Gå til innhold

Glukosebelastningstest??!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det nødvendig å ta selv om man er overvektig med høy bmi, men ikke har hatt noe sukker i urinen (29 uke) og hverken legen eller jordmor har nevnt noe om det?

De vet jo at jeg er overvektig, og ser jo det. Snakket om det- men ikke fått vite noe om det før vi var på 3D ul igår....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måtte det.. Men så er jordmora mi gestapo da.. Legen min mente det var totalt unødvendig,da jeg ikke hadde noe sukker i urinen og vanlig blodsukker..

Men det er noe med "de nye retningslinjene for svangerskap" som sier at man må.. Men så lenge de ikke har nevnt noe om det,hadde jeg glatt holdt kjeft.. Hehe! Det er ikke no behagelig.. Så ikke mas på deg den om de ikke maser.. :)

Skrevet

Tror ikke det er alle som må inn på slik test nei! :)

Jeg er jo like langt på vei som deg og ca det samme når det gjelder størrelse, men jeg har ikke hørt om noe glukosebelastningstest heller! :) Jeg har bare lagt på meg kanskje 4 kg totalt og har ikke hatt sukker i urinen, så vet ikke om det har noe å si i tillegg? :)

Leste på nettet at den prøven bør taes mellom uke 26 og 32 helst, og jeg skal ikke til jordmor igjen før i uke 32, så jeg vet ikke om man "slipper" da? :)

Skrevet

Kriteriene for å MÅTTE ta testen er:

-over 38 år

-av afrikansk opprinnelse

-sukker i urinen

-bmi over 27

Man må ha en eller flere av de punktene der.. Og ja,det holder med ett punkt..

Skrevet

Da får vi bare la det gå som normalt da, hadde det vært nødvendig tror jeg nok at legen eller jordmor hadde nevnt det. Så vi, Trultemora og meg- får håpe ting ordner seg likevel...

Skrevet

Legen min sa det sånn "hvis du har tid og gidder å bruke to timer av dagen din på kontoret her, så kan du godt komme å ta glukosebelastningstesten, bare så vi har gjort det. Akkurat idag har du litt sukker i urinen, men det er jo fordi du har nettopp spist frokost, så det er ikke noe i det, men greit å ha det på papiret. MEn du bestemmer" Og så smilte han. Før det var det ikke nevnt med et ord, og jeg er GODT over bmi på 27, desverre. Og jordmor har heller ikke nevnt med et ord, så tror nok fastlegen din ser totalen og ikke bare enkeltgang du er hos legen.

Skrevet

Samme som fastlegen min det.. Han mente jo det var bare waste..

Men men,min gestapo jordmor insisterte.. Bør vel bare være glad til at jeg fortsatt er frisk.. :P Virker som om at fordi jeg er overvektig, så forventer de liksom at det skal feile meg noe.. Hehe! Men kos dere jenter! :) Og god juuuul!

Skrevet

Det er en ting jeg ikke skjønner med innleggene over her.

Hvorfor er dere så negative til å få vite om alt er i orden eller ikke?

Det "koster" da ingenting å drikke 3 dl med sukkervann, for så å få vite hvordan kroppen reagerer ved høyt sukkerinntak.

Det er ikke mulig verken for lege eller jordmor å vite hvordan kroppen deres reagerer bare ved å se på dere.

Jeg måtte ta testen fordi jeg er over 38, og jeg ble kjempeglad for å få vite at kroppen min fungerer som den skal.

Skrevet

Jeg er midt i 20 årene, slank, og tilsynelatende sunn og frisk, og må fremdeles ta den testen fordi jeg er i tyskland og det er ren rutine her :-D Måtte le litt da jeg leste gestapotendenser over her... Er glad til, da får jeg vite at alt er greit ihvertfall :-)

Skrevet

Hihi! Jeg sa det ikke for å fornærme noen da.. Men hun er så streng, hun skal gjøre alt etter boka.. Ingen skjønn på noe som helst liksom, står det ikke i boka hennes er det ikke normalt.. :P

Og til deg over der igjen,jeg var så negativ til det siden legen min sa jeg ikke måtte,og jordmora sa jeg måtte.. Derfor blei jeg rimelig oppgitt.. At de liksom ikke kan være enige.. Men jeg er da glad for å vite at alt er bra med meg jeg og..

Skrevet

Ble ikke fornærma :-D jeg syntes det var morsomt. Tyskerne er kontrollfriker, har jeg funnet ut her :-) Litt rart at jordmora "overskriver" legen sine anbefalinger. Hun burde jo stole på legen?!

Skrevet

hei erikavl - höygravid.

I dag måtte jeg ta sukkertesten, fordi SF målene har värt höye og vi har diabetes i slekten. Ellers har alle pröver värt fine hos meg. Selvsagt tok jeg pröven fordi jeg ble rådet til det, og önsker å ha kontroll på min og babys helse, men fordi jeg faktisk er litt engstelig for at noe er galt (at jeg har svangerskaps diabetes) så har jeg värt litt negativ til dette. Rett og slett värt litt redd for at noe er galt!

Forrige svangerskap var normalt, födsel også. Jeg hadde höye SF mål da også og födte ei jente på 4 kg fire dager over termin. Er 174 höy og var stor selv da jeg ble födt for (Snart!) 30 år siden, så at jeg får store barn er vel ikke så rart, men helsepersonellet her önsker å fölge meg ekstra opp. Det er jo bra, men litt skummelt.

Kanskje derfor flere er 'negative' til mange ekstra kontroller å pröver...?? Kan jo hende..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...