Gå til innhold

Ribbespørsmål.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er som nevnt før totalt grønn når det gjelder matlaging...(er ikke vegetarianer ;)

Men når det kommer til sånne skikkelige husmortips kommer jeg til kort.

Så.....hva slags ribbe må jeg kjøpe til 12 stk på julaften?

Familieribbe er det noe som heter...hmmm..det høres jo riktig ut, men hva er tynnribbe? Og hva er lurest/best/enklest?

Grumf...må forresten også lage pinnekjøtt....han samboeren er vestlending så det hører til jula.

Er det forresten sånn man griller? Kjøttbit-grønnsak-sopp-kjøttbit-grønnsak osv?? Pinnekjøtt.....

Nei.. nåååååååå er det dusj og natta ;)

Ps...er seriøst takknemlig for ribbesvar!

Klem ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du skal få et helt ekte svar på ribbespørsmålet ditt, og det er;

Gå til en slakter og få et ordentlig kjøttstykke. daviser han deg de ulike tingene, og forskjellen er hovedsaklig om det er mye eller lite kjøtt på dem. mye kjøtt gir mye mat, mye fett gir mye smak - så en god blanding er best ;-). Men gå et sted hvor de kan hjelpe deg på ordentlig. Akkurat nå vet jeg ikke helt hvor du skal gå, men jeg ville begynt på den store butikken på Vøyenenga, eller CC på Høvik. Kanskje vet du om en slakter som bare driver med kjøtt, det hadde vært best.

Steking og tilberedning av ribba er i grunnen vedlig greit og ikke så vanskelig, men pinnekjøttet krever at du holder tunga beint i munnen. Aller først må du finne ut om han liker det røkt eller ikke. I den familien jeg er gift inn i er det ikke vanlig å spise røkt pinnekjøtt, men i min egen familie er det røkt vi spiser. Han kommer nemlig til å bli skuffet om ikke han får det han er vant med.

Jeg vet ikke om det går ann å grille pinnekjøtt som grillspyd. Jeg tror ikke det var det første jeg ville prøvd, men hva vet vel jeg. Det jeg vet er at pinnekjøttet skal vannes ei natt, kokes en stund, og "skjerpes" i ovnen rett før servering. Minst like viktig som kjøttet er kålrabistappen, og når det er gjort vil mannen kysse deg mye.... det blir fint!

Rop hvis du trenger mer hjelp, for vi er sikkert mange som kan tusen ulike måter å gjøre ddette på :-)

Ha en fin dag uten turbosnurr!!!

Skrevet

Tynnribbe er en flat sak, lett å steke da den er like tykk over det hele. Familieribbe er med kotelettkammen, litt rimeligere og med mer mat. Her er det smart å "bygge opp" med en skål eller aluminiumsfolie slik at svorsiden blir nogenlunde i vater når du steker.

Uanseett hva du velger er det lurt å salte/krydre ett par dager før jul slik at krydderet kan trekke inn i kjøttet. Når du skal steke kan du legge ribba med svorsiden ned i ett par desiliter vann i stekeovnsskuffen. Pakk inn i folie og la den steke ca 1/2 time. Av med folien og legg ribba på rist med svoren opp (skuffen bør være under, for det renner mye)

Deretter er det bare å steke, ca 50 min pr kg. Beregn ca 300 g pr pers, litt avhengig av type ribbe og hvor mange voksne dere blir. Har du grillelement kan du bruke det på slutten for å få en skikkelig sprø svor. MEN-her må du passe godt på så den ikke svir seg.

Jeg lager alltid en god brun saus til, men mange foretrekker bare ribbefett ved siden av.

Pinnekjøtt er en enkel affære. Velg vanlig eller røkt, her er det mange meninger og alt er en smakssak. Jeg bruker å være nøye på at det ikke er alt for mye fett på kjøttet sånn at det blir litt mat igjen. Legg i vann kvelden før. På Ultra har de finne pinnerister til salgs i år, som passer i store kasseroller. Legg pinnekjøttet på risten, fyll på litt vann, ikke lenger opp enn til toppen av risten. Så er det bare å vente. Og vente. Og vente!

Det skal trekke i ca 2 1/2 - 3 timer og du trenger bare å passe på at det ikke blir fritt for vann i kjelen.

Om du vil brune det litt i stekeovnen gjør du det når det er ferdig kokt. Det er også like mange meninger om brunet/røkt/ikkerøkt pinnekjøtt som det er dalfører på Vestlandet :o)

Serveres med masse, masse hjemmelaget kålrabistappe og gode poteter samt den skyen du får igjen i bunnen av kasserollen.

Mmmm, jeg gleder meg virkelig til julematen nå :o)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...