Gå til innhold

Kontroll hos legen og høy bmi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med høy bmi (over 27), hvordan foregikk første kotroll hos legen? Sa h*n noe spesielt angående vekten? Ble dere enige om noe spesielt? Hvordan foregikk veiingen?

Usj - gruer meg til dette kjenner jeg :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

han sa ingen ting i det hele tatt. veide meg,skrev ned tallet og smilte...fortalte han en liten historie om at nå kom sambo endelig til å se hva jeg veide..han har vært nyskjerrig på det siden dag en..har en eller annen interesse i å vite hvem som er best i alt, spise mest/minst,veier mest/minst, er sterkest/svakest osv osv....

Skrevet

Har en bmi på rundt 30 å legen min sa absolutt ingen ting ang vekten min :-)

Skrevet

Takk for svar :) Godt å høre at det ikke nødvendigvis er så "ille" som det jeg har sett for meg ...

Men - jeg vil aller helst skjule tallet mitt for sambo også. Er det i det hele tatt mulig? Må han la være å bli med til legen/jordmor/ultralyd da? Det er jo litt trist det og ... Men for meg er dette så inderlig privat, og jeg ønsker virkelig ikke at han skal vite det...

Skrevet

Jeg var ganske bevisst på det selv at jeg veide for mye..så når jeg ble gravid hadde jeg akkurat startet en slankekur..men stoppet selvfølgelig!

Dette sa jeg til min lege på første kontroll...Han sa slapp av og kos deg,men du kan og bør være litt bevisst på hva du spiser i løpet av svangerskapet, du trenger ikke å legge på deg altfor mye denne gangen..Men dette går bra sa han...vi tar det igjen når babyen er ute;-)

Så med andre ord,han nevnte det jo,men var ikke bekymret eller dømmende..han var klar til å støtte og hjelpe meg under og etter svangerskapet...Jeg har verdens herligste lege syns jeg!!

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Hadde en BMI på ca 30 når jeg ble gravid, men legen min sa ingen ting om dette til meg da.

Skrevet

Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men det er visst ikke noe de henger seg opp i før bmi er over 31 eller enda mer. Det viktigste er vektutviklingen videre :)

Skrevet

Jeg veier en del for mye, men legen sa ingenting på det. Kan uansett ikke gå på slankern nå, og vi spiser fornuftig og sunt! Rett før jeg fikk postitiv test var nemlig min mann hos han, og han er også stor og hadde altttt for høyt blodtrykk, så vi hadde i utgangspunktet lagt veldig om til et mye sunnere kosthold! Så det får bli som det blir! Har iallefall en flink lege å støtte meg til hvis det blir alt for tungt å få det av etterpå!

Skrevet

Jeg gikk på første kontroll hos legen alene, og veide meg hjemme. sa hva jeg veide, så sa han at det er greit men da må jeg huske å veie meg hjemme på samme vekt hver gang jeg skal til kontroll. Også begynte jeg å kommentere vekta mi, også snakka han litt om kostholdet i forhold til babyen og når den ble eldre og at vi som foreldre må gå frem som en godt eksempel. osv.

lykke til, det går kjempe fint!

Skrevet

du har faktisk valget sjøl om du vil veies eller ikke:) bestemmer du helt selv:)

Skrevet

Jeg hadde BMI på 38 da jeg ble gravid.

Dette viste jeg på grunn av at jeg bestilte meg time hos legen i forbindelse med slanking ca. 6 mnd før jeg ble gravid.

Legen min vet at jeg er fullt klar over min overvekt og hvorfor jeg er det, så det nevnte hun ingen ting om under første svangerskapskontroll eller de siden.

Jeg veier meg hver gang hos legen og dette skriver de opp på fødselspapirene mine. Mannen min vet også hva jeg veier.

Skrevet

de kan nok ikke tvinge noen til å verken bli veid eller føre det opp på skjemaet.

grunnen til at de skal veie oss har med vektøkning å gjøre. Hvis vi plutselig legger på oss for mye kan det være et faresignal for at noe kan være galt med barnet.

de veier oss ikke bare for moros skyld..

Tror du burde vurdere det hele litt..

men er det mannen din du ikke vil at skal se det så er det jo ikke verre enn å holde svangerskapspapirene unna han. det står jo ikke noe vesentlig der for hans del uansett.. alt som står der er jo kun for helsepersonalets øyne...

håper du finner en måte å leve med det..er ikke morsomt om graviditetens glede skal overskygges av redselen for å avsløre vekten..

om mannen din da er med deg på kontroll så er det jo bare å snakke med legen før dere drar dit å forklare situasjonen.. legen/jordmoren trenger jo ikke å rope vekten din ut heller..kan jo bare skrive det på papirene og droppe hele temaet...

klæm

Skrevet

Jeg var på første kontroll med jordmor - og hun masa veldig om at vekten min var høy, og at jeg burde vurdere Fedon ---usj kjente jeg ble skikkelig sur av å måtte sitte å høre på dårlige råd fra en jordmor. Har et sunt kosthold, bare at jeg spiser nok litt for mye - mengde er jo som kjent dårlig for vekten uansett. Legen derimot var suveren nevnte bare at det kan være litt vanskelig å bli gravid - og at det skjer flere SA for de med BMI på over 30. Legen veide meg ikke på 1 kontroll skrev bare opp det jeg trodde jeg veide hi,hi slo nok av noen kilo. Har foreløpig ikke lagt så altfor mye på meg - har ikke veid meg men alle buksene passer fint fortsatt - noen strammer bare litt mer over magen, så det er jo et bra tegn når man er i uke 14.

Men si det til legen at du ikke vil ha noen pepptalk om vekten, så respekter sikker legen dine ønsker skulle jeg tro. Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...