Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er et innlegg her der folk hauser seg veldig opp over at en gir babyen på 2 mnd noe annet enn mm. Blødninger i tarm, nyresvikt, allergier osv.

Ble jo litt forskrekka. Har gitt poden litt smaksprøver i ny og ne siden han var ca 3 mnd. Lagt en eplebit på tunga hans, en dråpe yoghurt, juice, te, is osv. Altså bare for smaksopplevelsens skyld, ikke som mat. Han får jo tran, andre gir mme, sukkervann, malt osv, så jeg tenkte ikke på det som farlig å gi ham en liten dert av ting jeg selv spiser...

Er det så farlig i små mikro-mengder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal ikke gi barnet den maten du gir. Skal ikke ha melkeprodukt før de er 10 mnd. En eplebit er nok ikke farlig (bare suge på den, heller ikke litt te, men helst ikke melkeprodukter. Det er også fint å venne dem til en og en smak, da får dem en bedre smaksopplevelse.

Vet ikke om de tar skade av det du gir, men det sies at man ikke skal gi melkeprodukter til så små barn, og det er vel en grunn til det...?

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det med mitt barn. Skjønner ikke helt poenget. Det er kun for sin egen del man gir barnet prøvesmaker. De får fort nok vanlig mat. Man skal i alle fall være forsiktig med enkelte ting pga faren for å utvikle allergi (melk,sitrusfrukter). Ville i hvert fall ikke gitt barnet te, for det inneholder koffein. Har du ikke fått spebarnsboken eller har du ikke helsesøster å rådføre deg med? Syns det er betenkelig med slik uvitenhet. Ikke det at man trenger doktorgrad før man får barn.

Skrevet

Ser att anonym skriver att du ikke ville gitt barnet ditt te, ville bare si att vi fikk anbefalt og gi guttungen fenikelte pga kolikksmerter, dem på hs sa da ikke noe om att dette kunne være skadelig, tvert i mot. Jeg er også en av dem som har latt lille mann smake på enkelte ting, riktig nok ikke melke produkter men noen andre ting. Trur det er derfor han så lett har tatt grøt og middag da vi begynte med det.

Skrevet

Det er vel forskjell på fenikkel te og vanlig te da. Må folk ha det inn med teskje eller:)

Skrevet

hei jenta mi er 4 mnd nå og siden hun er veldig intresert i maten vi spiser har jeg begynt å gi henne litt smaksprøver. grøt, banan og moste kokte poteter og gullerøtter.

Vil legge til at jeg og har hørt at barn under 10 mnd ikke skal ha yoghurt. Og jeg vil være forsiktig med is når barnet er under 6-8 mnd på grunn av faren for bakterier. Det er en grunn til at man koker alt er spebarn skal drikke og spise av.

Vær spesielt forsiktig med softis, den kan ofte være en bakteriebombe, og små barn er ikke så sterke som oss voksne.

Ellers liker jenta mi veldig godt å lukte på det meste jeg spiser, husk at de har god luktesans og det kan for noen være like tilfredsstillende å lukte som å smake.

Skrevet

Er det ikke fra de er 4 mnd de kan begynne å få smaken på andre ting enn mm og mme? Jeg sier ikke at man skal fyke frem og gi alt man kan tenke seg er godt, men det er jo grøt, banan, enkelte frukter, potet, gulrøtter... jeg har hørt at man skal kun prøve en ting om gangen, for hvis man får negativ reaksjon, så vet man stadig hva det er babyen har reagert på...

Jeg har en teori om at de som gir kun mm er mer tilbakeholden med smaksprøver, enn oss som gir mme. Det er også HELT naturlig, siden det er så mye mer næring i mm. Vi som bruker erstatning har etterhvert behov for supplering. Det er både fysisk og psykisk, tror jeg. Smaker på mme for å sjekke varmen, og det smaker jo grusomt... derfor synes jeg nesten synd på gullet som må drikke dette hver dag. Men, han har begynt å få veldig tynn mais-grøt, og det liker han kjempegodt. Han er 3 måneder, og har fått det et par uker nå... Prøver meg forsiktig fram, for jeg har hatt utfordringer som vi har kommet oss gjennom helt siden fødselen.

Og så den kommentaren om TEEN... :-) At det er forskjell på fenikkel te og vanlig te... :-) Vanlig te...??? :-) Vi prater vel her om grønn te, eller naturlig te, og svart te... det er den svarte teen som ikke er bra for barna... fenikkel, camille etc. er supersunt! Dypp smokken i den!!! :-)

Skrevet

Både mm og mme er smaksmessig tilpasset små babyer, så hva du snes om smaken spiller liten rolle. Det er smak nok i massevis til dem som skal ha det.

Skrevet

Er ikke noe galt i å la de smake mikromengder av det man spiser så lenge det ikke er krydret eller er meieriprodukter. Jeg har hørt at man skal styre unna egg og ting med nøtter pga mulig allergi. Ren mango skal man heller ikke gi for hvis de ikke tåler det kan de få anfall(sa mamma som er hjelpepleier). Men jeg har gitt mikrosmaksprøver til gullet mitt. Tror det er derfor han liker å prøve nye ting(selvom han bare er 5mnd). Noen ting liker han ikke da,men sånn er det med alle:) Vi begynte med grøt når han var 3 1/2mnd fordi han hadde behov for mer mat. Jeg fikk mye ris for det av noen dibbere fordi gullet er litt over en mnd prema,men i mitt tilfelle trengte han mer mat fordi han fikk for mye mme. Etterhvert har han fått smake på annen babymat. Han eeeeelsker blåbær/eple pure:) Han gliser og gaper som bare det. Grønnsakspure liker han ikke.. hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...