Gå til innhold

Dette er så leit og vanskelig. (ikke krangle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne og gode nabo som jeg er veldig glad i har et alkohol problem.Dette er i ferd med å splitte hele familien.Mange her i nabolaget ser at hun "er på tur" bortsett fra hun selv.Dette er ei jente med fin jobb,en kjekk mann og to herlige barn.

Jeg og henne har et nært forhold,men jeg merker at jeg trekker meg unna.Hun har blitt veldig negativ og hakker på alt og alle hele tiden.

Røyker med begge henda og drikker rødvin hver dag.Mannen kommer med stygge hint og kommentarer til meg som jeg ikke vet hvordan jeg skal takle.

Støtt og stadig blir jeg bedt inn på et glass rødvin.Hun kan fint få i seg tre-fire glass mens jeg er der og jeg vet han ofte har drukket lenge før jeg kommer.

Hvordan gå frem her? Jeg kjenner at dette er veldig vanskelig siden hun kommer til å bite hue av meg totalt og aldri snakke til meg mer.

Jeg takker alltid nei til vin midt i uka og begrunner det også med at "nei,i dag er det tirsdag og jeg skal opp med barna i morgen"

Virker ikke som om hun "tar det" liksom

Feig ja jeg vet!!

Hvordan gå frem her uten å ødelegge,men hjelpe?

Har jeg noe med det?

Bør jeg snakke med mannen først.Jeg føler han skjønner at jeg vet?

Pyton!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rettelse : HUN har drukket før jeg kommer.(ikke han)

Skrevet

Hm...

Nå vet jeg ikke i hvilken grad du mener hun er "på tur" da. Jeg er selv glad i å ta meg et glass rødvin,når jeg har anledning til det, om det så er midt i uka. Jeg heller ikke nedpå en flaske, men kan godt ta meg et glass eller to til maten, uten å ha et alkoholproblem. Det skal sies at jeg ikke drikker flere ganger i uka da.

Var jeg deg, ville jeg ikke sagt noe som helst egentlig. Jeg vet av flere som har alkoholproblemer,eller har hatt, og det er jo alltid sånn at de nekter å innrømme det, og det hele ender i kranling og styr. Jeg ville vel kanskje heller forsøke å få henne "bort" fra all rødvinen, med eventuelt en kinotur eller noe i ny og ned?... Kanskje sliter hun med seg selv, eller i forholdet, siden hun har denne "trangen" til vin hver eneste kveld.

Jeg tror ikke det at du begrunner hvorfor ikke du vil ha vin, har noen særlig annen effekt enn at hun føler seg enda værre.

Vanskelig situasjon, i og med at hun er din veninne, men jeg ville ligget unna. Jeg forstår at du som veninne vil hjelpe, men det er ærlig talt hennes,og familien sin sak, og problem. Jeg tror dette vil bli veldig vanskelig for alle sammen, hvis du skal legge deg borti. Men du bør kjenne selv på hva som er riktig og ikke. Om det blir vanskelig for barna, og du ser at de har det trasig, ville jeg snakket med henne. Men ikke før du VET at dette er et stort problem, som går utover hele familien.

Jeg har selv vært utsatt for falske rykter i nabolaget, dog ikke angående rusproblemer. Og jeg må si at det er ikke så veldig festlig med all denne sladderen. Det kan ødelegge folk sitt liv. Var ikke langt unna til meg!

Skrevet

Jeg ønsker ikke å komfrontere henne med dette.Jeg er bekymret og det med god grunn..Må legge til at vi snakker ikke med noen andre om det vi ser.Jeg er livredd for nettopp det du sier om å spre rykter.Er jo glad i denne familien.

Jeg kan selv ta et glass vin om det er midt i uka jeg,ikke det jeg mener.Jeg takker nei der,for jeg ønsker ikke å være hennes drikkevenn om du skjønner.Jeg vet mannen sliter med dette.

Hun er tydelig beruset tidlig på ettermiddagen.Det lukter av henne når hun kommer fra jobb.(gammel eller ny fyll,vet jeg ikke)

Jeg kunne ramset opp en haug med episoder som har skjedd de siste årene så dette er ikke noe jeg har funnet ut av over natten.

Dette med å få henne med på ting har jeg prøvd.Kino har vi vært en del på.Alltid jeg som kjører og da blir det en kaffe på meg og vin til henne før eller etter filmen.Vi har gått en del turer.Alltid med et mål (fra hennes side) om å ta en kaffe nede i sentrum.Kaffe på meg og vin på henne.Slår aldri feil.

Skrevet

Jeg vil si du er nødt til å gjøre noe med dette. Du kan forsøke å alliere deg med mannen hennes eller noe, og virkelig gå på henne for å endre dette. Hun kommer garantert til å hate deg en stund, men når hun får øynene opp og ser hvordan hun har ødelagt og såret sin egen familie, så vil hun nok takke deg. Og hvis ikke hun gjør det så gjør hvert fall barna hennes det.

Ta det fra en som har vokst opp i alkoholikerhjem: skulle virkelig ønske noen hadde sett hvordan jeg hadde det.

(Hos meg var det heller ikke "dritings alkishjem", men mer enn nok til at det var et problem for familien.)

Lykke til. Du er i en vanskelig situasjon, og jeg misunner deg ikke, men noe må vel gjøres...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...