Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenten min er nå 5,5 mnd. og spiser allerede en liten porsjon potetmos på ettermiddagen. Vi har store ambisjoner om å gi hun hjemmelaget mat - derfor ønsker vi å introduserer hirsegrøt. Noen som har erfaring med å lage den fra bunn av? Jeg så på sunkost at de solgte hele gryn av hirse. Synes det så mye rimeligere ut en de ferdigsortene de hadde.

men...

Hvordan skal jeg lage sånn grøt da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På helsekosten selges også Holle hirsegrøt som skal blandes med melk (mm eller mme) og en fra Demeter/Helios som skal kokes med vann. Hirseflakene koker du også bare i vann, står oppskrift i heftet Mat for Spedbarn som du kanskje har fått på helsestasjonen - kan eventuelt lastes ned her: http://www.shdir.no/publikasjoner/faktahefter/mat_for_spedbarn_15566

En liten advarsel: Vi ville også gi sunn og hjemmelaget mat til jenta vår da hun skulle begynne med grøt, så idealistiske og opmistiske :-) Var ikke så populært, nei ... Blir litt kornete konsistens på den hirsegrøten, og det faller ikke like godt i smak hos alle. Vi måtte til slutt resignere og ty til Nestlé og Småfolk.

Skrevet

hehe

er forberedt på det faktisk.Men er jo lov å håpe ;) Er et forsøk verdt i alle fall. Hun liker i alle fall hjemmelaget potetmos...

Takk for tips/ hjelp;o)

Skrevet

vi bruker hirsegrøt, og den er ikke kornet i konsistensen. vi kjøper malte hirseflak= hirsepulver, som en blander ut i vann, og deretter koker i 2 min. fordelen er at en slipper å legge hirseflakene i vann for å øke jernopptaket, samt at grøten blir som fløyel!

vi tilsetter også ulike hjemmelagde fruktmoser, slik at grøten skal bli litt søt, feks. eplemos og kanel, sviskemos, aprikosmos, mango, banan osv.

vi kjøper dette "grøtpulveret" på helsekosten. det er økologisk fra Demeter.

lykke til! det er veldig enkelt å lage grøt fra "bunnen" av!

Skrevet

jeg ser også at Ertabertasukkererta sier at hennes barn ikke likte grøten, men da må jeg legge til at både min datter som nå er 3 år (hun får oftest havre blandet med hirse), fortsatt liker grøten, samt minsten på 8 mnd. spiser den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...