Gå til innhold

Hvilken oster er farlige å spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om det er farlig å spise smøreoster, som for eksempel krydderost når man er gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tine smøreoster, eller andre smøreoster laget av pastaurisert melk skal være trygt å spise :) Det er vel bare bløtoster som brie, camabert og muggoster som det anbefales å ikke spise.

Skrevet

Jeg leste på krydderosten i dag, og der står det bløtost, står ingenting om at det er pasteurisert. Så jeg kjøpte den ikke, men vet ikke om det er utrygt.

Skrevet

Ok, takker for svar:) Er så mangt å passe på:)

Skrevet

Kanskje best å holde seg unna da, for sikkerhets skyld...

Skrevet

Har forstått det sånn at det er lovpålagt i Norge å merke ostene dersom de IKKE er pasteurisert. Så dersom det ikke står noe, så skal det være greit.. Har i hvertfall spist blant annet coop naturell ost som det ikke står noe på..

Skrevet

På Tine sin hjemmeside kan du gå inn å se innholder på alle ostene deres. I kremostene er det pasteurisert melk, så det kan du trygt spise.

Skrevet

Jeg tror også det, så jeg spiser norskproduserte smøreoster med god samvittighet jeg. Har ikke sett eller hørt noe sted at det skal være farlig?

Skrevet

Ser på pakken til philadelphia smørost nå at den er pasteurisert. Så da må det vell være trygt å spise den iallefall:)

Skrevet

Men man skal jo bare spise harde oster uansett om de er pasteurisert eller ikke.

Det er noen som ikke sjør jobben sin ordentlig, så mattilsynet har gått ut med ny anbefaling.

www.matportalen.no

I afteposten i forrige uke var det også noe om langtidsholbart pålegg. Altså sånn du får i alle butikker. Veterinærtilsynet mener at de ikke er trygge lenger.

Det er en fest!

Skrevet

Uff det er jammen vanskelig å vite hva som er trygt og ikke.. Mye å holde styr på.. Men det er sikkert bare en vanesak:)

Skrevet

Anbefalingene fra staten skal ligge på matportalen. Det er jo bare å gå dit og skrive ut.

Det i aftenposten har ikke havnet der ennå, så det kan være det ikke var så farlig. Hvem vet. Matportalen.no skal være trygg å følge.

Skrevet

Fra matportalen.no, ligger på første siden

"Endringen innebærer at vi fraråder gravide å spise myke og halvmyke oster hvis de vil være på den sikre siden i forhold til Listeria."

Skrevet

Ja, jeg tror jeg bare skal la være å spise kremoster, for å være på den sikre siden. Er ikke noe stort tap. :) Desto større tap om det skulle gjøre noe med den lille..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...