Anonym bruker Skrevet 11. desember 2007 #1 Skrevet 11. desember 2007 Huff, ikke så mye men likevel.. kan jeg ha skadet fosteret allerede? Hva ville dere gjort i min situasjon
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 11. desember 2007 #2 Skrevet 11. desember 2007 Er vel ikke mye å gjøre med det som er gjort da. Men selv ville jeg unngått det videre, for å være på den sikre siden. Dersom du skal ha blitt smittet, ville du fått et svakt influensalignende symtom. Dersom du ikke har det, så hadde jeg ikke vært bekymret.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 11. desember 2007 #3 Skrevet 11. desember 2007 Ikke bekymre deg!! Sjansen for å kræsje når du sette deg i bilen er mye større enn at du skulle ha fått i deg noe skadelig!
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2007 #4 Skrevet 11. desember 2007 Om du har fått i deg toxo-smitte vil det slå ut på blodprøver ca 3 uker etter at smitten ble tilført. Jeg kommer til å kose meg med fenalår i julen, og så tar jeg en ny toxoprøve midt i januar. Om det da mot formodning skulle være smitte i min kropp finnes det gode medisiner som ikke skader fosteret.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2007 #6 Skrevet 11. desember 2007 Listeria finnes i all hovedsak i matvarer som er gamle. Har faktisk aldri hørt om at noen har blitt syke av f.eks fenalår. Fenalår er et helt stykke kjøtt. Det er konservert på en måte som gjør at det holder seg ferskt lenge. Oster og oppskåret kjøttpålegg har derimot kortere levetid, og kan lettere gi grobunn for bakterien.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2007 #8 Skrevet 11. desember 2007 Men det er ikke dermed sagt at det er umulig å bli smittet da... Men sjansen skulle npk være minimal.
Idun<3tosmå<3 Skrevet 11. desember 2007 #9 Skrevet 11. desember 2007 Veldig minimal. Uhenldigvis har media hausa opp den saken med de tvillingene. Og gjort at nå er alle redd for Listeria.. Er så trist synes jeg, da sjansen er så liten for å få i seg smitte. Og at mange lar være å spise mat de liker utrolig godt å kunne ha kosa seg med! Spesielt nå når det er jul!! Jeg skrev en oppgave om blant annet Listeriasmitte for noen år tilbake, og da flirte de av meg angående Listeriose. "Dette skjer så skjeldent at det er ingenting å skrive om", fikk jeg til svar av mikoribologen jeg pratet med... Det er heller andre ting Gravide bør fokusere på! Det er så mange forhold som må være til stede for at Leisteria skal kunne vokse i eks fenalår, at sjansen er nesten ikke der.... Toxo derimot kan man møte på, men det kan man lett unngå ved å fryse ned kjøttet. Gjerne skjær det opp i skiver først, sånn at man er sikker på at alt har vært dypfryst (under -18) i mere enn to døgn! Gilde fryser forøvrig ned det meste av spekekjøttet de selger! Prøv heller å fokuser på andre ting! Som å prøve å unngå for masse sukker kanskje?
Ellen propellen Skrevet 11. desember 2007 #10 Skrevet 11. desember 2007 Jeg spiser bare sunn mat generellt. trener masse og er ikke så glad i søtsaker. Men julemat er noe eget. Selv om mulighetene er minimale legger jeg fenalåret på hylla for denne gang.
Mamma med spire Skrevet 11. desember 2007 #11 Skrevet 11. desember 2007 Jeg spurte JM om jeg kunne spise fenalår i jula å ho sa det ikke var så farlig, men at jeg ikke skulle stappe i meg! Å at jeg heller måtte kjøpe på butikken istedenfor hos privatpersoner siden det er sikrere!! Ho sa jeg skulle leve som normalt og spise det jeg vanligvis spiser..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå