Gå til innhold

"kalde føtter" for å bli mor..

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

Jeg er nå i min 31 uke og har fått litt angst med tanke på at fødselen nærmer seg...Tankene dreier seg ofte om jeg er klar til å bli mor,om jeg klarer dette,om forholdet til min sambo vil holde..om jeg blir en bra nok mor osv...Og jeg kjenner at jeg kunne ha trengt mer tid på å gjøre meg klar til morsrollen..Tiden har gått så utrolig raskt..

Er det vanlig å få litt kalde føtter når termin nærmer seg?

Får så dårlig samvittighet ovenfor babyen.Jeg gleder meg jo til å holde henne i armene mine...men er så redd jeg ikke vil klare morsrollen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ops skrev på feil termin-side:)

Skrevet

Ta d med ro....de fleste tenker akkurat de samme tankene. Som regel går det bare fint :-)

Skrevet

Dette skal nok gå bra.Du kommer til og feile og lære.Det gjør jeg enda.Har en gutt på 7mnd og venter en i mai.Tenker noen ganger,nei det jeg gjorde nå var galt.Men man lærer.Du kommer til og bli en utrolig god mor ved og gi omsorg og kjærlighet til ditt barn og forholdet mellom deg og samboern,blir kanskje satt litt på prøve.Det blir jo ikke så mye tid litt hverandre i starten..men alt ordner seg.Dere vil skape dere egen ryrme i hverdagen og alt kommer til å gå bra.

Skrevet

Hei. Føler akkurat det samme. Vær glad du ikke har søsken som sier at du kommer til å bli som Britney. Det har nemlig jeg. Jeg er veldig glad i barn, og gleder meg masse. Det er jo ikke slik at man må ha fortid som reservemamma for å få barn selv. Er selv usikker på hvordan jeg skal stelle barnet og lignende..har alltid vært litt redd for å holde små babyer fordi de er så små. Er redd for å miste dem i bakken eller at jeg holder dem feil. Så får jeg helt vondt når de begynner å gråte. Tror det er annerledes når en får eget barn. Vil føle noe helt annet da. Har til og med lest at det er normalt å avsky andre sine barn.

Skrevet

Ikke vær redd! (Jeg var sånn selv) Det må da være normalt for et intelligent, ansvarsbevisst menneske å gruble litt frem og tilbake. Det er tross alt ingen liten oppgave vi tar på oss! Det endrer hele livet ditt ganske dramatisk, og den må nok være ganske "kort" som begir seg ut i dette fantastiske eventyret (som det faktisk er) uten å måtte gå noen runder med seg selv på et tidspunkt.

Dårlig samvittighet skal du ikke ha, du har rett til dine tanker! De skader da ingen! Ikke vær så streng mot deg selv.

Det er rett og slett slik at nyfødte har svært enkle behov, og du blir kjent med babyen din og deg selv i din nye rolle etterhvert. Du kan si at veien blir til mens du går! Alle de "riktige" morsfølelsene kommer av seg selv, (kanskje ikke før det har gått en stund?) så lenge du aksepterer dine egne tanker og følelser. Og ikke forlang av deg selv at du skal være en perfekt mor. Det er svært urealistisk og du vil bli ulykkelig og oppleve at du mislykkes.... Perfekt mødre fins ikke! Men du skal gjøre ditt beste, og være en så god mor som du bare kan.

Om forholdet til sambo vil vare, kan bare framtiden vise.

Ikke gi deg selv så mye "juling" og kritikk. Kvitt deg med den samvittigheten, den gjør hverken deg eller barnet noe godt.

Kort sagt, he he, det jeg ville si var: Ja det er normalt å ha kalde føtter! : ) Lykke til!

Skrevet

utroli bra svar lillemanns mamma:D jeg vart faktisk helt rørt av svare ditt:)

jeg er helt eni:) d er ikke altid like lett å vere mamma.(har en jente på 5år) men når man gjør sitt beste å lærer av feila. så går d bra:) å d er en herli oppgave:D!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...