Gå til innhold

seteleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har barn som ikke har lagt seg m hodet ned ennå?Er i uke 32(33 i morra)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier jordmor til deg ?Vurderer de å prøve å snu eller venter de lengre?Litt bekymret jeg...

Skrevet

Var på kontroll på fredagen og da så hun at hun fortsatt lå i seteleie, hun sa at jeg måtte komme tilbake om en uke på kontroll igjen for å sjekke om hun fortsatt ligger i seteleie.

Hun sa også at om det var tilfelle så måtte jeg på undersøkelse på sykehuset for mål av bekken, ca vekt på ungen og muligens prøve snuing, noe som kalles leopodiske håndgrep.

Du er ikke alene om å være bekymret, jeg har nesten ikke fått sove siden jeg var på kontrollen på fredag pga jeg tenker altfor mye..

Skrevet

Har lest litt om vending,er litt omstridt ser jeg,har ikke så veldig lyst til å prøve på d nei...Legen min sier at noen barn har god plass og uansett bare vil snu seg tilbake.Er visst bare 40% av tilfellene hvor de får til snuing også.Jeg er 2. gangs fødene og tror selv at jeg har bredt nok bekken ,men man vet jo aldri,regner med at de vil ta en måling uansett.Vet du om d er vanlig å få keisersnitt v seteleie? Har mest lyst til å føde "vanlig"jeg;-)

Skrevet

Ja jeg syns ikke akkurat det frister å prøve den snuinga.

Tviler på at det er så god plass her, har en følelse på at hun ikke kommer til å snu seg siden hun har ligget i seteleie siden uke 27-28.

Okai, jeg er førstegangs så jeg aner ikke hvordan mitt bekken mål er.

Forstår deg godt jeg, men jeg er også redd for å føde i seteleie så vet liksom ikke lenger om jeg selv tørr å føde vaginalt om jeg har stort nok bekken.

her er en link der du kan lese om seteleie

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&parentid=2150&menuid=2184&documentid=2653

Skrevet

Tulla mi ligger fremdeles i seteleie. gjort det siden uke 12 da jeg var på ul.

håper hu snur seg snart! er 34+4 i dag.

Skrevet

Ja får håpe vi alle er heldige og at det ordner seg for oss alle sammen :)

Om hun ikke snur seg så tror jeg nok at jeg skal kreve keisersnitt, har helt angst for å føde seteleie vaginalt.

Skrevet

Babyen min ligger i seteleie. Er i uke 32 nå. Håper han snur seg! Skal inn på sykeshuet igjen i uke 36, for å ta ul.

Har hørt ei som gikk til akupunktur, og babyen snudde seg. Hun mener selv det er det som er grunnen.

Skrevet

Hei. Var hos legen på fredag. Da var det vanskelig å kjenne hvordan gutten lå, kanskje med sete ned, sa hun. Jeg er 37 uker i morgen. Det var ingen grunn til bekymring, så lenge magen min er høyt oppe enda. Så det var enda tid til han snudde seg. Men jeg er litt bekymret likevel, selv om jeg ikke er av den typen som bekymrer meg over alt.Syns legen tok så lett på det. Jeg er førstegangsfødende, så vet ikke hva jeg går til. Håper legen kjenner forandring på 38 ukerskontrollen og at gutten ligger med hodet ned!!!!!! Hvis ikke må jeg vel en tur innom Ullevål i romjula?!?

Skrevet

Har også hørt at akupunktur kan hjelpe ja..

Skrevet

Jeg har også baby i sete leie. Er i uke 34. Komer til å gå ofte på kontroller nå for å sjekke leiet. (termin 22.januar) Har bestemt meg for keisersnitt om h*n ikke skulle snu seg. Har IKKE lyst på setefødsel,overhodet. Av mange årsaker.

Skrevet

Kjenner dere skikkelige spark nedentil?

Her føles det ut som om hun skal sprenge meg nedentil og kommer ut av huden, det er så smertefullt :(

Skrevet

Til januarblomst:

Du ska ofte på kontroller? var hos jordmor ista og hu har ikke snudd seg. fikk ikke ny time før 4 januar. da er jeg 38 uker akkurat. er ikke det litt sent for neste time?? nesten 6 uker.

Skrevet

kjennes av og til som om hun prøver å sparke seg åpning ut i livmorhalsen,litt ekkelt..

Skrevet

januar blomst;får du velge keisersnitt? trodde de målte bekken og baby jeg,og hvis d var ok så måtte man føde vaginalt?

Skrevet

Jeg har ikke baby i seteleie, men vil si til dere som har det: de fleste sykehus vil nok anbefale å føde vaginalt så lenge det er mulig, pga dette er bedre for mor og barn.. MEN; hvis dere ikke vil så må dere stå på deres! Tror ingen i Norge blir tvunget til å føde vaginalt når babyen ligger i seteleie, men man må kanskje være litt "tøff" og si hva man mener og ønsker. Venninna mi tok ks på Ullevål for 2 år siden pga seteleie. På kontrollen fikk hun beskjed om at de anbefalte vaginal fødsel.., og de gikk ikke veldig inn på de "andre alternativene".. Hun er imidlertid sykepleier selv og visste gjennom andre at hun måtte stå litt på krava..

Er veldig lurt å høre på hva jordmødre og leger sier, men til syvende og sist er det deres kropp og deres valg!

Lykke til alle sammen.. :o)

Skrevet

Det var sent! Rart de ikke tar kontroll før det! Var også idag til jordmor. Skal på ny UL i Tønsberg 14 for å sjekke hvordan den ligger. Men jeg har også (eller i mitt forige sv.skap) litt dårlig morkake funksjon så det er også derfor jeg er ofte. Morkaken ngerer ba nå. Men du får kontroll før den 4.jan! Bare gi jordmor beskjed om at du vil ha det,så får du det! Ikke godta å vente så lenge! Har jo noe med usikkerheten og gjøre og. Er ikke godt å gå å lure på om alt er bra.

Skrevet

De kan ikke nekte meg keisersnitt. Men blir og prøve å vente å se om den snur seg. Jeg vil jo helst føde normalt,men lite jeg får gjort om "prinsesse vil ikke" blir med rompa ned. De kommer nok til å gjøre det de kan for å overtale meg,men det funker dårlig det. hehe. Har bestemmt meg,og da blir det sånn ;)

Skrevet

Til januarblomst: (igjen:P)

Ja synes det var fryktelig sent. men om jeg skulle hatt før blir det jo i romjula og da har de fri. hu er ikke på jobb andre dager og har ikke veldi mange jormødre akkurat her i lille horten:P

men ska på sykehuset på torsdag for å sjekke diverse ting pga premature rier for en stund siden. ska spørre dem da om kanskje de kunne ordna noe før. de må jo ha åpent i romjula:P

Kunne få time hos jordmor den 19 om jeg absolutt ville, men da er jeg 35+5 og det er jo litt tidlig igjen:P kan jo enda snu seg da da.. hmm. "feil" tid å være høygravid og ha baby i seteleie på hehe:P

Skrevet

jeg fikk beskjed på forrige kontroll hos jordmor at jenta vår ligger i seteleie. Jeg skal ha planlagt KS i utgangspunktet så det var jo greit nok.

MEN....... hvis vannet skulle gå og babyen ligger i seteleie så må man legge seg ned og ringe ambulanse. Det fikk jeg beskjed om. Og det skjedde faktisk nettopp med ei venninne av meg.

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Min lille venn ligger i sete, jeg er i uke 36. Litt deppa, for jeg har så innmari lyst til å føde vaginalt (selv om han er i seteleie), men det får jeg ikke lov til=( Ingen av sykehusene i Nord-Trøndelag tar i mot setefødsler, man blir automatisk sendt til keisersnitt. Skal til jordmor nå, og er spent på å høre hva hun mener om snuing av babyen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...