Gå til innhold

Stort barn, igangsetting av fødsel????......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei..

Venter mitt 2 barn..Denne gang en gutt..

Forrige var en jente som kom til termin ,4700 og 53 lang..

Har tenk litt på om denne kommer til å bli større, i og med at det er mitt andre barn og det er en gutt..

Å jeg kan jo ærlig innrømme at det frister lite å skulle presse ut et barn på 5 kg.... Å vil legene og jordmor i det hele tatt anbefale det??

Keisersnitt er helt uaktuelt for min del.

Her skal det fødes, enkelt og greit-!!;)

Går det eventuelt an å komme inn til ul å se sånn ca hvor stor baby er og hvis den er, om det er mulighet for at de kan sette igang fødselen noen uker tidligere hvis det viser seg at den er større enn forrige??

Var noe jeg kom til å tenke på en kveld...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk eksta ul for å se om mitt andre barn var stort hvertfall, var ikke så stor hun da, men greit å få det sjekka... de kan vel sette i gang litt tidligere hvis barnet er unormalt stort vet jeg... mim svigerinne fikk en gutt på like under fem kg, og den fødselen gikk bra da...

Skrevet

Jeg også har tenkt litt på dette, er førstegangsfødende, men var vedig stor da jeg ble født selv. Men da jeg spurte jordmor om dette fikk jeg beskjed om at de helst ikke ville sette det i gang før om babyen er stor. For det beste er originale pressrier under fødselen. Men det er forskjellig fra klinikk til klinikk tror jeg. Da jeg skulle bli født, satte de i gang min mor noen dager før terminen.

Skrevet

Jeg venter nr. 3, og skal inn til vekst kontroll for å sjekke babyen i uke 36. Har også fått vekst kontroll i uke 32, men det tror jeg ikke er fullt så vanlig.

Er veldig fornøyd med det, da nr. 2 veide 4470g. Sliter med angst i forb. med denne fødselen, og føler jeg får fantastisk god oppfølging på Lillehammer sykehus.

Skrevet

Jeg var inne til ekstra UL med første barn. Hun ble estimert til å være stor, og det ble hun også.

Hun var 4923g og 52,5 cm. De snakket da om å sette i gang fødsel ei eller to uker før termin. Men de gjorde ikke det. Det ble til at de satte i gang 3 dager etter termin pga svangerskapsforgiftning.

Det var ingen god fødsel. Den var traumatisk både for meg, tulla og mannen. Så her i gården blir det KS denne gangen uansett.

Skrevet

Ja, vil tro et var en lite hyggelig opplevelse.

Da jeg fikk min lille frøken på 4700 gikk det faktisk ganske bra. -men er bare litt engstelig for at det skal skje et eller annet pga barnets størrelse... Er jo fort at det oppstår komplikasjoner...

Får ta en prat med legen min når jeg skal på kontroll nestegang...

Uansett, så kan det jo ikke være for mye til bry å inn på en ekstra ul...

Skrevet

Jeg har en veninne som fikk stort barn sist. Hun revnet veldig, og lukkemuskelen røk. Dette er ganske alvorlig og kvinnen kan faktisk bli inkontinent for avf. Hun er nok disponert for å få store barn. Hun er stor, barnefaren er stor, og moren hennes har alltid fått store barn. Hun ble henvist av fastlegen til vekstestimering og samtale både med jordmor og fødselslege. Barnet lå ikke mer enn 5% over gj.sn, men hun skal inn en gang til ca 3 uker før termin.

Hvordan barnet skal forløses får hun bestemme helt selv. Jordmoren mente det skulle gå helt bra å føde normalt, fødselslegen litt mer skeptisk. Så nå er det opp til henne om hun vil føde normalt, sette i gang 2 uker før tiden slik at barnet er litt mindre enn det ville vært ved termin, eller hun kan ta keisersnitt.

Tror nok at siden du fødte så stort barn sist kan be fastlegen din om henvisning til vekstestimering. Jordmødrene mener vel at det i utgangspunktet ikke skal være noe problem å føde et barn under 5 kg på vanlig vis, å viss du ikke revnet noe veldig sist gang, eller har hatt noen spesielle problemer i ettertid, så er det vel ikke sikkert at det blir gjort noe spesielt i forhold til fødselen. Men det første barnet ditt manglet jo bare noen hundre gram på fem kg, så en vekstestimering hadde sikkert vært greit uansett :-)

Skrevet

Jeg venter også mitt 2 barn, nr 1 var 3850. Hadde en forholdsvis hard fødsel som resulterter i en del revner, blant annet en gjennomgående mellom kjeden og anus.

Jeg fikk klar beaskjed av gyn at jeg skal in på kontroll i uke 27 og i uke 37. Får ikke føde barn over 4 kg. Tar dette veldig med ro, siden jeg fikk så klar beskjed på etterkontrollen etter forge fødsel.

Fortell om angsten din til fastlegen elller ta kontakt med sykehuset der du skal føde. Jeg er helt sikker på at du vil få igangsatt fødsel, jordmødrene ønsker ikke fødsler med for store barn.

Lykke Til

Skrevet

Har selv et bredt og tøyelig bekken, men allikevel..

Er litt engstelig for at noe kan gå galt...

Får spørre legen i morgen..Da er det kontroll...

Skrevet

hei...

da eg fikk jenta mi (nr.2) var ho 3950gr, mens gutten min (nr.1) var berre 2750gr, begge barna mine var født 4 uker før termin (blir det sagt, tror egentlig ikkje det selv), jordmor syntest at forskjellen mellom mine to var enorm og sa at det normale var at barn nr. 1 var 500gr lettere en barn nr.2.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...