darkness Skrevet 10. desember 2007 #1 Skrevet 10. desember 2007 Vi har en liten herremann her hjemme, med meget sterk vilje. I det siste har han begynt å våkne tidlig om morgenen og illskriker. Han sier han vil sove sammen med mamma, noe jeg godt kunne latt han få lov til, hadde jeg ikke visst at i det øyeblikk jeg tar han opp i sengen vår er han lys våken, og vil leke og lese og hoppe i sengen.. Han slenger smokken sin på gulvet, og er sint som en okse. jeg putter smokken inn, og går ut..i det øyeblikk jeg legger meg i min egen seng, starter helvetet på ny. Vi får en helt jævlig start på morgenen alle sammen. derfor..forrige helg..prøvde jeg en ny metode. Samme trass-scenario startet klokke halv sju om morgenen (han sover vanligvis til 08.30) Jeg holdt på å bli gal. pappan slengte igjen begge dørene, og sa at nå fikk han bare ligge der å skrike. Det endte med at han vekket bror, som også begynte å skrike... så der lå de da..begge to, og skrek som griser uten noen som helst annen grunn en trass, og trøtthet. jeg ble så irritert.. jeg gikk derfor inn på rommet, ba bror være stille (han hører i hvertfall) og spurte minstemann om han ville sitte i gangen og skrike til han var ferdig. Han sa ja. Så jeg dro han med meg i gangen og plasserte han på det ene trappetrinnet. der satt han i et par minutter, og var helt stille. jeg spurte om han var ferdig meg å skrike, og om han ville legge seg igjen, og da sa han ja. da jeg la han igjen var han helt stille, og la seg til å sove. Jeg gikk inn på rommet mitt igjen, for å sove, men der lå mannen min..forbannet, fordi han mente at jeg ikke kunne drive med slik avstraffelse når han egentlig skal ligge i sengen. men er det liksom bedre å la han ligge og skrike til han blir blå? det fungerte jo for alle parter, og når jeg gikk inn til han en time etterpå var han våken, men blid som en sol...Hva gjør man egentlig??
Groosalugg Skrevet 10. desember 2007 #2 Skrevet 10. desember 2007 Synes ikke det var så dum en løsning jeg:o)
Frk. Vable Skrevet 10. desember 2007 #3 Skrevet 10. desember 2007 Jeg synes det høres helt ok ut, så lenge det funker! Har mannen din bedre forslag? Så lenge det går bra og gjøre det sånn, hadde jeg gjort det!
Gjest Skrevet 10. desember 2007 #4 Skrevet 10. desember 2007 Ikke så dårlig løsning det der, synes jeg. Men hva med å stå opp? Halv sju er jo egentlig ikke spesielt tidlig.... Værre med dem som forlanger å stå opp kl 05...
Blue Lady Skrevet 10. desember 2007 #5 Skrevet 10. desember 2007 Det kan jo hende han ikke har behov for mere søvn? Lucas har variert veldig på når han våkner. Noen måneder sover han til 0900, noen måneder våkner han kl 0630. Litt trøtt noen dager, lys våken andre dager
darkness Skrevet 10. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 10. desember 2007 han er egentlig trøtt som en dupp..men han har fått det for seg at han skal opp i sengen vår. (han var syk i nesten to uker, og da sov han veldig mye i vår seng) og jeg irriterer meg over at han kaster smokken sin..jeg vet at han ikke sovner uten den..så vi MÅ stå opp og gi den til han igjen hvis vi skal få fred. mannen min mener at man ikke skal bruke fysisk avstraffelse som han kaller det, på den måten. for sengen skal være et fristed for slikt der han skal føle seg trygg... men da mener jeg,..hvor trygt er det å ligge å skrike i sengen i uendelig lang tid...? Vi står aldri opp så tidlig vi..... sover alltid til tidligst 08, og jeg vet at lillemann også trenger den søvnen....
MissAntrop Skrevet 10. desember 2007 #7 Skrevet 10. desember 2007 Det er vel ikke noe fasitsvar på dette, men det jeg tenker er viktig med slike konsekvenser er at barna er klar over de på forhånd. jeg ville kanskje sagt at "neste gang du skriker sånn har mamma og pappa bestemt at.." Barn trenger forutsigbarhet selv om man kanskje tror de er for små til å skjønne. Når de da har fått fortalt dette, hva som vil skje, gjerne en kveld, og han begynner å skrike morgenen etter, ville jeg ha gått inn, minnet han på hva som ble sagt kvelden i forveien, hva mamma og pappa har bestemt, og så utført konsekvensen om han ikke roet seg. Det er også viktig at dere som foreldre er enige om konsekvenser på forhånd og at barna vet dette. Du var heldig som fikk han til å roe seg, men gjør han oppmerksom på at det ville være en fast konsekvens eventuelt. Impulsive konsekvenser fører sjeldent til atferdsendring over sikt. Lykke til!
nenja Skrevet 10. desember 2007 #8 Skrevet 10. desember 2007 Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Har selv en 2,5 åring som av og til ikke vet sitt eget beste. Gudskjelov er det ikke så ofte han våkner før 0600, derfor har jeg sluppet unna å "straffe" han. Har hatt han i sengen vår da, men der blir han bare liggende å sparke. Da får han litt "kjeft" og skjønner at vi ikke har tenkt til å stå opp. Spør da, etter en liten stund, som du, om han ikke vil gå å legge seg i sengen sin. Svaret er da som regel ja, og vi har fulgt han tilbake og han har sovnet. Blir egentilig det samme som du gjør bare at vi har han i vår seng til han gir opp. Synes ikke det du gjorde er stygt, så lenge du vet at han er trøtt og trenger mer søvn.
darkness Skrevet 10. desember 2007 Forfatter #9 Skrevet 10. desember 2007 jeg tenkte på en måte atr det ikke var så ille..han fikk jo lov til å bestemme selv at han ville sitte i gangen og skrike seg ferdig.. og han kjenner til prosedyren med gangen, for der må han sitte ellers når han er helt bajas på dagtid
Gjest Skrevet 10. desember 2007 #10 Skrevet 10. desember 2007 Sover dere alltid til 08??? Oi! Jobb, da? Eller barnehage? Sove til 08 blir i alle fall umulig når småtten vokser opp til skolealder. :-) Har du lyst til å bytte med meg et par-tre uker, eller, Darkness? :-))
darkness Skrevet 10. desember 2007 Forfatter #11 Skrevet 10. desember 2007 det er jo et litt "koseligere" avbrekk å få ligge i sengen deres da, til han blir enig med seg selv om å sove videre i sengen..men lillemann her nekter å gå tilbake i sin egen seng, hvis vi først tar han opp i vår. og det hadde vært helt greit hvis han hadde ligget der, men han klatrer opp og ned, dunker på oss, og klår seg på alt vi har i skuffer og skap der inne...
darkness Skrevet 10. desember 2007 Forfatter #12 Skrevet 10. desember 2007 hm..mannen begynner jo på jobb klokka 6, så han må opp tidlig..men vi kan sove . jeg regulerer arbeidstiden selv, og hvis jeg må opp tidlig, så vekker jeg lillemann så sent som overhodet mulig... han er stup-trøtt hvis jeg må vekke han en time/halvtime før vanlig stå-opp-tid
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 10. desember 2007 #13 Skrevet 10. desember 2007 Vet ikke helt om det er rett eller galt, men jeg synes du er kravstor når du ikke står opp kl 06.30. Da har det ofte vært morgen lenge her, for å si det sånn.
darkness Skrevet 10. desember 2007 Forfatter #14 Skrevet 10. desember 2007 det er helt greit..jeg kunne godt ha stått opp..men da hadde jeg hatt en sønn som hadde sutret halve morgenen, og måtte legge seg igjen kvart over ni.... han må gjerne være våken..men jeg fatter ikke hvorfor han må skrike så veldig.. det er ingen som egentlig vil stå opp da...ikke broren hans på 2,5 heller..han roper til han at han skal være stille istedet.
nenja Skrevet 10. desember 2007 #15 Skrevet 10. desember 2007 Joda, det er en litt snillere metode, men de tar nok ikke skade av å sitte litt alene i trappen heller. Fungerer det vil han etter noen dager heller bli liggende i sengen sin tenker jeg. Prøv deg fram, du merker sitter relativt raske om det fungerer eller ikke. Kan jo selvfølgelig ikke holde på slik i evigheter;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå