Gå til innhold

pappaperm og lånekassen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er dette med pappaperm når mor er student? Jeg har tenkt til å søke om fødselsstipend fra lånekassen, men tror ikke jeg kommer til å ta noen permisjon fra studiene, i og med at det generelt er lite med oppmøteplikt på det jeg skal ta. Samtidig vil jeg veldig gjerne at pappan skal få så mye perm som mulig.

Så, hvordan blir dette da? Kan jeg fortsatt få penger fra lånekassa, gå på skole når det passer meg, _samtidig_ som pappan tar perm? Eller finnes det noen regler her, som på alt mulig annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik jeg har forstått det må du som mor ha opparbeidet fødselspenger med minst 50% stilling for at pappan skal ha rett på fedrekvoten. (6 uker).. siden du er student har han kun rett på 2 uker.. (med eller uten lønn avhengig av arbeidsgiver). Men jeg tror du kan gi han litt av din permisjon.. siden du sier du ikke vil ha den selv.. men du må ta 6 (eller 4??) uker etter fødsel som er forbeholdt mor... Men hvor mye penger han får når han er i perm da.. d vet jeg ikke...

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Dette går, ja!:-)

Dere må benytte dere av ordningen med gradert uttak (tidligere kalt tidskonto).

http://www.nav.no/page?id=332

Du får fødselsstipend fra Lånekassa og engangsstønad samtidig som far får perm!:-)

Skrevet

Jeg var i samme situasjone som deg. Her tok jeg bare med meg babyen på skolen de første 6 ukene, også fikk pappan resten av permisjonen. (Jeg MÅTTE jo ta de første 6...) Angrer ikke en dag! Pappan har hatt utrolig utbytte av det, og det har jeg og babyen også! Jeg var jo også masse hjemme, og pappan tok med seg babyen på skolen, så satt de i kantina og ventet på meg i lunsjen. Det var en utrolig flott tid! Klart det hadde vært vanskelig med et kolikk-barn, men våres var svært rolig av seg. Du har rett på engangsstønad. Far får foreldrepenger utfra sin egen inntekt.

Tips; Legg opp til en rolig start, og få unna mest mulig før termin, slik at du kan slappe av litt den første mnd. Det gjorde ikke jeg da, men husker jeg måtte grine litt første gang jeg gikk hjemmefra uten lillegull... men akk... jeg har så mange gode minner fra den tiden, og pappan ble en ræser på husarbeid og bleieskift;).

Vi hadde som regel at vi byttet på å stå opp om natten ved behov, det hjalp mye på overskuddet mitt. Pumpet meg også endel, slik at det aldri ble noen krise om ikke puppen var i nærheten.

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Skal se litt på nav sin side nå:) Har jo hørt om dette med gradert uttak før, men aldri satt meg inn i hva det faktisk er. Håper det går :D

Hehe, ja - jeg tenker først og fremst at det er sunt for pappan, at han kommer nærmere barnet, tar mer ansvar hjemme, osv. Nå har jeg så lite oppmøteplik at jeg kan vel egentlig være hjemme så og si hele tiden jeg og. Men da har jeg hvertfall mulighet til å sitte på skolen om jeg vil det. Dessuten er det vel bare fint om vi kan være hjemme alle tre :)

Skrevet

Men hvordan blir det med pengene om pappan får alle ukene etter 6 uker som er forbeholdt mor??.. Jeg er student og har ikke opparbeida rett til fødselspenger... får far permisjonspenger fra sitt arbeid når han får "min" permisjon?.. Jeg forstår ikke dette jeg...

Skrevet

skjønner ikke noe jeg...

går på skole, er jo ikke ferdig før juni baby kommer i mars, har ordnet noen som kan passe mars/april. men tenkte at sambo skulle ha perm i mai/juni, går ikke det?? har fått engansstønad, får også vanlig stipend men også fødsel/førsørgerstipend når baby kommer da far ikke har mer enn 20000 utbetalt i mnd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...