Gå til innhold

Hjelp flere med småspiste barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

lillegutt på 17mnd spiser minmalt har alltid gjort. ha perioder han spiser kjempebra.

men storsett må jeg leke i han maten,,,, ha spiser frivillig men klarer ikke å sitte stille er så mye å være opptatt av.

han spiser en tallerken med grøt til frokost emd fruktbeger(vil ike ha noen vanlige frukt)

lunch- rød og yougurt og frukt med drikke

middag- det vi spiser med sunn dessert

kvelds grøt med frukt

hvor mye bør de spise. e rdage rhan nesten ikek spiser....

syns dette er så slitsomt....

hvor mye spiser deres og hvor mye bør de spise

skal sies at han e rkjempeaktiv glad og fornøy å veldig mammadalt

skal i barnehage fra januar... hjelper det med maten i barnehagen....

er det flere av oss tro

føler meg litt alene, er så frustrende og slitsomt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke alene. Eldstejenta vår var storspiser til hun var snaue året, nå spiser hun veldig lite, vi har enkelte dager hvor hun knapt nok spiser annet enn litt frukt. Lurer på hvor mange kilo mat jeg har kastet som hun ikke har spist. Begynner å bli veldig lei av å kaste mat, strider mot alle mine begreper om hva som er riktig å gjøre, men kan jo ikke tvangsfore jenta heller.

Men hun er ikke for tynn og jeg tenker som så at hun regulerer dette selv. Hun er nå 20 mndr.

Skrevet

her har det vært sånn siden 10mnd... blir gal av å kaste å mye mat er veldig enig med deg i det....

men skjønne rikke hvorfor han ikke blir sulten.....

bare vrier seg unna så uten leking hadde han aldri spist noe tror jeg. lite håp at det hjelper i barnehagen

Skrevet

Vil tro det bedrer seg når din begynner i barnehagen. Min er også veldig småspist av seg, og da han begynte i barnehagen fikk han kjempeappetitt de første ukene!! Aldri sett ungen spise så mye! Han begynte i august, og nå spiser han ikke så mye lenger, noen dager blir det lite, andre dager mer. Men han følger sin vekstkurve og er kjempeblid og fornøyd, så da er det vel greit tenker jeg.

Skrevet

Har samme problem ja.. han er 19 mnd snart. Alltid vært småspist.

Vi bor i Sverige og her er det varm lunsj, mange barn spiser mest rundt den tida. Så hos dagmamman spiser han veldig bra. Der får han også "mellanmål" før han går hjem som består av en banan eller en skive eller noe liknende. Til frokost får han velling men spiser ikke særlig mye mer enn det. Kanskje litt frukt eller yoghurt og noen ganger knekkebrød.

Men, middagstid er alltid en kamp. Får han spaghetti med kjøttsaus på glass spiser han. Og visse andre retter. men vi har bestemt oss for at han må spise det han får servert. jeg orker ikke ha et barn som bare vil ha pasta og kjøttsaus. Derfor prøver vi å gi ham, og vil han ikke ha så får han kjenne til dagen etter at han kanskje trenger å spise mer. Det har funket ganske bra, nå sier han ifra når han er sulten og spiser relativt bra. ettersom de har to varme måltid her i sverige bekymrer jeg meg ikke så mye lenger, men jeg husker jeg også sleit før han begynte hos dagmamma. Masse surr rundt måltidene og måtte ha leker og distraheres for å spise...

men jeg tror at barn regulerer mye selv, og at man ikke skal bekymre seg for mye. og som sagt tror jeg det er farlig å lage såkalt barnevennlig mat, jeg tror det er bedre å holde fast ved den maten man selv liker også får barnet venne seg til å spise det de får.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...