Gå til innhold

Sykmelding, når normalt? Litt langt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Er 25 uker på vei idag og kjenner graviditeten skikkelig på kroppen. Jobber fulltid, er oppe kvart over 5 hver dag. Har ikke en fysisk krevende jobb. Jobber på et callsenter og sitter derfor mye i løpet av en arbeidsdag. I det siste har jeg merket av jeg har fått kynnere oftere og oftere i løpet av dagen, magen blir helt hard og rar. Kjenner det også veldig godt i ryggen, da rompa "sovner" hvis dere skjønner hva jeg mener, hehe... Har også plager med bekken. Er skikkelig stiv mellom bena heletiden. Er kjempevondt å gå. Mot slutten av arbeidsdagen blir jeg bare hengene over pulten og har ikke energi til å gjøre noe. Når jeg kommer hjem er det å spise middag, så venter sofaen. Der blir jeg liggende resten av kvelden. Har ikke energi til å gjøre noe!! Sover og sover...

Dette ble kanskje litt langt. Men lurer på om dere har noen synspunkter for når det er akseptabelt å sykmelde seg? Jeg er en person som aldri er borte fra jobb. Siden jeg startet for 1 år siden så har jeg bare vært borte fra jobb 1 dag. Så tror kanskje jeg kommer til å få dårlig samvittighet hvis jeg skal bli borte fra jobb nå =/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

snakk med legen din! kanskje prøv å gå 50% først, altså halve dager! viss ikke det heller går så er kanskje 100% tingen. Viss du prøver med 50% sykemelding først så får du kanskje ikke så dårlig samvittighet for å være borte fra jobb liksom. du prøver da i det minste en stund! men går det ikke så går det ikke å en skal lytte til kroppen sin:o) Lykke til:o)

Skrevet

Det er jo ingen mal i forhold til dette, man må bare lytte til kroppen sin mener jeg da:) Men ta en telefon til legen din og snakk med h*n. Et alternativ kan jo være å redusere antall timer hver dag, eller antall dager i løpet av uken, så får du se hvordan det fungerer:) Synes ikke det er en skam å sykmelde seg om formen din tilsier at kroppen trenger hvile. Er jo meningen at man skal fungere gjennom en arbeidsdagen og når man kommer hjem:)

Skrevet

Har termin 27. mars, derfor jeg lurer på om det er alt for tidlig å sykmelde seg. Vet jo at man må lytte til kroppen innerst inne:) Men kan kanskje ha en dårlig vane om å ikke gjøre det. Sikkert derfor jeg er helt utslitt når jeg endelig kommer hjem fra jobb. Er jo snart jul og jeg har ikke hatt energi til å starte med noen forbredelser, ingen julegaver kjøpt inn her i gården nei:) Bare utsetter og utsetter pga at jeg rett og slett ikke klarer tanken på det etter en dag på jobb. Og helgene bruker jeg til å ta meg "inn" igjen. Huff, skal ikke være lett dette nei:)) Hehe...

Skrevet

Har du snakka med leiaren din om evt. tilrettelegging? Synest det bør prøvast før sjukmelding, og snakk gjerne med jordmor for å få råd. Kanskje kan ei roho-pute (sittepute) eller liknande vere til hjelp for bekken og rygg. Kan lånast på den lokale hjelpemiddelsentralen viss dei har. I tillegg kan det vere lurt å få ei avtale på at du kan ta ei ekstra, kort spisepause slik at du får i deg energi til å halde ut heile arbeidsdagen. Ein god kvilestol kan og vere ei god invistering for arbeidsgjevar (kostar det samme som 2-3-4 sjukedagar). Ein får litt energi av ein 10-minutter i ei god kvilestilling...

Og viss du ikkje klarar heile arbeidsdagen, så er gradert sjukmelding eit alternativ. Då kan du jobbe kortare dagar eller heile dagen, men med lågare tempo. T.d. ta hyppige pauser.

Viss de er IA-bedrift kan Arbeidslivssenteret hjelpe med råd om tilrettelegging.

Lykke til!!

Skrevet

Jeg har allerede fått tilrettelagt arbeidstiden. Jobber egentlig turnus, men nå har jeg fått fast arbeidstid, og det er veldig befriende. Kan bytte på å stå å sitte ved pulten, heises opp. Bruker min første kvarterspause til å ta meg en matbit, hvis ikke holder jeg ikke ut fram til lunsj, hehe:) Jeg driver med salg og har mål for hver dag og må holde tempoet oppe heletiden.

Skrevet

Kan du få til ei kvarters pause etter lunch også? Og kan måla dine reduserast? I så tilfelle kan dette kompenserast med ei gradert sjukmelding fordi du då ikkje vil produsere fullt sjølv om du jobbar full tid. Skjønner? Er vel bedre for arbeidsgjevar at du er der og produserer litt enn at du er heilt vekke?

Skrevet

Glemte å nevne det, men har et kvarter etter lunsj også:) Ja, jeg kan jo høre om man kan redusere målene mine, men da blir det også mindre lønn og provisjon på meg. Men er jo bedre for arbeidsgiver at man reduserer mine mål istede for å miste meg helt, alle monner drar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...