Gå til innhold

Datastråling skadelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som sitter mye foran pc, enten i forbindelse med jobb eller hjemme? Noen som vet om det er farlig for baby? Satt seks timer nesten i strekk her om dagen. Har vondt i øynene, det svir, og kjennes nesten ut som om jeg er solbrent i ansiktet, men har ikke blitt rød eller fått noe utslett da. Begynner å gå over, men nå er jeg jo veldig over hysterisk da. Men vil gjerne ha noen svar fra andre her. Kommer det skadelige stråler inn til baby i magen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke bekymre deg for de timene.

Selv er jeg gravid i uke 16 og jobber med PC hver dag.

Men det er en del forhåndsregler vi kan ta.

Jeg kjenner godt lederen i Foreningen for el-overfølsomme, og hun er en av de i Norge som har mest kunnskap på området. Jeg skal oppsummere noen generelle råd etter å ha snakket med henne.

Skrevet

Hva slags skjerm sitter du foran? LCD (flat) eller CRT(dyp/m glassrør). CRT gir fra seg elektromagnetiske felt. LCD gjør det ikke. Folk reagerer forskjellig på elektromagnetiske felt, og frekvens og bølgelengde kan ha mye å si. Såvidt jeg husker er trøtthet og irriterte øyne noe som _kan_ oppstå ved å sitte foran CRT-skjerm. Samme symptomer kan skyldes mange andre ting dog. F.eks. vil mye støv i lufta (spesielt papirstøv) føre til at lufta føles tørr, øyne og slimhinner kan irriteres. Hvis datarommet er fullt av bøker og papirstabler er det svært sannsynlig at det er mye papirstøv i lufta - samme hvor reint det er på gulv og flater.

Uansett - en ting en bør være obs på er at ny elektronikk (alt med kretskort i seg) inneholder bromforbindelser som kan avgis til lufta ved høye temperaturer. Disse stoffene er fettløselige og kan lagres i kroppen på samme måte som enkelte andre miljøgifter. Hvis en kjøper en ny datamaskin bør en derfor gjerne la den stå på i et tomt, godt ventilert rom et par dager - gjerne mens den kjører tunge/grafikk-prosesser - slik at bromforbindelsene blir "bakt ut" og luftet vekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...