Gå til innhold

Kan vi spise fenalår??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har spist fenalår et par dager nå... toxo??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Toxo har ikke noe med kjøtt, det er frukt eller grønnsaker som kan ha den smitten pga jord den har ligget i og katter forårsaker toxo. ligge ri avføringen til de,men sjelden det skjer da. Men spekemat, derav fenalår kan du ikke spise pga faren for listeria bakterien, for å drepe den må maten kokes eller stekes...

Skrevet

Og listeria..

De anbefaler vel at man ikke bør spise ubehandlet mat, deri regnes fenalår fordi det er hverken kokt eller stekt. Men som noen før har sagt så er det jo opp til hver enkelt..

Jeg er skrekkelig glad i fenalår og det blir omtrent ikke jul uten, men velger å la vær for å være sikker.. Men det er meg da!

Skrevet

Toxo har absolutt med kjøtt å gjøre!!!!

Sjekk matportalen hvis du lurer på ting som har med mat å gjøre :)

Svarte nettop på et lignende innlegg på skravle:

"Fenalår er jo rått kjøtt da, og det anbefales ikke gravide å spise det, da det kan finnes både Toxoplasma, og Listeria i det. Sørg for at alt kjøtt du spiser, er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet.

Listeria (Listeria monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Bakterien vokser raskt i romtemperatur, men også - i motsetning til mange andre bakterier - ved lave temperaturer, som for eksempel i kjøleskap.

Mikroorganismer som Listeria, og toxoplasmose, kan skade fosteret uten å gi særlig kraftige symptomer hos moren. Eksempel på sykdomstegn hos moren kan være influensalignende symptomer. I verste fall kan en infeksjon føre til spontanabort eller medfødte skader hos barnet.

Dersom du skal fryse et helt lår, må det ligge betydelig lengre enn oppskåret pålegg, for at det skel være trygt for toxo - 1-2 uker tror jeg det var.

Men dersom det er store mengder listeria i det, så overlever jo de da.

Skrevet

Som jeg har skrevet til en som spurte om det samme tidligere: Jeg vil ikke spise fenalår. Da hadde jeg heller spist en stor pose med smågodt eller noe hvis jeg ville ha noe godt :)

Skrevet

Er en tråd på skravle om dette.

Skrevet

Greier ikke helt å engste meg jeg.... men det er vel et råd at vi skal la være.

Jeg er 34 år, og siden jeg var 3-4 har jeg hver jul spist både fenalåt og andre spekeprodukter. I tillegg spiser jeg salami og diverse oster hele året. jeg har fatret mye til utlandet og spist mye "rar" mat.

Har også hatt katt ca 25 år av mitt liv. Men jeg har ikke blitt smittet av hverken det ene eller det andre.

Selvsagt er det en VISS risiko for å bli smittet akkurat nå, og om man skulle bli det er det alvorlig! Men jeg tror faktisk jeg kommer til å kose meg med litt fenalår i løpet av jula. Om ikke andre blir syke av å spise det så burde vel ikke jeg bli det heller. Storfamilien er samlet og om noen mot formodning skulle bli syke får man heller ra og få seg sjekket.

Men det er bare så mange ting som gir en ørliten sjanse for at noe skal gå galt.

Det er farlig å kjøre bil for eksempel. Burde vi gravide unngå å kjøre bil? Vi kan krasje og skade babyen i magen.Sikkert flere gravide som krasjer enn som mister/skader baby pga toxo.

Når babisen kommer ut står man overfor valg hele tiden.

Må man velge det aller sikreste bilsetet?

Må man ha den aller mest solide barnevogna, sånn i tilfelle den skulle velte?

Er man en dårlig mor om man ikke kjøper ny madrass i senga til hvert barn???

Skal man levere barnet i barnehagen allerede når det er 10-12 mnd, eller kan barnet ta skade av å komme bort fra mor?

Jeg vil ikke være hysterisk, og mener at som med alt annet må man føle på hva man selv mener er rett for seg og sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...