Gå til innhold

Dere som har hatt en xu, når prøve igjen?

LabbogLine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble operert for en xu for 1 1/2 uke siden. Jeg ble operert med et 15 cm langt snitt på magen, og høyre eggleder ble fjernet. Med unntak av såret på magen er kroppen endelig blitt normal, blør ikke lengre og tester endelig negativt igjen. Det jeg lurte på er om hvor lenge dere som har opplevd det samme ventet med å prøve igjen? Spurte han som opererte meg og overlegen på gynekologisk, og begge sa at vi ikke behøvde å vente med å prøve igjen. Noen som har erfaring med dette? Gruver meg veldig til å prøve igjen, i tilfelle det samme skal skje i venstre eggleder... men samtidig har jeg ikke lyst til å vente, da det som skjer det skjer... og føler jeg er så gammel at hvis vi skal få flere barn så bør vi prøve nå så jeg ikke er så gammel når sistemann kommer til..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg venta 2 mnd hadde xu i mai ble gravid i august første forsøk

Skrevet

Takk for svar! Kan jeg spørre deg om noe? Måtte du fjerne eggelderen? Fikk du beskjed av legen om å vente så lenge?

Skrevet

Hei,

jeg ventet til jeg hadde hatt en normal mens før jeg prøvde igjen. Dette fordi de ville at jeg skulle komme inn til tidlig ultralyd hvis jeg ble gravid igjen, og da er det jo en fordel å ha en mensdato å telle dager ifra når man tester positivt, om du skjønner. Jeg forsto det slik at legene anbefalte at man hadde en mens i mellom, men det skjedde ingen krise om man prøvde med en gang man var klar igjen.

Jeg fikk fjernet venstre eggleder ved laparaskopi pga exu. Fikk igjen mensen 6 uker etterpå, og ble heldigvis gravid igjen på første prøvemåned etter det igjen. Etter at jeg testet positivt tok jeg straks kontakt med legekontoret mitt, og de ordnet henvisning til sykehuset slik at jeg fikk tidlig ultralyd, tror den første var i uke 5+5 slik at de så at graviditeten lå i livmora denne gangen. Jeg tok også blodprøver for å sjekke HCG-stigningen (den er svakere ved exu enn normalt). Alt gikk heldigvis bra denne gangen.

Jeg var også veldig redd for at det skulle skje igjen, men man må jo bare prøve som du sier. Lykke til, jeg krysser fingrene for deg!

Skrevet

Takk for svar:) Ja, det er sikkert lurt å vente til man får mensen slik at det blir lettere å vite hvor langt man har kommet ved en eventuell graviditet! Er så godt å høre at det kan gå greit neste gang, er livredd for at det samme skal skje igjen. Men,men. man må vel bare prøve og håpe på det beste:) Håper bare ikke jeg har hatt en infeksjon eller noe som har skadet begge egglederene tidligere, sånn at det samme skjer igjen

Skrevet

Må innrømme at jeg tenkte mye på det samme jeg også. Hadde til og med "optimistisk" nok begynt å tenke på prøverør, for jeg kom jo sikkert til å miste den andre egglederen også. Tittet de på den andre egglederen din da du ble operert? Det gjorde de med min, og sa at den så helt fin ut. Hjalp litt, men jeg slappet egentlig ikke av før jeg var på den ultralyden og så at fosteret denne gangen lå i livmoren.

Hvordan går det med formen ellers, går det greit med magen? Husker det tok litt tid før det var ok å gå spesielt langt etterpå.

Skrevet

Tusen takk for svar igjen:) Ja, akkurat sånn har jeg det også! Tenker at det sikkert går greit med prøverør etter jeg har mistet den andre egglederen også... sikkert en slags forsvarsmekanisme vi har!? De kikket på den andre eggelderen, og den så fin ut, men er jo ikke sikkert den er fin inni fordi. er så redd for at det hele er forårsaket av en tidligere infeksjon eller noe sånn at den andre er skadet også.. men er vel helt normalt å tenke sånn. blir jo litt mer skjørt når man har bare en eggleder igjen! Men er veldig godt å høre om at det faktisk KAN gå bra med neste svangerskap da, det hjelper meg mye! Formen er ok den. men har hatt litt vondt inni magen den siste uka. smertene etter operasjonen ga seg ganske fort, men kom tilbake igjen for en uke siden. er 3 uker siden jeg ble operert nå på tirsdag, så det bør jo begynne å gi seg nå snart... hadde du vondt lenge? Hos meg kjennes det nesten ut som litt mensenvondt som kommer og går. men har jo ikke blødd siden 2 dager etter operasjonen, så håper alt er greit der inne..

Skrevet

Det tok en liten måned før jeg syntes jeg var ok igjen, jeg var sykemeldt i to uker etter operasjonen. Jeg fikk en blødning en uke etter at de hadde fjernet egglederen, de sa det var normalt, som en "mini-renselse". Livmoren hadde jo forberedt seg på å bli gravid selv om egget satt feil. Kanskje det er sammentrekningene i livmoren du kjenner? Du får nå følge med og snakke med legen om det blir veldig vondt.

Personlig for meg så var det veldig rart å bli gravid gang nummer to. Jeg greide ikke å glede meg i det hele tatt før jeg hadde vært på ultralydene, så det var noen anspente uker. Det blir kanskje sånn når man mister første gang, plutselig så tør man ikke å ta noen ting for gitt lengre. Husker at jeg syntes det var så snålt at enkelte var så bekymringsfrie i sin graviditet, litt sånn "jah, nå er jeg gravid, det går selvsagt bra det!".

I tillegg hadde jeg jo ikke sagt til noen at jeg var gravid eller at vi prøvde, så det ble en historie om "øøøhh... jeg hadde en cyste på eggstokken og så sprakk den". Ren og skjær nødløgn, jeg ville ikke at folk skulle vite og ikke minst spørre og mase masse om "har dere fått det til nå da?". Du verden så mange gravide mager det var å se i dagene etter operasjonen, og du verden så vondt det gjorde å se det :-(

Skrevet

Sykmeldt bare to uker du ja, er kanskje vanlig med kortere sykmelding når det er kikkhullsoperasjon? Jeg er sykmeldt i nesten 5 uker. Hadde veldig dårlig samvittighet for det denne uka, for kjente meg jo i så grei form. men det var helt til jeg var 2 timer på litt forsiktig julegavehandling.. helt gåen i mage og rygg og vondt etterpå.. strammer fortsatt veldig i såret. Ja, jeg kommer nok til å oppsøke legen hvis "smertene" ikke gir seg (er jo ikke direkte smerter, men mer sånn ubehag eller letter smerter man kan ha før mensen..) Skjønner godt at det var vanskelig å glede seg den andre gangen.. er helt sikker på at neste gang så kommer jeg til å være temmelig følelseskald helt til jeg vet at det går bra. Er vel sikkert en måte å beskytte seg selv på også kanskje.. Hos meg så trodde de det var en SA denne gangen, helt til jeg fikk akutte smerter, og hadde begynt å blø i magen.. så jeg hadde på en måte forberedt meg på at jeg hadde mistet. men fikk helt sjokk når det ble en eggleder mindre.. tenker jo på reduserte muligheter for å bli gravid.. tror dette opptar ca 70% av tankevirksomheten min igjennom dagen for tiden. det som er så skummelt er jo at det kan være så vanskelig å oppdage en XU.. Så skal nok be om UL tvert jeg skulle teste positivt igjen ja:) Skjønner at du måtte komme på en historie for å dekke over, så ekkelt! hos meg måtte vi bare fortelle det til de nærmeste her, rett og slett fordi et vennepar av oss fikk baby midt oppi dette, og jeg var rett og slett ikke forberedt på å se en liten baby akkurat da... Var også litt vanskelig å bortforklare 2 sykehus innleggelser, og 2 perioder med sykmeldling (var sykmeldt 2 uker i forbindelse med det de trodde var SA også) husker jeg satt på venterommet den dagen de oppdaget XUen, og det var 4 par sammen med oss med stor mage som skulle inn til UL for å se på det lille nurket deres.. gjorde forferdelig vondt..:(

Skrevet

Kikkhull er jo regnet for å være en enklere operasjon. Det er ikke akkurat store arr jeg har, så kort sykemeldingsperiode har sikkert noe med det. "Heldigvis" så skjedde alt det her i fellesferien, så det var lite folk på jobb. Det gjorde det enklere med en liten nødløgn, men du verden så dårlig samvittighet jeg hadde. Måtte be om unnskyldning da jeg kom med gladmeldingen neste gang, men alle tok det veldig pent :)

Regner med at du har lest alt du kommer over av informasjon om exu på nettet, så jeg skal ikke si slike teite ting som at det "garantert ikke skjer igjen", og "nå har du brukt opp uflaksen din", for det tror du neppe på. Det gjorde ihvertfall ikke jeg :) . Det som hjalp for meg var å lese om andre som hadde opplevd noe av det samme, og da helst når det faktisk hadde gått bra igjen etterpå. I tillegg hjalp det utrolig da jeg fikk mensen igjen, og vi etterhvert kunne begynne å prøve på nytt. Da kunne jeg definere meg selv som "jeg er en som prøver å bli gravid", i stedet for "jeg er hun som har mistet", om du skjønner. Høres snålt ut når jeg skriver det selv, men det hadde noe med selvbildet mitt rett og slett.

Skrevet

Ja, jeg må innrømme at mye av dagen går med til å søke på XU på nettet for tiden... jeg fortalte det til sjefen jeg.. var sykmeldt i 2 uker da legen trodde det var en SA, og nå nesten 5 uker.. ville at sjefen skulle vite hvorfor, og fikk veldig forståelse fra henne så jeg er gla jeg sa det. jobber på et veldig lite apotek med 5 ansatte, så det gjorde det lettere å si det til de andre føler jeg. Går og venter på mensen jeg også nå da, men har ikke vist seg hittil. er snart 3 uker siden operasjonen nå. Har vel egentlig bestemt meg for å hive meg ut i det og prøve på nytt med en gang. hvis det setter seg fast i andre egglederen så hadde vel det samme skjedd om jeg prøver om noen mnd også... gleder meg veldig til å kunne si at jeg er gravid jeg også, håper jeg får oppleve det og at det skjer snart:)

Skrevet

ps. takk for alle svar:) hjelper masse å høre om at det kan gå bra!

Skrevet

Må komme med en liten solskinnshistorie til deg ;) Hadde en XU i september og måtte fjeren en eggleder med kikkehullskirurgi. Jeg fikk beskjed på sykehuset om å vente minst 3 mnd med å bli gravid igjen. Til helga er det 3 mnd siden operasjon, og JEG ER GRAVID!!! Snikstartet litt med prøvinga, og der satt den gitt ;) Så det kan gå veldig raskt.

Kom egentlig som en veldig stor overraskelse på oss, for vi har prøvd siden juni 2005 og har brukt laaaang tid på å bli gravid. Men nå gikk det jo superraskt ;)

Må innrømme at jeg nå er livredd for at det skal være noe galt denne gangen også (har hatt en SA og en XU). Skal til legen i morra for å få henvisning til tidlig UL, og for å ta blodprøver for å følge med op stigning i HCG.

Lykke til.

Skrevet

Gratulerer!!! Så artig:) Både gleder og gruver meg til det blir min tur til å teste positivt igjen også! Skjønner du er engstelig, det kommer jeg også til å være. Krysser fingrene for at den lille sitter der den skal være denne gangen, den gjør sikkert det:) Må få høre hvordan det går med deg når du har vært på UL da.

Tusen takk for svar forresten! Trenger litt oppmuntring her jeg sitter. var inne på legeforeningens side, der det var lagt ut et foredrag for leger om XU, og der sto det at det er større sjanse for at det skjer igjen med laparotomi (den operasjonen jeg har hatt) enn med laparoskopi. Var ikke så oppløftende lesning da, og ble igjen litt bitter for at gynekologen på sykehuset ikke oppdaget det når jeg var innlagt første gangen..Kunne kanskje sluppet unna med kikkhullsoperasjon da. men,men. gjort er gjort:) Får bare tenke positivt. Håper jeg får tilbake mensen snart sånn at jeg kan begynne å prøve igjen!

masse lykke til fra meg:)

• 3 uker senere...
Skrevet

jeg fjerna høyre eggleder, fikk ikke beskjed om å vennte , men ble naturlig å gjøre det

Skrevet

Hei.

Ville bare gi en liten oppdatering. Nå har jeg vært på UL. Denne gangen fikk vi se en liten spire som satt inne i livmoren, med et bankede hjerte ;)

Er enda bare 7+1, så det er lang vei igjen å gå frem til noen ferdig baby - og mye som kan gå galt enda. Men det er i alle fall ikke noen ny EXU og det er jeg glad for ;)

Lykke til med babylaging ;)

Skrevet

Åååå:) Det var godt å høre!!! Det går helt sikkert bra denne gangen, så prøv å ikke tenk negative tanker og gled deg over at du er gravid:) Skikkelig artig å høre at alt var bra! Er så oppmuntrende å høre for oss andre som har vært igjennom det samme, at det faktisk kan gå bra neste gang:) Takk for oppdateringen!

Lykke til med graviditeten, kos deg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...