Northernlights Skrevet 11. desember 2007 #1 Skrevet 11. desember 2007 Her i USA er vi jo i "tips-landet" over alle land, og nå leste jeg at det er skikk og bruk å tipse postmannen. Etter 10 år,har jeg aldri gitt tips til postmannen, men har tipset avisbudet. Men postmannen???? De tjener kjempebra her....men en liten julepakke,kanskje? Hm..Det sto at det ikke kan være mere verdt enn 20 dollar... Vi har postdame, men hun fortjener kanskje en oppmuntrende hilsen før jul,da. =o) De tipser jo frisørdama si også,her... Her er lista jeg kopierte,over hva vi her i USA er forventa å gjøre mot hver enkelt: · Teacher: A small gift (not cash) from the child or a group gift with other parents and children, but check the school's policy first. · Nanny: One week's to one month's pay based on tenure and customs in your area, plus a personal gift. · Day care providers: $25 to $ 70 each plus a small gift from the child. · Night or weekend babysitter: One evening's pay, plus a small gift from the child. · Private nurse or home health employee: A gift (not cash), like a book or a potted plant. · Hair stylist: The cost of one haircut or a gift. · Beauty salon staff (manicure/ pedicure/ facial): The total cost of one salon visit divided among the staff members who pamper you. · Fitness trainer: Up to the cost of one session. · Massage therapist: Up to the cost of one session or a gift. · Pet Groomer: If the same person grooms your pet all year, give a tip that's up to one session's fee or a gift. · Dog Walker: One week's pay or a gift. · Housekeeper: Up to one week's pay or a gift. · Pool cleaner: The cost of one cleaning to be split evenly among the crew. · Yard and garden workers: $20 to $50 · Residential building personnel: Superintendent: $20 to $80; handyman: $15 to $40; garage attendant: $10 to $30; doorman: $15 to $80; front desk: $15-$80. · Newspaper deliverer: $10 to $30 · Mail carrier: U.S. government regulations allow postal-service employees to accept gifts up to $20 each, but cash isn't allowed. · Your boss: Don't give gifts, unless your co-workers decide to give a small group gift. · Your co-workers: If you are close with a co-worker and decide to exchange gifts, do it outside the office. · Your subordinates: A gift for your personal assistant is a nice gesture, as long as it's not too personal. ..........................og var jeg ikke blakk fra før,så er jeg det nå,etter den lista!! hehehe
Gjest Skrevet 11. desember 2007 #2 Skrevet 11. desember 2007 Fy flate ... som om jula ikke er dyr nok fra før! Synes det der var i overkant drøyt jeg da ... hvor i alle dager tar de pengene fra?
celodi Skrevet 11. desember 2007 #3 Skrevet 11. desember 2007 oj,såppas ja!!! Glad jeg ikke bor der gitt,hehe=) Vi bruker og gi en ting til snuppa sin teacher da,og assistenten..
Northernlights Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 11. desember 2007 De jobber seg ihjel ;o) Det skal de ha; de fleste amerikanere er hardt arbeidende folk! Og det må de jo,da de fks ikke får barnetrygd,har man barn.
mayaya Skrevet 11. desember 2007 #5 Skrevet 11. desember 2007 Men duuu! Når jeg var lita, så teipa mamma en marsipangris oppå søppelbøtta siste tirsdag før jul, til søppelmannen. Og i melkerommet lå det også en hilsen til de kom og henta melka.
petite fleur Skrevet 11. desember 2007 #7 Skrevet 11. desember 2007 Vet ikke om det er vanlig, men mamma tipser postmannen hver jul, legger en 50-lapp i en konvolutt i postkassa;)
Northernlights Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 12. desember 2007 Sambo faar ikke noe i aar. Gubben og gamla derimot,de har allerede faatt.
mayaya Skrevet 12. desember 2007 #9 Skrevet 12. desember 2007 de låg og drog, men fekk ikkje opp rota!
Northernlights Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 12. desember 2007 ...og det er fordi gamla ikke bruker gebiss!
mayaya Skrevet 12. desember 2007 #11 Skrevet 12. desember 2007 Lerogler Blir noen uker uten dem nå :-D
Northernlights Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #12 Skrevet 12. desember 2007 Jeg skal besoeke dem fredagsmorgen ;o) Da har gamla bursdag =o) Maa ha med kake,tenker jeg. I morgen har gubben faatt streng beskjed om aa ta med seg minstemann til mora si,og bli der et par timer. Jeg har sprunget etter han siden 6 i morgest.Han sovna nettopp. Har store problemer med aa faa pakket det jeg skal ta med meg over. Mista fullstendig oversikten,jeg... sukk... Blir gal av meg selv og denne uorganiserte hjernen min!!!
Northernlights Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #14 Skrevet 12. desember 2007 PPP? ((føler meg blond nå))
Northernlights Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #16 Skrevet 12. desember 2007 Har iallefall passet med meg. Resten er trivielle ting ;o)
mammaen til G & A Skrevet 12. desember 2007 #17 Skrevet 12. desember 2007 He he, jeg har aldri tipset postmannen=) Eller noen av de andre i den rekken. Tar det tilbake - laereren faar alltid noe fra eldstemann da=)
Tokatter_USA Skrevet 12. desember 2007 #18 Skrevet 12. desember 2007 Da er det jo bra at jeg har bare én av de menneskene på listen, og det er postmannen. Jo, jeg klipper jo håret av og til, men det er langt, så det blir bare et par ganger i året. Det er ikke alltid det er samme person heller. Jeg har lest sånne lister før, men jeg har på følelsen at det gjelder litt rikere mennesker enn meg, og som bor på en av kystene (dog walker, pool boy, garden workers..... I wish!) Postmannen er forresten nærmeste nabo også, og er en veldig hyggelig mann, så kanskje vi skulle putte noe i boksen til ham en dag. Jeg har ikke tenkt på det før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå