Gå til innhold

Fenalår.....e d heilt fyfy d??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ka me en liten bit?

Dinna tosken av en samboer kjøpte et lår i dag...å e har sååååååå lyst på...såååååå lyst!:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...

Skrevet

Jeg hadde ikke spist det - hadde heller spist en hel pose med smågodt eller noe for å kompensere...

Skrevet

Jordmoren min fortalte at jeg kunne spise spekkemat som hadde ligget i fryseren i 1-2 døgn. =O)

Skrevet

Når man fryser kjøttet ned i over to døgn er faren for Toxo borte.

Men da sier noen her inne at man kan jo alltids få Listeria i seg...

Selv om det har vært mye fokus på dette i media i det siste er det ikke å forvente at Listeria skal dukke opp.

Jeg fryser ned og spiser med god samvittighet.

Det står til og med på matportalen at man kan fryse ned og deretter spise kjøtt som ikke er stekt eller kokt fra før.

Og matportalen nevner ikke kjøtt annet enn vakumpakket kjøttpålegg når det er snakk om fare for Listeria!

Det er ikke der bakterien trives og har gode vekstforhold!

Men for å være helt bombesikker da, så kan man jo både fryse ned og så steike det!

Listeriose oppstår svært svært skjeldent, når det oppstår er det som oftest pga en epidemi, og smittekilden er den samme for mange. Som det som skjedde nå nylig!

Risikoen er fortsatt svært svært liten!

Og jeg velger å fokusere på at sjansen er så liten, mens andre velger å fokusere på at det er en sjanse...

Skrevet

Jeg holder meg vekke fra spekemat, og da også fenalår. Listeria dør ikke i frysen.

Skrevet

Fenalår er jo rått kjøtt da, og det anbefales ikke gravide å spise det, da det kan finnes både Toxoplasma, og Listeria i det. Sørg for at alt kjøtt du spiser, er fullstendig gjennomstekt, kokt eller grillet.

Å si at listeria "kommer i epidemier" er jo ikke helt riktig da!!

Listeria (Listeria monocytogenes) er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer. Bakterien vokser raskt i romtemperatur, men også - i motsetning til mange andre bakterier - ved lave temperaturer, som for eksempel i kjøleskap.

Mikroorganismer som Listeria, og toxoplasmose, kan skade fosteret uten å gi særlig kraftige symptomer hos moren. Eksempel på sykdomstegn hos moren kan være influensalignende symptomer. I verste fall kan en infeksjon føre til spontanabort eller medfødte skader hos barnet.

Dersom du skal fryse et helt lår, må det ligge betydelig lengre enn oppskåret pålegg, for at det skel være trygt for toxo - 1-2 uker tror jeg det var.

Men dersom det er store mengder listeria i det, så overlever jo de da.

Jeg hadde nok heller kost meg med noe annet godt jeg :) Og neste jul kan du kose deg ekstra ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...