Gå til innhold

Babyens vekt... lurer litt nå!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har temin 9.2 og på min side på BIM står det at babyen veier ca. 1400 gr omtrent nå... uke 32..Var på ekstra ultralyd i går pga. lavtliggende morkake... og var og litt nysgjerrig på hvor stor jenta mi var nå..

De beregnet henne til ca. 2 kilo nå..

Da jeg spurte hvordan dette va,r sier legen at dette er helt flott og innenfor normalen.. På 3D ultralyd i uke 28 veide hun 1042gr... Det var ganske nøyaktige der ;) Synes hun er blitt veldig tung veldig fort.... Andre som har noen erfariger å dele med meg?

Har to fra før med ganske "pen" fødselsvekt, en på ca. 3000 og en på 3500....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg snakket med en lege som jobber med nyfødtmedisin om dette i går. Han sa følgende om uke 31 ( det er det de sier om oss på sykehuset, når vi går i den 32 uken, har selv termin 11.02). Normalområdet for vekt på barn i denne uka er 1400 - 2400 gram, snitt for gutter er 1850. Min gutt er antydet til å ha vekstavvik på ca 3%, altså kan vi regne med at han er nærmere 2000 g.

Ut i fra det han sa sto i deres tabeller kan det virke som om barnimagen skriver den laveste vekten som er i normalområdet, det er andre som har påpekt tidligere at andre nettsider sier at barna er større i tilsvarende uke.

Skrevet

hei...ungene skal legge på seg mere de siste ukene...

jeg var på ultralyd da jeg vr 31+3 og veide ungen veide da1944 g

hun jordmoren sa da at de skal ligge rundt 2 kg ved 32+0

så ungen min var +9%, og lå helt fint i vekt.

så ungen din vokser som den skal :-)

min gutt ble da beregnet til 3900 g til termin....

Skrevet

Hei!

Tror nok alt er helt normalt, jeg. For det første ligger BIM sine mål MYE lavere enn alle andre steder -mange her inne som har reagert på det. For det andre er vektestimering temmelig unøyaktig. Utfra diverse mål (hode, mage, ben) regner maskinen ut en gjennomsnittsvekt. Målene gjøres ved at legen "markerer" en viss avstand på UL skjermen (eks diameter hode) noe som lett kan bli både 1 og 2 mm feil og dermed gi helt feil mål.

Til sist: I den perioden du er i er det ganske normalt at babyen legger på seg 250g per uke. Dessuten vokser de litt i rykk og napp, noen uker masse for så å "hvile" litt.

Jeg tror det av og til er litt skummelt med all den informasjonen vi gravide får (dvs størrelse på baby, sf-mål, vår egen vektoppgang osv). Lett å bli altfor opphengt i tall, hvor mye som er normalt osv. Prøver å tenke at alt er ca, ikke en mal. Men er ikke alltid så lett å ikke bekymre seg, vil jo at alt skal være bra med den lille:) Men uansett, lege/jordmor vil nok si ifra dersom det er grunn til bekymring.

Lykke til med de siste ukene!

Skrevet

Takk for svar ... ble litt stresset når det var 600 gram forskjell :)

Det er godt de vanlige jordmødrene er enige med seg selv:)

Skrevet

Jeg var på ul i dag, og er 32+2, og babyen ble estimert til ca.2200g. Gynekologen sa at dette var helt innenfor normalen, og jeg har heller aldri fått store barn tidligere. Jeg ligger også godt under gjennomsnittet på SF-mål, og er i tillegg ikke så veldig høy, så jeg har mine tvil i forhold til hvor stor babyen egentlig er. Da vi var på ul i uke 36 sist gang målte spesialisten guttungen til å være ca. 3200 g da, men jeg gikk 4 dager over termin og han var knapt 3100g... De fleste regner en feilmargin på +/- 500g, så jeg er ikke så veldig bekymret! ;) Dessuten vokser disse babyene i rykk og napp, det er derfor rutineultralyden er mellom uke 17 og 19, fordi da er det minst individuelle forskjeller; etter dette kan forskjellene være ganske store!

Skrevet

Har faktisk tenkt lenge på å skrive et innelgg om dette flere ganger. Er oppført alt for lav vekt her på barnimagen siden. Jeg går til kontroll på Ullevål pga tvillinger og de veide rett under 2 kg hver i uke 33 og da sa han at de lå 3 % under i vekt av det å være en i magen. På min side her inne står det 1400gram så det stemmer dårlig. Ifølge 2 bøker fra Nylander og 2 andre bøker fått av jordmor og på sykehuset står det en mye høyere vekt enn her inne.

Skrevet

Jeg har også vært inne i dag. Er vel 33+2 i dag og snupsi veier ca 2400 gram nå. Syns det hørtes mye ut,men ser utfra det de andre her har skrevet at det er greit normalt. Litt rund er hun har jeg hørt før i svangerskapet Angsten er stor for å få en på 5-6 kilo, men det ser bra ut så langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...