Gå til innhold

Fred = Miljø?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere enn meg som stusser litt på sammenhengen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Miljø = fred

Hvis det er mangel på vann, som er livsnødvendig, blir det kiving om det.

Hvis et sted blir ubeboelig feks pga at polisen smelter og havet stiger, så vil folk måtte flykte til andre områder/land.

Skrevet

Plenty av væpnede konflikter som bunner i rovdrift av ressurser, krangel om naturressurser, manglende naturressurser osv., så jeg synes ikke det er spesielt søkt.

Om verden går virkelig til helvete miljømessig vil det garantert føre til mindre stabilitet og flere konflikter.

Skrevet

Syns det er ganske utrolig om du IKKE ser sammenhengen i grunnen?

Storparten av verdens kriger i dag drives på grunn av kamp om ressurser, ressurser som vann og jordbruksområder. Begge deler er mangelvarer i store deler av verden, mye på grunn av klimaproblemer. Flommer, tørke, etc.

Sammenhengen mellom miljø og fred kan ikke sees isolert fra andre prosesser i samfunnet. Fredsbygging er ikke bare noe som bare foregår på statsnivå, mellom supermakter og i FN; fredsbygging handler også om mellommenneskelige forhold, levekår og lokalsamfunn.

Skrevet

Jeg synes IKKE det var rart du ikke så sammenhengen med engang .. tenkte litt på den jeg også da han fikk prisen ...

Skrevet

Noen som kan hjelpe dumme meg med eksempler på hvor i verden det i dag er krig som følge av miljøproblemer?

Skrevet

Jeg vil ikke nødvendigvis definere disse som krig, men definitivt voldelige konflikter med menneskerettighetsbrudd som følge av strid om minskende naturressurser:

Div. dambygginger i Kina; de jordløses bevegelse i Brasil; "Vannkrigen" i Bolivia; Elvekrangel Israel/Libanon; bio-etanolproduksjon fører til økte matpriser og subsekvent opprør i Mexico (primært Oaxaca); forholdene på deler av Papua Ny-Guinea er helt vanvittige grunnet miljøkrønsjinga til gruvedriftere i etniske minoritetsområder; Bangladesh er i ferd med å bli Asias mest ustabile politiske miljø mye grunnet økende flomproblemer and one could go on ...

Hovedproblemet ligger vanligvis i at rovdrift på naturressurser fører til ulevelige kår for mennesker som tidligere har basert seg på egenproduksjon, og dermed gir en sosial instabilitet som fører til konflikt. Dette mener man at er medvirkende faktorer til større konflikter som Darfur, Kongo, Colombia, Chiapas, Kashmir osv.

Skrevet

Midtøstenkonflitktene dreier seg i stor grad om tilgang til vann.

Skrevet

Pila - hva mener du om miljøkvoter?

Skrevet

Den var å dra det litt langt, men selvfølegelig er vannet en del av konflikten, ja.

Har sittet min del av tiden og passet på litt av vannet der nede, he, he.

Men ikke for at noen skulle gjøre noe med akkurat den elven, da...

Jeg er i midlertid litt overrasket over at Al Gore fikk fredsprisen, for jeg mener at det er mange andre som kunne fått den i denne omgangen. Jeg mistenker komiteen for å ha blitt _litt_ populistisk..

Skrevet

Kjøpt samvittighet, prinsipielt latterlige, økonomisk nyttige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...