Anonym bruker Skrevet 11. desember 2007 #1 Skrevet 11. desember 2007 Søsteren min har barn med en mann som ikke er særlig samarbeidsvillig i forhold til samvær og sånt. Han vil gjerne ha barnet så mye som mulig, men det er alltid på hans premisser, dvs. at hvis det er snakk om å bytte helg e.l. så forventer han at mammaen kan bytte, mens han aldri er villig til det samme. Mammaen har prøvd å være grei for at det ikke skal bli for mye krangling og at det skal gå utover jentungen (4 år), men blir frustrert over at det ikke går an å diskutere ting med ham. Har han bestemt seg for noe, så er han ikke til å rikke. I fjor ga han frivillig fra seg jula (de hadde delt julaften året før, noe søsteren min syntes var rart, men ikke sa nei til), men de gjorde aldri noen avtale om at samværet skulle endres i jula. Nå forlanger han å ha jentungen hele jula fordi det var sånn i fjor, men det er jo ikke greit at en mamma ikke får se barnet sitt fra og med lille julaften til og med 3. juledag, eller? Han påstår plutselig at han ikke aner noe om tidligere avtale om bytte på julaften, og siden avtalen var muntlig kan det heller ikke bevises. De bor bare noen minutter fra hverandre, så det er ingenting som praktisk skulle tilsi at de ikke kan dele julaften... jenta likte ikke å dra til pappa for 2 år siden, men nå er hun vant med det, så det er aldri noe problem ellers i hvert fall. I fremtiden må de jo få en ordentlig avtale, men har man noe pressmiddel for å få igjennom delt jul? Jula er jo en spesiell tid for folk med barn, og da er det vel ikke rart at begge foreldrene må få noen av juledagene hver seg, uten at det har noe med samværsordningen ellers å gjøre? Og hvordan forholder man seg til en part som absolutt ikke vil samarbeide, og står på sitt hele tiden? Mammaen til barnet er veldig mye lei seg, og frustrasjonen sprer seg til oss andre i familien, fordi vi merker hvor mye det sliter på henne at han hele tiden er så vanskelig... og vi vil jo gjerne se det eneste barnet i familien i jula vi også (det er ikke det samme å feire jul når det nærmer seg nyttår og vi har begynt å jobbe igjen).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå