Fruktmos- 2 prinsesser:) Skrevet 11. desember 2007 #1 Skrevet 11. desember 2007 Har atopisk eksem men har vært veldig fin leenge. Men nå mot slutten av graviditeten har det blitt myyye værre. Holder på å klø meg ihjel på armene og hendene. Hos legen sist fikk jeg ny resept på locoid-krem, med beskjed om å bruke den minst mulig. Etter å selv ha vært inne på felleskatalogen, fant jeg dette: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Kortikosteroider er teratogene i dyreforsøk. Relevansen av dette for mennesker er usikker, da det hittil ikke er påvist økt forekomst av misdannelser etter bruk av kortikosteroider i svangerskapet. Etter systemisk langtidsbehandling av gravide med kortikosteroider er det blitt påvist redusert fødsels- og placentavekt. Det foreligger også en risiko for binyrebarksuppresjon hos det nyfødte barnet. Skummelt, så jeg tør ikke bruke den mer Men er det noen som har forslag til hva jeg kan bruke istedenfor?? Har prøvd locobase repair. Den funker litt, men ikke i nærheten nok. Det klør og svir og jeg holder på å bli gal.....
Gjest Lenchen med jente i magen Skrevet 11. desember 2007 #2 Skrevet 11. desember 2007 Datteren min har atopisk eksem. Vi bruker vanligvis Locobase Rapair på henne, men er hun skikkelig ille så bruker vi Elisabeth Arden Eight Hour Cream, og da blir hun fort bedre. Har også hørt at man kan bli bedre av å drikke Aloe Vera juice eller te. Lykke til
Raindance Skrevet 11. desember 2007 #3 Skrevet 11. desember 2007 Jeg har samme problem som deg. Både fastlegen min og legene ved hudavdelingen på Rikshospitalet har sagt at det er ok å bruke kortisonkremer i svangerskapet hvis det er nødvendig. Jeg har brukt Locoid stort sett gjennom hele svangerskapet, i lange perioder hver dag/annenhver dag, og føler at det har vært nødvendig, selv om jeg fortsatt har litt dårlig samvittighet for det. Men en må jo tenke på hva som går mest ut over babyen også, kortisonen eller alt stresset som følger med atopisk eksem som er skikkelig ille. Jeg tror at det er mye bedre å bruke en kortisonkrem for å roe ned det verste, for så å trappe ned + bruke masse fuktighetskrem uten parfyme, enn å bruke masse tid på å smøre med kremer som ikke hjelper og bare bli mer og mer stressa. Skjønner godt at du ikke har lyst til å bruke kortison i det hele tatt, og skulle ønske at det var et alternativ for meg. Har dessverre ikke noen forslag til noe du kan bruke i stedet, men vil anbefale deg å ta en telefon til en flink hudlege eller hudavdelingen på sykehuset og spørre der. Håper du finner en løsning som hjelper!
jente08&jente2010<3 Skrevet 11. desember 2007 #4 Skrevet 11. desember 2007 jeg har også MYE atopisk eksem...tror aldri jeg har vært så ille, som på slutten av svangerskapet nå...holder på å gå på veggen! klør og klør og klør. det vesker og renner overalt. bruker locoid\betnovat, fikk beskjed av legen om å bruke dette på de verste flekkene, men gjett hva, det hjelper ikke.... så etterlyser det samme, noen som har andre ting man kan prøve?
roannima Skrevet 11. desember 2007 #5 Skrevet 11. desember 2007 Hei:-) jeg vet en del produkter som er effektive. Er innen aloe vera sjangeren. Finnes både kremer . . . Sjampoo. . . Såpe . . . Jucie . . . . Har sett bilder av folk med mye psoriaris som har blitt 100vis av ganger bedre. . . . Det er ikke gjort over natta,men en prosess som gjør at man først kan få en liten forverring,før bedring'a viser seg. Om noen er interessert,send ei pm :-)
Linnea&Julie Skrevet 11. desember 2007 #6 Skrevet 11. desember 2007 Jeg bruker A-derma atopic skin nå når jeg er gravid! Fås kjøpt på apoteket!
MissUlv ~ ♥ 2 vakre barn ♥ ~ Skrevet 11. desember 2007 #7 Skrevet 11. desember 2007 jeg har en sønn som har atopisk eksem, og locobase virket ikke... Så nå har vi kjøpt a-derma exomega krem og badeolje på apoteket (litt dyr da, 200 kr pr.stk som er 200 ml), og brukt det siden lørdag. Og jeg syns faktisk at den hjelper veeeldig bra, han klør seg mye mindre!
jente08&jente2010<3 Skrevet 11. desember 2007 #8 Skrevet 11. desember 2007 hmmm..kansje jeg skulle prøvd den a-derma kremen. begynner å bli temmelig lei nå...og lysbehandling tar heller ikke noe særlig:(
MissUlv ~ ♥ 2 vakre barn ♥ ~ Skrevet 11. desember 2007 #9 Skrevet 11. desember 2007 disse er det: https://www.net-apotek.no/site/shop/products/view.html?p=30420 https://www.net-apotek.no/site/shop/products/view.html?p=30634
MissUlv ~ ♥ 2 vakre barn ♥ ~ Skrevet 11. desember 2007 #10 Skrevet 11. desember 2007 nevøen min hadde store sår på hendene fordi han var tørr, og den kremen var den eneste som hjalp han.. Så jeg tror at den er bra
Maigullet Skrevet 11. desember 2007 #11 Skrevet 11. desember 2007 Har hørt mye skryt av selolje, fås kjøpt på helsekost. Og oljebad blir jo anbefalt, men da trenger man jo et badekar... Bruker selv en olje som heter Balneum Hermal i badekaret, da lillegutt har vintereksem. Den fås kjøpt på apoteket. Vi brukte den på barneavdelingen på psoriasis-ungene. Den kan også brukes til å vaske seg med i dusjen. Omega 6 skrytes det også av, men det er kansje samme kategori som selolje...
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2007 #12 Skrevet 11. desember 2007 Føler med deg, atopsik eksem er ille plagsomt! Kanskje du kan få noen tips her: www.eksemskolen.no Har du prøvd bad med kaliumpermanganat? Det tar litt av kløen. Bruk masse fuktighetskrem, men helst ikke for feit. Locobase Repair kan faktisk føre til mer kløe siden den er så feit. Prøv med f.eks Aderma (dyr) eller Essex (billig) Det viktigste er at du smører deg ofte nok. Kanskje du trenger et annet steroid, som f.eks Elocon. Den trenger ikke så dypt ned i huden som Locoid, i tillegg har den en depot effekt, slik at det holder et døgn. Jeg bruker den hver dag en uke, annen hver dag i en uke og to ganger i uka den tredje uka. Jeg smører om kvelden, da klør jeg mindre på natta. I tillegg kan man bruke Polaramin 2 mg når man er gravid, det hjelper på kløinga om natta. Oljebad er også fin, Balneum Hermal eller Ceridal sin badeolje er gode. Og for all del, få sykemelding. Man trenger ro når huden skal bli bra!
jente08&jente2010<3 Skrevet 11. desember 2007 #13 Skrevet 11. desember 2007 men hjelper a-derma krem på veskende eksem?
Fruktmos- 2 prinsesser:) Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #14 Skrevet 11. desember 2007 Tusen takk for mange flotte svar, jenter Ser ut til at mange har gode erfaringer med a-derma-kremen, så jeg tenkte å kjøpe den i morgen. Håper den funker, for det kløøøør
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå