allegodetingertre<3 Skrevet 10. desember 2007 #1 Skrevet 10. desember 2007 Noen som har peilin på dette? Både min mor og tante hadde store problemer med å få barn, de aboterte mange ganger, og fikk det ikke til før de fikk en sprøyte av legen som skulle hjelpe. jeg vet veldig lite om dette, men av flere grunner skal jeg sjekke blodtypen min nå for å se om jeg har samme blodtype som de. er det noen her som har peiling på dette???? håper på svar!!!
lana<3 Skrevet 11. desember 2007 #2 Skrevet 11. desember 2007 rhesus negativ ja....du skal alltid ha sprøyte hvis du blir gravid ja....ellers kan det hende at kroppen din støter fra seg fosteret hvis det ikke er rhesus negativ....hvis dere begge er rhesus negative kan dere ikke få annet enn barn med rhesus negativ og da går det jo bra, men tror du må ta sprøyte uansett vet ikke om du skal ta sprøyte før du blir gravid eller når du er blitt gravid...men det vet sikker noen andre...
Dotten Skrevet 11. desember 2007 #3 Skrevet 11. desember 2007 Jeg er reshus negativ. Man får ingen sprøyter FØR man blir gravid eller under svangerskapet. Men når babyen er født, blir blodtypen dens sjekket, for å finne ut om babyen er negativ eller positiv. Er babyen positiv (som snuppa mi var), får du en sprøyta i skinka, for å forhindre ev. problemer i senere svangerskap/forsøk på å bli gravid. Denne sprøyten skal du ha innen 72 timer etter fødselen. Det er meget viktig å få denne, for ellers kan det hende kroppen din frastøter ev. senere fostre, om de er positive....! Min mor er også negativ. Den gang da fikk man ikke disse sprøytene, men hun har nå fått 5 barn hun, både positive og negative Problemene din mor og tante har hatt, kan være noe helt annet. Noen er dessverre mer "plaget" av spontanabort enn andre. Det kan være så mye som virker inn på dette. Sikkert blodtypen også, uten at jeg skal være skråsikker. Jeg ble i hvert fall lett gravid første gangen, men nå med nr. 2, har det gått over 17 måneder, og er fremdeles ikke graivd. Hvorfor vet jeg ikke. Har ikke sjekket meg enda. Begynner jo å dra litt på åra også da He, he. Men jeg fikk som sagt denne sprøyta, så det er i hvert fall ikke fordi kroppen danner antistoffer....! Har aldri hatt SA eller MA! Lykke til!
trebarnsmamma84 Skrevet 11. desember 2007 #4 Skrevet 11. desember 2007 Eg er rhesus negativ, og har ikkje fått sprøyte med noken av barna....Har 2 friske barn, og ein i magen...
biboloo -over i 3pp Skrevet 11. desember 2007 #5 Skrevet 11. desember 2007 og hvis du er rh neg- husk å være obs på at man må ha denne sprøyten også hvis man SA et foster med rh pos blod.....
AlleGodeTingErTo Skrevet 11. desember 2007 #6 Skrevet 11. desember 2007 Det er riktige ting som blir sagt over her. Du trenger IKKE sprøyte i ditt første svangerskap, problemer kan kun oppstå første gangen mor og barns blod kommer i kontakt - og det er under en fødsel eller en abort. Første gang (første abort eller fødsel) sjekker de blodtypen din, og er du negativ får du sprøyte slik at du ikke begynner å danne antistoffer mot barnet i neste svangerskap. Jeg tror heller ikke dette er eneste grunn til dine slektningers problemer, og ingenting å bekymre seg for i første svangerskap. Husk at du ikke deler blod direkte med barnet i magen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå