Gå til innhold

inspirert jeg og..! NÅR kjøper man juletreet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe juletre for første gang, men hvordan gør man dette?

Treet vårt skal ikke pyntes før lille julaften, men det kan jo være greit å kjøpe det tidligere? Hva er best osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er greit å la det akklimatisere seg inne noen dager, så jeg ville kjøpt det ca 21.

Skrevet

Me hogger juletre vårt i midten av desember: Så har vi det ei uke under terassen og ei uke i kald kjeller. Da blir treet gradvis avklimatisert og drysser ikkje så fort.

Ellers så kan ein sikkert kjøpe når som helst. Bur du i ein by ville eg kjøpt det ei veke før jul så ikkje alle dei gode trea er tatt. (Om dei blir det da, eg har alltid henta heime sjå pappen). Ellers så kan du jo alltids kontakte ein juletre"bonde" og betale for å gå på sjølhogst.

Skrevet

Jeg kjøper det når jeg finner det for godt. ;-)

Skrevet

Statistisk sett kjøper de fleste juletre siste lørdagen før julaften.

dersom du skal ha edelgran/fjelledelgran/sitka/omorica/furu kan du sette det inn nå. gran ville jeg ventet med til et par dager før jul.

Finn ut hvilket tre du skal ha. furu, gran, omorika og sitka er billigst. edelgran er dyrt, fjelledelgran er enda dyrere.

edelgran og fjelledelgran holder veldig bra på nålene, det gjør også furu.

Sitkagran stikker veldig, så ikke å anbefale når du har barn.

Omoricaene er ofte veldig smale og stygge syns jeg...

Finn et tre som er jevnt hele veien rundt. sjekk at kransene (grenene) er jevne rundt stammen hele veien. Sjekk at toppen ikke er knekt (det er ofte en pinne på toppen av treet, dette betyr ikke at toppen er knekt og at de har stammet den opp, gartnerene gjør det for at toppen skal vokse beint)

Kjøpt juletre i dagslys så du ser det skikkelig.

Få selgerne til å kappe av og hogge til.

Noen juletretips:

-Når du har kjøpt treet, kutt av nederste 10 cm av stammen og hogg til så det passer til foten. Sett treet i garasje e.l. i en bøtte med lunkent vann, La det stå der i minst 12 timer

-Sett treet videre inn i en bod der det er ca 10 grader, la stå minst 12 timer. Deretter kan du sette det inn i stuen. (Vi gjør dette for å aklimatisere treet, altså gjøre det vant med å stå inne.)

-Skift vann på treet ofte. dersom treet begynner å henge og miste nåler, kapp av nederste 5 cm av stammen, så trekker det bedre.

-de sier at en rusten femtiøring eller litt farris i vannet gjør at treet holder bedre. sukker skal visst også hjelpe.

-Ikke ha treet i nærheten av ovn e.l., blir alt for tørt og varmt.

OBS - tilbudstrærne på plantasjen er hogget i august og september (mange av dem) og mister nålene med en gang du tar dem inn. vil ikke anbefale dem!

Hilsen gartner & juletreselger=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...