhg, og merker som regel med en gang om det nye barnet har søsken eller ikke. Det hender selvsagt man tar feil, men som regle så stemmer det ja :-)

Skrevet

Ja, du er inne på noe der. eller meg som tredjegangs om ikke engang har det jeg trenger ;-P Men plastskjeene som er beregnet til å spise soft-is med funker nå like bra til å gi middagsglass med som vanlige babyskjeer fant jeg ut, hehe...

Skrevet

Vel - jeg og svigerinna mi var et sted hvor vedkommende der (som har flere barn selv) la ut om hvordan disse forekjellene var. Hun beskrev oss veldig godt - tvers motsatt! Så det er nok forskjeller her ja. Har nok mye med persontype å gjøre også.

Skrevet

Ja det er også noe. Mitt inntrykk er at de første/eneste i en søskenflokk generelt klarer mye mer selv en et yngre søsken og gjerne er mer forsiktig av seg enn yngre søsken-barn er.

Skrevet

Synst det er omvendt eg.

Jo første er nok kanskje meir forsiktig for får nok meir "forsiktig forsiktig" beskjeder etter seg.

Men mindre søsken er ofte de som er mest for seg og klarer mest sjølv. Skal jo være like flink som eldre søsken må vite ;)

Også får dei masse gratis ved å ape etter dei eldste som eldste måtte finne ut av sjølv.

Sånn er det iallefall her i heimen.

Skrevet

Ja, jeg er enig med deg i at de klarer mer i lek og sånt, nå tenkte jeg mer praktisk, påkledning, smøre mat, gå på do ol fordi med førstemann er man gjerne veldig opptatt av at de skal lære seg dette og være så store og flinke, mens med andre og tredje hjelper man mer til fordi man har ikke tid til å vente på at de skal klare selv eller man synes de er jo så små at man må jo hjelpe dem, hehe... Førstemann skal liksom bli stor så mye fortere enn de som kommer etterpå.

Skrevet

Vet ikke om jeg legger merke til det på fremmede personer, men jeg har jo to venninner som nettopp nå har fått små. Og de ser jeg det på, hvem som har fått førstemann og hvem som har fått andre mann. Ser det på måten de bærer barnet blant annet.

Skrevet

Jeg mener jeg kan det, men aner jo ikke om jeg tar feil da. :o)

Men ingen regel uten unntak, ikke alle førstegangsmødre er like, og det kan være mange førstegangsaktige flergangsmødre.

Skrevet

Meinte påkledning og slikt eg også.

Jo med eldste var eg nok litt meir bevisst på at han skulle lære seg det ja, men ser på mine yngste at dei har vore like kjappe til å lært seg det dei også, men ikkje fordi eg har "pusha" men fordi dei skal gjere det samme som storebror.

Skrevet

Ja, det er som oftest veldig lett å se. Er jo ikke så rart siden man har mye mer erfaring med babyer med nr 2 =)

Jeg stresset mye mer med alt mulig første gangen, og bekymret meg for alle slags rare ting - med minsten har jeg tatt det mye mer som det kommer.

Skrevet

Hehe det kan jeg:-) Men jeg blir ofte spurt om jeg har flere barn;) kanskje fordi jeg har ganske mange småsøsken og ikke stresser..

Ser også at mange har masse ting de ikke trenger med seg.. fatteri kke poenget.. det tar jo bare plass :)

Skrevet

det har jeg aldri tenkt på.. ser som regel på baby min og den andre sin baby.. og vi snakker om dem..

Jeg ser også en overfull vogn meg leker og ting og tang.. det må jo være slitsomt å ha med seg hele huset.. da man er ute å triller... hehe

Skrevet

Ja, føler selv jeg ser forskjell på det. Men, hadde noen spurt meg om jeg var førstegangs fordi jeg virket slik, så hadde jeg blitt skikkelig fornærma! Det hadde jeg tatt negativt, nettopp fordi man mener at førstegangs oftere virker stresset, uvørne i måten å holde på, har masse unødvendig utstyr, er kanskje usikre, og ikke så drevne. Jeg hadde ikke likt den karakteristikken, selv om jeg har sett mange jeg kan si det om. Men hadde det blitt sagt om meg hadde jeg ikke blitt blid nei! :o) Rett og slett fordi stressa, usikre og urolige mødre ikke gir meg inntrykket av den tryggheten en mor skal gi sitt barn. Og det er for meg negativt.

Skrevet

Hehe, de jeg merker meg som anspente og stressete tenekr jeg med en gang førstegangs om. Har en venninne som fikk barn akkurat samtidig med meg, og det er helt utrolig hvor stor forskjell det var på oss. Jeg var veldig rolig og tok ting etterhvert. Hun var veldig styrete og stresset, og alt MÅTTE skje etter klokken, mating, bleie skift osv, så det var ikke bare bare å gå på tur med henne, hun brukte halvannen time bare på å komme seg ut døren, og hadde med seg ALT av tenkelig utstyr.. Var også bekymret for hver minste ting, synes det var litt slitsomt å bare se på jeg:-)

Tror alt går mye greiere om man har litt roen selv.

Nå har jeg bare en foreløpig, og hun er veldig flink å kle på seg, spise, i lek osv, men det er fordi hun er veldig sta og vil selv, ikke fordi vi har pushet henne liksom.

Skrevet

Hehe... Altså jeg sier jo ikke at jeg lurer på om de er førstegangsmor fordi de ser sånn ut, så frekk er jeg faktisk ikke. Er mer om vi kommer litt i snakk og jeg sier noe sånt som: "og så er han så glad i å se på brødrene sine da. Har din også søsken kanskje?", så får jeg jo fort vite om det er første ungen eller ei på en pen måte ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...