Megmeg Skrevet 12. desember 2007 #1 Skrevet 12. desember 2007 hei! eg lurer på kor stor magen deres er og kor langt dere er på vei..eg er i uke 28..og er 23 cm,veit ikkje helt ka det heiter.,men er det ikkje ganske lite? betyr det at babyen er for liten elr?
rigmora :-Oline-: Skrevet 12. desember 2007 #2 Skrevet 12. desember 2007 Det va litt lite ja, men no veit ikkje eg ka som er normalt. Når eg va i veke 29 hadde eg 30 cm. D e jo litt over:)
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #3 Skrevet 12. desember 2007 Jeg tok siste sf mål når jeg var 35+6 da var jeg 36cm så jeg ligger veldig på normalen.
Leirha Skrevet 12. desember 2007 #4 Skrevet 12. desember 2007 Da jeg var på siste kontroll var jeg 28uker og lå på 26cm, det er akkurat på den rød streken.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2007 #5 Skrevet 12. desember 2007 Ved forrige svangerskap lå symfysemålet mitt langt over normalen. Vi måtte til vektestimering på sykehuset før fødselen, men jenta var 3600 da hun ble født på termin. For min del hadde det derfor ingenting å si. Nå sier både legen og jordmor at det har med måten du bærer barnet på.
valentinebarn & kvinnedagsbarn Skrevet 12. desember 2007 #6 Skrevet 12. desember 2007 i uke 28 skal man ligge i mellom 23 og 28 cm i følge helsekortet, så da ligger du nederst på streken, jeg er 28cm og ligger defor øverst, så begge deler er normal i følge helsekortet.
vannkvinne82 *060208* Skrevet 12. desember 2007 #7 Skrevet 12. desember 2007 Jeg var 24 cm i uke 28, og er 27 cm nå i uke 32. Jordmor sier at det er helt normalt, det viktigste er at barnet vokser, at det er en stigende kurve på helsekortet. men selvfølgelig, det ligger under snittet, så ja, det er lite. men det kan bety at du bærer barnet nær ryggen, eller at du har lang rygg og god plass til barnet å bevege seg på.
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #8 Skrevet 12. desember 2007 SF-mål har lite å si på størrelsen på baby. Selvf kan et veeeldig høyt mål si noe om et stort barn, men det viktigste med SF-mål er å sjekke at magen/baby vokser jevnt, altså følger en noenlunde jevn kurve og ikke plutselig f.eks, flater ut eller hopper opp eller ned. For at det skal være mest mulig pålitelig så er det også viktig at det er samme person som måler, da blir det mest mulig likt målt. Hadde selv mål som var veldig opp og ned første gang pga byttet på å gå til lege og jm. Denne gangen gikk jeg bare til jm og kurven ble helt fin. Lå hele tiden godt over streken, øverst i det grønne feltet og rett over på siste måling, men fikk ei lite jente på ca 3200 født i 37+4. Så stor mage betyr ikke nødvendigvis stor unge. Jeg hadde gjerne et høyt mål pga hun lå med beina brettet ned mot hodet og da vil jo magen stikke mer ut. Et lavt mål kan gjerne bety at ungen din ligger litt "innover" eller på tvers akkurat nå og ikke lager så stor mage? Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå