Gå til innhold

Er så skuffet over jordmor:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det må sies at dette er mitt 2 svangerskap på forholdsvis kort tid og at jeg har høyere utdanning innenfor helsesektoren.. Jordmoren i dette svangerskapet er ei annen enn i forrige, da hun jeg hadde sist desverre sluttet i kommunen jeg bor. Også snakker hun så dårlig norsk til at vi har skikkelige kommunikasjonsproblemer!

1 time hos jordmor gledet jeg meg til, skulle være litt (teit) stas liksom:/. Hun kikker på min journal og vi snakker litt om min utdannelse og jobb, så hun er fullstendig klar over hva jeg driver med (har/burde ha god kunnskap om menneskekroppen og fysikk). Så spør hun om jeg bruker alkohol eller tobakk under svangerskapet. Jeg svarer nei og at det ikke ville falle meg inn!! Deretter bruker hun hele timen på å forklare meg skadevirkninger ved bruk av alkohol og tobakk under svangerskapet.. Ingen tid var avsatt hos henne til mine spørsmål - og noen ting er det jo alltids godt å snakke om - selv for helsepersonell...

2 time i dag, bruker hun hele timen på å snakke om hormoner og sex under svangerskapet, noe jeg bekrefter at vi IKKE har noen problemer med overhodet! Ingen tid til mine spørsmål igjen:(

I mitt forrige svangerskap gikk jeg også opp 30 kilo som jeg gikk ned igjen med det samme- er slank og høy... Til nå har jeg gått opp under halvparten av hva jeg hadde på samme tidspunkt sist i svangerskapet og hun ber meg slanke meg??? Er igrunn litt trist og frustrert!

Merkelig dame!! Men fastlegen er så langt unna og kjenner meg så godt at det ikke er så lett alltid å gå til han heller, selv om har er en strålende lege!

Sorry, jenter ble litt langt og klagete dette innlegget - lover det ikke skal bli så mange av den sort fra meg:))

Hilsen frustrert;

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan godt forstå skufelsen da. Det høres nesten ut som bortkasta tid.

Skrevet

Synes du har all rett til å kjenne deg skuffet, jeg! Er tross alt ikke alt man vet selv om man er utdannet innenfor helseområdet, og spørsmål og bekymringer er det godt å få tatt opp med noen som har kunnskaper på området (selv om du sikkert har en del selv også).

Og ingen burde vel finne på å si at man bør slanke seg i svangerskapet, det vet til og med jeg, og jeg har ingen utdannelse på området, men tror da at jeg sitter inne med litt sunn fornuft.

Har selv problemer med min jordmor, føler at personkjemien er litt dårlig oss i mellom, og har kommet skuffet, frustrert og nedfor hjem fra hver time. Var også veldig forventningsfull til første kontroll (gledet meg litt, for å være ærlig), men holdt på å begynne å grine når jeg gikk derfra. Har vel egentlig bestemt meg for at jeg kommer til å ta de resterende kontrollene hos fastlegen min, men forstår at det er vanskelig hvis det er en du kjenner godt.

Lykke til med resten av svangerskapet!

Skrevet

Jeg hadde startet neste time ved å ta kontrollen ihvertfall :-) Sagt tydelig ifra om at du vil at hun skal svare på dine spørsmål først! Etter det kan hun prate om hva hun vil. Si ifra hvis hun begynner å legge ut i det vide og breie om noe som ikke er nødvendig, sånn hun holdt på på 1 time var jo heelt bortkastet. Skriv gjerne ned det du lurer på på en lapp som du gir henne med en gang etter at du har sagt ifra. Da får hun ikke lurt seg unna :-D Lykke til med neste time!!!

Skrevet

Dette innlegget var akkurat som om jeg skulle ha skrevet det selv. Jeg har også høyere utdanning innenfor helsesektoren, og har noe kunnskap om graviditet/ fødsel osv. Og jeg har tilgang til den nødvendige litteraturen for å kunne lese meg til det jeg måtte lure på. Men jeg har selvfølgelig mange spørsmål som jeg ønsker diskutert allikevel, særlig fordi forrige fødsel endte i hastekeisersnitt med påfølgende komplikasjoner. Jordmor avspiser meg med overflatiske svar og durer i vei om samliv, turgåing i terreng pga bekkenet osv. Mye av det er koselig og kjekt å få pratet om, men det er ikke rom for å gå inn i de tingene jeg ønsker. Nå har jeg bestilt time hos min fastlege i morgen, og håper på en henvisning videre til gynekolog slik at jeg kan få litt mer kvalifiserte svar på de faktorer som jeg bekymrer meg for. Mye av bekymringene mine er muligens -og forhåpentligvis- ubegrunnet, men er det for mye forlangt å få en faglig vurdering og diskusjon allikevel? Jeg må ærlig innrømme at jeg mister litt tiltroen til et helsevesen som jeg selv representerer og har representert i så mange år. Er skikkelig skuffet ja...

Skrevet

Det virker som for meg at min jordmor har et oppsatt skjema hun skal følge og at det ikke finnes rom for avvik der...

Det skal vel ikke være sånn?

HI

Skrevet

BYTT BYTT BYTT!

Ikke kast bort tiden på ei som tydeligvis lirer av seg en forhåndsprogammert lekse. Finn deg et skikkelig "menneske", som du har kjemi med!

Lykke til.

Skrevet

Er selv litt skuffet over jjordmoren min.

hadde sett for meg å få et hyggelig trygt forhold til henne, men jeg føler heller at hun er skikkelig streng. Når hun måler hjertelyden ser hun meg i øynene som for å måle reaksjonen min. Jeg hater konsultasjoner og gruet meg veldig til møtet med jordmor. Så sier alle mine venninner at det blir bedre etterhvert, men nå har jeg vært på mange kontroller og hun er likedan. Hun er rar.

mannen min har vært med på alle kontrollene. Hun vet at han er lege og jeg er spl. Vi har like mye behov for å snakke med henne og føle trygghet noe sted. Vi er ikke proffe i å føde eller gå gravide av den grunn.

Rare greier. hvis jeg selv har hatt pasienter som er lege/sykepleier setter jeg meg ikke ned og regner med at de vet alt om hva som feiler de. Kanskje hun har dårlig selvtillit eller noe? Ikke vet jeg. Jeg ble så lettet første gangen jeg hilste på henne. tenkte at det var godt med en "god gammel trygg jordmor". Blir spennende å se til fredag, da skal jeg dit alene. Kanskje hun føler seg treut av mannen min elle rnoe, ikke vet jeg. Hun har ingen grunn til det for han sitter der og klør seg i hue og spør og graver som en hvilken som helst annen blivende pappa...

Skrevet

Jeg tok med meg min mann på et par av konsultasjonene fordi jeg ble usikker på om det var jeg som var kravstor og forlangte for mye. Men han kommenterte det samme, det virker som om hun har et fast opplegg på hva hun vil prate om og når jeg stiller spørsmål som går utover dette så går hun i forsvarsposisjon og vil ikke diskutere det. MEN må ærlig innrømme, HI, at det er greit å vite at jeg ikke er alene om å erfare det på denne måten. Har jo stilt meg spørsmålet om jeg forlanger for mye her...

Skrevet

Sniker meg inn fra 2 trimester..

Jeg hadde på forhånd ikke tenkt så mye på hvordan jeg ville at jordmor skulle være.. I ettertid har jeg beunderet og tenkt på hva som gjør jordmoren min så bra :

-Hun var veldig ydmykt og rolig dame

-var litt "stille" slik at jeg fikk sjans til å komme med ting jeg tenkte på/spørsmål.

- var ikke formanende, når hun sporte om jeg røykte/brukte rusmidler så jeg klart og tydelig nei, og derfor snakket hun ikke mer om det.

- snakket om løst og fast, og jeg følte jeg kunne stole helt og holdent på henne.

- Virket som hun hadde uendelig tid på meg. var der nesten en time, og det er jo litt av en forskjell i forhold til vanlig lege.

Det jeg skulle fram til var.. BYTT JORDMOR :) Det finnes mange brae, så dumt å kaste bort så mye energi og misnøye.

Skrevet

Jeg kom og til en dårlig jordmor akkurat som deg...Jeg fikk ikke byttet til en annen fordi det kun var henne og en annen jeg kunne få..Så jeg kuttet hele greia ut.. Går nå til lege.. Fått ny lege og,så har blitt flytta frem og tilbake. Men regner med det går greit.. Føler ikke jeg har fått noen som helst oppfølging gjennom sv.skapet og det er synd siden jeg er førstegangs.. men men... Får bare holde ut..

Lykke til.Du er ikke alene!Noen jordmødre skulle ikke vært det!

Skrevet

Så "fint" å lese at jeg ikke er alene og muligens ikke krever for mye...

Men sårbar som hvertfall jeg er i svangerskapet og det regner jeg med fler enn meg er også, betyr det en del at kjemien stemmer overens med den som skal sjekke at mitt ufødte barn og jeg har det bra!

Ikke moro når jordmor sier før hun skal lytte etter hjertelyd at " det er like spennende hver gang" - om hjertet slår liksom?? Enda hun spør om jeg kjenner liv! Jeg ville jo sakt noe hvis jeg ikke kjente liv - det burde ikke være så spennende (i negativ forstand) å lete etter hjertelyd da vel? Hun kikker på meg med lettelse i blikket å sier "ahh, det slår" HÆ;, Jeg blir nå iallefall skremt og lei meg av denne jordmora,, men blir liksom litt tiltak å bytte også? Hmmm...

HI

Skrevet

ikke TVIL! Ring helsestasjonen,be om bytte,hvis ikke så¨dropp henne og bare gå til vanlig sjekk hos lege..Hvorfor kaste bort tid hos en jordmor som ikke er der for deg engang?Du vil føle deg myye bedre hvis du bytter eller dropper henne..

Jeg tok jordmor fordi jeg hadde behov for å snakke om ting,men jordmora ville visst ikke det,så da fant jeg ut at hva er vitsen med å gå til henne da?da kunne jeg like godt gå til vanlig sjekk hos legen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...