mommytil2gutter Skrevet 11. desember 2007 #1 Skrevet 11. desember 2007 Jeg har en sønn på 3,5 år og en på 4 måneder. Fram til nå har jeg hatt eldstemann i barnehagen nesten hver dag pga minstemann har vært ganske urolig. Jeg har nå lyst å begynne å ha eldstemann hjemme minst 2 dager i uken men jeg har problemer med å finne ting for oss å gjøre. Vi bor i en liten by og ALLE barn over et år går i barnehagen (som jeg kjenner iallefall). Det eneste tilbudet jeg vet om er en sånn lesestund på biblioteket som vi kunne gå på. Også jeg kan ikke ha eldstemann inne hele dagen, men jeg kan ikke være ute hele dagen med minstemann heller. Kan sikkert være ute litt med eldstemann når minsten sover men det blir nok kjedelig for han uten andre unger å leke med. Har dere noen tips til meg? Hvordan kan jeg aktivisere han bedre? Har hatt ham hjemme noen dager og han spurte bare hele tiden om han kunne gå i barnehagen......:-( Synes ikke Norge er lagt opp for barna å være hjemme jeg...det er så kjipt...
Guttemamma til tusen :) Skrevet 11. desember 2007 #2 Skrevet 11. desember 2007 hva med å gå i åpen barnehage? der kan du ha med deg den lille også..er flere her som har med seg babyer som er søsken av de eldre barna!
Gjest Skrevet 11. desember 2007 #3 Skrevet 11. desember 2007 Vet ikke akkurat om jeg kan være til mye hjelp, men ville bare si at jeg er helt enig i at det ikke er lagt opp til at man skal være hjemme med de små. Jeg har vært mye hjemme med mine etter som de har meldt sin ankomst i løpet av de siste åtte årene, men det er ikke så mange andre barn som er hjemme, og det blir fort kjedelig! Dagene har vært mye brukt til å gå tur, mine har syntes det har vært gøy selv om de har vært eneste barn. Ellers er det kanskje åpen barnehage der du bor? Men det blir jo selvsagt litt som å gå i barnehage, bare at du er med.... Nå har jeg eldste på skolen og de to minste i barnehage 80% og da vil de gjerne bare ta det med ro hjemme den dagen de har fri. Helst ikke finne på så mye. Han på 5 år sier til og med nei takk til Mc Donald for å heller kunne være hjemme å slappe av.:-) Kos dere sammen og slapp av de dagene dere har fri!:-)
☆Anonymia☆ Skrevet 11. desember 2007 #4 Skrevet 11. desember 2007 jeg kan dessverre ikke svare deg så godt siden jeg har en på 8 mnd og det eneste han kan gjkøre enda er å sitte i vogna på tur.. ellers går det for det meste å være inne å leke..
mommytil2gutter Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 11. desember 2007 Tusen takk for svarene, men vi har ikke åpen barnehagen her. Noen andre tips?
Mamsen til Pjokken Skrevet 11. desember 2007 #6 Skrevet 11. desember 2007 Da vi var hjemme så bakte vi mye, alt fra brød i ukedagene til kake til helgen. Pjokken elsker fortsatt å bake, og det er jo så koselig
Trollemor og snuppa! Skrevet 11. desember 2007 #7 Skrevet 11. desember 2007 Ja, dere kan jo ta turer ut.. Ake, leke i snøen, gå turer i skogen og plukke kongler. Se på fuglene, grille pølser på et bål. Leke med leire, bygge lego, bake, lage middag, tegne/male, klippe, lime.. Dere har ikke museum eller bibliotek? Kan jo ta en tur på kafè en gang i blant? Du kunne jo satt inn annonse i avisa da, om det er noen andre som også har barn hjemme?
Trollemor og snuppa! Skrevet 11. desember 2007 #8 Skrevet 11. desember 2007 PS! Jeg anbefaler å ha gutten din i barnehage minst tre dager i uka. De kan få problemer med å tilpasse seg i barnehagen og være med i leken hvis det blir for få dager i barnehagen... Men hos noen fungerer det jo da, men det funket ikke hos oss.. Vi har full plass, men korte dager! )
Candy girrrl Skrevet 11. desember 2007 #9 Skrevet 11. desember 2007 Jeg synst det er kjempeflott at man tenker slik. Og jeg tror ikke du skal være så redd for det sosiale når ungen leker med barn de andre dagene. Kanskje litt mer tid med mamma og rom for å kjede seg litt er nettopp det han trenger. Synst barn er for overativisert i dag jeg.
alvefrøken Skrevet 11. desember 2007 #10 Skrevet 11. desember 2007 Synd dere ikke har åpen barnehage - det er et veldig fint tilbud! Du kan jo sette opp en lapp på butikken om det er flere i nærområdet som er hjemme med barn!
ariel78 Skrevet 11. desember 2007 #11 Skrevet 11. desember 2007 jeg er i samme situasjon, hjemme med baby på 7 mnd og storebror på 3 har full plass i bhg, men er hjemme 1-2 dager i uka. Vi tar det veldig rolig om morgenen, slapper av lenge i pysjen, spiser frokost, ser på barnetv, leker litt osv.. Ofte er vi bare hjemme, leker ute i nabolaget, på lekeplassen osv. Ellers går vi tur, på biblioteket, besøker noen vi kjenner osv. Og når vi må være inne pga babyen finner vi på inneaktiviteter som han liker, ting som maling, lesing osv.. Men det hender han kjeder seg også og blir rastløs, mer ikke alt det er så lett og ta med baby og storebror på alene heller. men nyter og kunne slappe av og ha rolige dager uten stress, permisjonen går fort og når man jobber er det ikke så lett lengre..
Trollemor og snuppa! Skrevet 11. desember 2007 #12 Skrevet 11. desember 2007 Enig! Unger burde få mulighet til litt fritid der man ikke ha en masse ting man skal gjøre. Gjennom egenaktivisering får de nok mer utløp for det kreative. Tid til å tenke og finne på ting selv! ) Og det er jo godt for både små og store.. Tror man er litt redd for stillheten og "kjedsomheten".
Gjest Skrevet 11. desember 2007 #13 Skrevet 11. desember 2007 Det er jo sikkert noen andre som er hjemme med barna eller kunne tenkt seg det. Hva med å prøve å arrangere treff for hjemmeværende? Du får sikkert lov til å henge opp en lapp hos hs, kanskje til og med hjelp til å arrangere? Også, når du kjenner flere i samme situasjon så kan dere avtale å gjøre ting sammen...
EpleSjiraffen & 2 SmÅ Skrevet 11. desember 2007 #14 Skrevet 11. desember 2007 Trodde ikke det var så mange som hadde barn hjemme her hvor jeg bor, men så snakket jeg med de på helsestasjonen om det, og de fikk satt opp et møte hvor de hjemmeværende mødrene kunne møtes. Nå møtes vi ca 1 gang i uken og drar på trilleturer, cafebesøk og av og til shopping. Det er kjempekoselig og det er barn fra 1 mnd til 4 år som er med. Har du ikke en helsesøster el. som du kan snakke med? =)
mommytil2gutter Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #15 Skrevet 11. desember 2007 Tusen takk for alle deres flotte ideer. Jeg skal snakke med helsesøster på fredag om det. Det finnes sikkert flere som meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå