Gå til innhold

Lite liv i magen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er faktisk litt bekymret over at jeg muligens kjenner lite liv i fra den lille gutten inne i magen, jeg kjenner jo bobling inne i magen. Men når jeg leser diverse innlegg her inne, er det som om alle kjenner mange dunk, mener dere da at dere kjenner bevegelser med hånden på magen? Jeg er selv i uke 20. Jeg var på ultralyd for en uke siden, og vi så jo en frisk liten gutt der inne:) og et hjerte som var fint som bare det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei.

Jeg er også i uke 20, har heller ikke kjent så mye liv. Kan ikke si sikkert om jeg har kjent den lille eller at det bare er litt luft. Er ganske kraftig fra før, så jeg er myk rundt magen. Kan ikke si at det er noe forskjell på den nå eller tidligere. litt bløt og uten noen utpreget kul. Jeg har heller ikke vært på ultralyd så jeg vet ikke om alt er fint. Men uansett så kjenner jeg ikke noe.

Skrevet

jeg er 20 til fredag..og har lenge kjent masse.. men siste ukene tydelige spark. til og med samboern har kjent. men er så forskjellig fra person til person:) bare være tålmodig:)

Skrevet

Hei. Jeg kjente lite og ingenting før uke 23, men nå i uke 24 og 25 har det kommet litt etter litt. Jeg har endt opp med å tenke at det er konsevensen av å være godt vatert med for mange kilo rundt magen jeg.... I tillegg sa de på ultralyd i uke 18 at det ville ta tid før jeg kjente noe fordi morkaken ligger mellom magen min og ungen...

Ikke panikk enda dere!

Skrevet

Har ganske lite fett rundt magen jeg da, så tror ikke d er grunnen hos meg...

Skrevet

Nei, det er klart, men vet du om morkaka ligger i front? Det skal visst ha mye å si!

Dersom du er usikker kan du helt sikkert få en ekstra time hos jordmor og få henne til å lytte etter hjertelyden....!

Skrevet

hei

dette leste jeg nettopp på babyverden.no, håper det får deg til å slappe av litt:)

Er du heldig er det mulighet for at din lille sommerfugl vil slå litt med vingene og fortelle deg hvor den er. Er dette ditt første barn kan det være for tidlig. Kanskje må du vente helt til etter uke 20 før du kjenner noe. Første gangen du merker noe, kan det være at det er så vagt at du ikke riktig oppfatter hva det er. Noen forteller om en fornemmelse av en liten fiskehale som slår, mens andre sammenligner det med en luftboble som sprekker.

Det varierer veldig når i svangerskapet gravide kjenner spark. Flergangsfødende som har kjent liv før, vil oftest kjenne liv tidligere andre gang, noen rundt uke 15-16. Førstegangsfødende kjenner oftest liv rundt uke 18-20. Hvis morkaken er plassert på den fremre veggen i livmoren, blir den en buffer som tar av for sparkene, slik at du ikke kjenner dem. I slike tilfeller kjenner du kanskje ikke spark før i uke 20-22.

Skrevet

Hei

leste enda mer på babyverden:)

Hvor kjenner jeg spark?

Rundt uke 25 har de fleste merket liv. Mange kjenner daglig spark fra 24-25, og noen kjennere det tidligere. Barnas aktivitet varierer veldig. Noen kjenner også spark fra utsiden nå. Tidlig i svangerskapet kan du kjenne sparkene overalt, både oppe og nede. Babyen har god plass og kan snu seg som den vil. Etter hvert som den blir større, legger den seg gjerne med hodet ned, og du vil oftest kunne kjenne sparkene opp mot ribbeina eller på den ene siden. Stort sett kjenner en spark på sidene og oppover, noen ganger kan en også kjenne spark innover. Ligger babyen med rumpa ned, kjenner du oftest spark på sidene. Det er helt normalt at magen buler ut når babyen sparker.

Skrevet

Når det gjelder sparking, er det jo ikke bestandig det er sparking man kjenner. Bevegelse er vel mer riktig å si. Og det kan ta lang tid før man kjenner skikkelige spark. Jeg kjenner ennå ikke harde spark, etter 24 uker, kun svake dult.

Skrevet

Hei:)

Takk for alle svar. jeg får nok bare være tolmodig, skal inn til ultralyd igjen på tirsdag neste uke, pga mulig inntåing hos gutten, så får nå se gutten vår da:) får spørre jordmora litt mer om forskjellige ting da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...