Gå til innhold

Kort Cervix(livmorhals)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,hei:)

Hadde i mitt første svangerskap kort cervix/livmorhals.

Da begynte livmorhalsen å opne seg i uke 26(merket d pga magesmerter- legene mener d var premature rier).

Lurer på er om noen andre har noen erfaringer med kort livmorhals, og om det har blitt sånn i alle deres svangerskap? har d blitt sjekket med innvendig ultralyd rundt uke 25 eller noe, siden d har vært sånn før?

Har ingen grunn til att den skal bli kort , så d eneste er evt. svak livmorhals...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest litt om dette siden jeg selv bekymrer meg for det etter konisering av lmh- og inne på "komplikasjoner i svangerskapet"-forumet kan du finne noen tråder på andres erfaringer av dette.

Skrevet

Sist fødsel startet i uke 26, hadde da under 10 mm igjen av livmorhalsen. Lå på sykehuset og fikk 8 stk lungemodnings sprøyer på de 7 ukene fram til fødsel.

Nå har jeg et såkalt risikosvangerskap pga. prematur rier sist og mye kynnere nå. Har kontroller hver 14 dag, og kan komme innom sykehuset om jeg har masse kynnere for å se at det ikke er premature rier jeg har.

Det er vanlig at de som har født prematur en gang føder prematur neste gang, men ikke noe selvfølge.

Skrevet

Jeg har kort livorhals pga at jeg ble ikonisert for endel år tilbake (fjerning av endel av livmorhalsen pga celleforandring) men gikk helt frem til termin sist (3 dager over faktisk). Dersom livmorhalsen din er svak, kan det tidlig i svangerskapet, snurpes noe rundt den, slik at den ikke åpner seg for tidlig.

Skrevet

Hei:-)

Jeg er nå i mitt 3. svangerskap og har kort livmorhals.Dette har jeg også hatt med de andre to svangerskapene. Første fødte jeg i uke 29 og barnet døde. Andre fødte jeg i uke 33 med ks(alt gikk bra) og nå håper jeg på å klare å gå til uke 36.

Går til privat gynekolog på kontroll der jeg får underlivs ul hver gang.. og det er ganske ofte. Har ikke sydd noen trå eller sett på ring som mange mener skal hjelpe pga at dette kan faktisk fram skynde en fødsel..(har i allefall min gynekolog sagt og da stoler jeg på det)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...