Gjest spinella Skrevet 11. desember 2007 #1 Skrevet 11. desember 2007 Problemene: 1: Brystvortene er såre, de er ikke hull på, eller blør eller vesking, men jeg kan ikke bruke et vanlig håndkle etter dusjing, men bruker en tøybleie jeg har hatt i tørketrommelen for å få myk. kom hen i med ermet i dag, og uff så vondt. 2: Svinede følelse inne i brystene når det går lang tid mellom amming 3: Varme bryster 4: Akkurat når hun begynner å suge, tar tak så hugger det i veldig vondt, men det varer ikke mer enn et par sugetak Har lest artikkelen som skal holdes opp listen over brystbetennelse og sopp infeksjoner. Tror ikke jeg har noen av delene, eneste symptomet er at jeg har varme bryster. Men det kan jo være disse ulldukene jeg bruker som gjør. Er disse tingene jeg kaller "problemer" bare helt vanlig når en ammer, mer som en normal tilstand som en må regne med. Eller er det noe en kan gjøre, noen som vet hva som forårsaker dette. Og er det noen som kan si litt om sopp infeksjoner eventuellt hos meg eller barnet, ettersom jeg har tatt to antibiotikakurer for andre ting før, så er jeg litt redd for dette, hvordan vet en om en har sopp eller ikke. Tidlig behandling er greit nok, men da må jeg vite om jeg har det først :-) Må jeg til legen?
Gjest Skrevet 11. desember 2007 #2 Skrevet 11. desember 2007 Hvor lenge har du ammet? Jeg var plaget med dette de tre første ukene...
trollet66 Skrevet 11. desember 2007 #3 Skrevet 11. desember 2007 Hvordan ser brystknoppene ut?? Hvor gammelt er barnet? Er sugetaket godt?? Når de er så såre som du beskriver, og du har hatt to antibiotika kurer(Hvis disse har vært i ammeperioden?), så ville jeg helle mot at du har fått trøske.. Det skal ikke gjøre vondt å amme!!!
Gjest spinella Skrevet 11. desember 2007 #4 Skrevet 11. desember 2007 -hun er 3,5 uker -sugetake er for det meste godt, av og til litt smattete, mest om natta, tidlig morgen og andre ganger med spreng, og etter jeg har brukt vaselin på dem -brystvortene ser normale ut, av og til litt røde og da tenker jeg at jeg ser jo de er såre, av og til hvite, og da tenker jeg det bare er litt tørr hud som er saken. -begge antibiotika kurene er etter fødselen, samt at jeg hadde intravenøs antibiotika under fødselen også synest bortsett fra sårheten at det går fint med amminga, sårheten er ikke så mye når jeg ammer, men at det er vondt å ta på huden, eller klær som gnir. bruker ammelinnlegg i ull. hun er fornøyd og mett og vokser, så ingen uro med det.
Gjest Skrevet 11. desember 2007 #5 Skrevet 11. desember 2007 Har du sjekka tungebandet hennes? At det ikke er for stramt? Det var det på mi, og det gjorde at det var helt sykt vondt å amme (de første "huggene") og å ha noe inærheten av puppene. Jeg trodde jeg skulle omkomme..
Gjest spinella Skrevet 11. desember 2007 #6 Skrevet 11. desember 2007 Nei det har jeg ikke sjekka. Hva gjør en med det da? Går det an å fikse. Har forresten ei venninne som sa t akkurat sånn hadde hun hatt det også, vondt de første sugetakene før det ga seg gradvis. Vil jo ikke kutte tungebåndet, hva gjorde du, levde med vondten, det går vel an det også om en må :-) Jeg brukte flaske til førstemann, og det må bli temmelig ille for å skulle velge det ondet først, fy søren for et styr med vaksing og koking og blanding, og ikke for å snakke om den intense hylinga etter mat når jeg ikke hadde klart å ha orden nok på akkurat når han ville ha, fikk vondt i hjertet, så ille var det.
Gjest Skrevet 11. desember 2007 #7 Skrevet 11. desember 2007 Du må nok kutte tungebåndet, det var det vi gjorde... et bittelite snipp, litt blod og la henne til puppen og så var det glemt. Barn med kort tungeband har dårligere sugeteknikk enn andre og det vil jo bare bli verre og verre. Jeg vil anbefale deg å kutte det, men vet det er litt grusomt, men det går over:)
trollet66 Skrevet 12. desember 2007 #8 Skrevet 12. desember 2007 Tror du kan vente med tungebånd jeg Jeg lurer på om du kan ha pådratt deg en soppinfeksjon som en følge av antibiotikakurene. Dette at brystknoppene blir hvite kan tyde på Raynaulds fenomen, det samme gjelder disse smertene i det du legger til, dette brli ofte forverret av f. eks sopp. Litt smattete når du har spreng? Håndmelke(pumpe) litt før du legger til, slik at brystknoppen (og hele det brune området)blir myk og lett å få tak i, kan hende det bare er det som skal til... Pass på at baby får mest mulig av det brune inn i munnen. Har du en flink HS(eventuelt mmepoliklinikk eller barsel på sykehuset) ta en tur dit og få hjelp til å korrigere sugetak dersom dette ikke hjelper, det er første pri. Prøv å legge et mykt kompress mellom ammeinnlegget i ull og brystknoppen, selv om ull er mykt så rasper det godt på en ellers sår brystknopp....... Jeg ville fått sjekket ut dette med sopp, for får du konstatert dette så er det bedre å beh nå enn å vente og håper at det er noe annet, undertegnede kan skrive under på at det er skikkelig vanskelig å bli kvitt når det først har satt seg....
Gjest Skrevet 12. desember 2007 #9 Skrevet 12. desember 2007 Hun bør jo få sjekka tungebåndet også. Jeg har ikke sagt en eneste gang at hun skal klippe det bare for moro skyld, men siden at disse "symptomene" er helt like det jeg gikk igjennom. Og at hun derfor bør sjekke tungebåndet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå