Gå til innhold

Trenger desperat hjelp. Nå!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd å venne datteren min av med melk/ vann om natta.

Hun har fått vann en stund nå,men jeg er så lei av å opp om natta.

Det er det rene vanvidd, for jenta er over 17 mnd, og burde ha sovet gjennom natta for lenge siden.

Det ironiske er at hun sov gjennom natta fra hun var 4 uker. En liten periode i alle fall. Hva som gjorde at hun har blitt avhengig av drikke om natta, er jeg litt usikker på, men mener det var fordi hun var dårlig og sov veldig urolig, og derfor fikk hun drikke. Hun roer seg da.

Saken er den at samboer og jeg har prøvd det meste, men det nytter ikke. Hun gråter til hun kaster opp rett og slett,(dette skjedde 1 gang) og det har jeg ikke tenkt å gjøre en gang til, for da fikk jeg skikkelig vondt av henne.

Jeg fikk beskjed om å tåle gråt noen netter, både her inne og av helsesøster, men når hun gråter til hun brekker seg/kaster opp, da gir mamma etter! Det ble for mye.

Finnes det andre råd for dette? Hun kan jo ikke få drikke om natta i årevis fremover heller. Hadde hun enda funnet vannkoppen sin selv når hun våkner, så hadde det vært litt greiere, men det gjør hun ikke enda.

Så da må jo jeg stå opp.

Når hun først får koppen i hendene,så holder hun den selv og drikker, og sovner igjen uten en lyd. Dette kan være alt fra 1 til 5 ganger pr natt.

Jeg blir jo sprø snart av å aldri får sove skikkelig gjennom natta, og jeg vil tro vesla blir sliten av det også når hun aldri sover en hel natt gjennom. Noen med gode råd her? Litt fortvilet nå:/

Klem fra førstegangsmamma:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner problemet....jeg har en på 5 år og en på 13 mnd....begge har tåteflaske/drikkeflaske med vann på rommet om natta. Eldste på 5 har alltid hatt det, og hvis han våkner og er tørst drikker han friskt vann av flaska og sovner fornøyd. Det var veldig ofte han ville ha vann på natta når han var på alder med din datter, men etterhvert roet det seg, og nå våkner han nesten aldri om natten pga vann. Minste på 13 mnd er for liten enda til å finne flasken selv, så den står ved siden av sengen klar til bruk, med hjelp av meg.. Men siden din er 17 mnd- klarer hun ikke finne flasken selv i senga...? hvis du plasserer den ved siden av henne...?

Skrevet

Kan ikke helt skjønne hvorfor jeg har krysset av som anonym men..

Problemet er at hun åpner ikke øynene engang når hun skal ha drikke.

Det er kun hvis jeg er litt for treg med å slepe meg opp av senga for å gi henne flaska at hun blir mer våken og gråter litt høyere enn den vanlige "ynkinga". Hun blir rimelig fort sint om den flaska ikke er på plass i munnen hennes fort! Hehe.. Må le litt av henne også da..

Hun setter seg opp i senga noen ganger, men flaska finner hun ikke for alt i verden. Hun er like svimete som mammaen sin om natta og b-menneske de luxe. Hun er jo så trøtt at når hun får flaska, så drikker hun i halvsøvne og åpner ikke øynene ett sek engang. Sånn er det stort sett hver natt, for det er sjelden hun rekker å gråte før jeg våkner av henne. Det har skjedd noen få ganger, og det er når jeg er så sliten at det tar litt ekstra tid før jeg våkner.

Vet liksom ikke hvordan jeg skal få vist henne at flaska er rett ved siden av henne heller. Hun forstår jo mye, men problemet er jo at hun er stup trøtt.

Vi hadde god rutine en liten stund. Det var når vi gikk fra melk og over til vann om natta. Det er en god stund siden nå. Da gikk det lenger og lenger mellom hver gang hun våknet, og til slutt sov hun over.

Men så ble hun dårlig, og da var det på'n igjen desverre:/

Kanskje jeg bare må belage meg på å fortsette sånn. Godt det er kveldskole jeg skal begynne på i januar:/

Tør ikke tenke på hvordan dette blir når jeg skal ut i jobb igjen i august etter endt utdannelse.. Men trøster meg litt med at da skal hun i barnehage, og får andre rutiner, og blir mer sliten når hun legger seg.

Kanskje det er det som blir svaret på problemet til slutt:)

Takk for svar:)

Skrevet

Noen andre som har noen råd å gi meg ang dette?

Som vanlig er jeg sent ute til å dytte opp. Sover ikke mye om natta for tiden:/

Skrevet

Vet ikke om jeg kan komme med så mange råd, for vi har det likedan. Heldigvis våkner hun ikke like ofte hver natt, men i det siste har det vært mye tull pga sykdom, vaksinereaksjon osv.... Hun våkner og setter seg opp i søvne, dersom hun får vann legger hun seg ned med en gang hun har drukket ferdig og når hun da ikke er syk e.l. sovner hun med en gang. Foreløpig er det til det beste for oss å bruke dette vannet for med det så får vi henne til å roe seg i sengen på natten, så vi avvender ikke med dette ennå.

MEN om og når den tid kommer er planen å ikke gi vann når hun våkner og heller sitte inne hos henne og prøve å roe henne uten vann. Vet ikke om det kommer til å funke, men.... Noen netter sover hun gjennom så jeg håper vi slipper.

Skjønner godt at du gir deg når hun gråter til hun kaster opp. Har hatt det sånn her også (har hatt masse trøbbel med søvnen). Du gir etter da! ;) Jeg håper det går seg til hos dere og at hun etterhvert sover natten gjennom. Kan jo hende hun ikke våkner fordi hun er tørst, men av en annen grunn og at vannet er det hun tror vil få henne til å sovne igjen, slik jeg tror det er her. I og med at hun ikke finner vannet sitt så er det mye som tyder på at hun ikke er ordentlig våken når hun våkner. Frøkna her finner ingen ting om natta, være det seg flaske eller smokk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...