Gå til innhold

Mmmmmm!! Oppskrift på fudge?? Noen?? :-) :-) :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er en som lager fudge her inne nå, og nå sitter jeg her med munnen full av vann og har bare SÅÅÅ lyst på!!! Noen som kan skrive oppskriften til meg??? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er meg. Skal dele den med deg som jeg har funnet og som jeg ser flere andre har funnet også:)

* 50 g usaltet smør

* 450 g sukker

* 3 dl fløte

* 1 1/2 dl helmelk

* 3 ss vann (eller smak som f.eks brandy, kaffe etc)

Om ønskelig kan fudgen tilsettes forskjellig smak.

Her følger tre forslag:

* 225 g melk- eller kokesjokolade

* 115 g hakkede mandler, hasselnøtter, valnøtter el.lign

* 115 g kandisert frukt (kirsebær, appelsinskall, dadler el.lign)

Fremgangsmåte;

1. Smør en ikke alt for stor firkantet form, min 20 cm. dyp.

2. Ha sukker, fløte, smør, melk og vann (smak) i en tykkbunnet kjele.

3. Varm opp under svak varme. Rør av og til.

4. Massen bringes til kokepunktet og kokes videre til massen kan formes til en kule i kaldt vann. Rør av og til under kokingen for å forhindre at massen svir seg.

5. For sjokoladefudge tilsettes sjokoladen på dette stadiet. Ta kjelen av platen og rør inn hakket sjokolade. Rør så kraftig. For nøtter/ kandisert frukt: Trekk kjelen av platen og tilsett. Rør kraftig til massen tykner litt.

6. Helles i den smurte forma. Settes kjølig til massen har stivnet helt. Når fudgemassen er helt stivnet has den ut av forma og skjæres i firkanter med en skarp kniv.

Skrevet

Tuuusen tuuusen takk!! Åhhh! Nå blir det nammings her når jeg bare får laget de! Fudge er bare så godt! :-)

Skrevet

Jeghar kok i 40 min nå og ifølge en under her tar de ca 1 time i koking:)

Jeg tenkte å blande sjokolade i også:)

Skrevet

Da har jeg ringt til min kjære som er på vei hjem fra trening, så nå må han stoppe på butikken og handle ingredienser! Godtesyk! He-he-he! :-)

Skrevet

Takk for oppskrift:) Men har et par spm:

Pkt 1: Du mener 20 x 20 cm form?

Pkt 4: Ca hvor lenge koke? Jeg skjønte ikke helt det med "formes til en kule i kaldt vann?

Gleder meg til å lage!

Skrevet

Det er kopiert av en oppskrift jeg fant, så vet ikke helt hva de mener med form. Ser ut til at 20x20 er bra. Og ca 40-50 min koking. Vanntesten er at man tar litt av massen i kaldt vann og ser om man kan forme den til en kule mellom fingrene. da er det ferdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...