På vei igjen? Skrevet 10. desember 2007 #1 Skrevet 10. desember 2007 Har dere oppskrift på sånne sjakkbrikker om det er det det heter? SÅnne som er hvite og brune inni sånne terninger? Andre gode og lette ting å bake til jul?
Trultemora er presseklar!! Skrevet 10. desember 2007 #2 Skrevet 10. desember 2007 SJAKKRUTER INGREDIENSER: 200 g smør 100 g sukker 3 ts vaniljesukker 4 ts kakao 300 g hvetemel. FREMGANGSMÅTE: Elt sammen smør, sukker og mel. Del deigen i 2. Bland den ene delen med vaniljesukker og den andre med kakao. Trill ut deigen i 4 lengder som legges oppå hverandre, slik at det dannes ruter. Legges kaldt for å stivne og skjæres opp i skiver. Stekes på smurt plate i middels varm ovn Serinakaker 500 g hvetemel 300 g margarin 250 g sukker 2 ts vaniljesukker ½ ts hornsalt 2 egg perlesukker mandler Sikt alt det tørre i en bolle, smuldre i margarinen. Rør inn ett halvvispet egg. Ha alt på bakebordet og kna det sammen til en deig. Lag små sprekkfrie kuler, dypp dem i det andre sammenvispete egget og sett dem på en plate dekket med bakepapir. Strø på perlesukker og hakkete mandler. Stek midt i ovnen ved 180 C til de er lys gulbrune og sprø. Risboller Ingredienser: 250 g kokosfett (delfiafett) 200 g kokesjokolade 2 stk. egg 2 dl sukker 3 ss kaffe , gjerne litt sterk ca. 100 g puffet ris Tilberedning: Smelt delfiafett og sjokolade sammen. Avkjøl. Pisk eggedosis av egg og sukker. Rør inn kaffe og delfiafett/sjokolade. Elt lett inn puffet ris. Sett boller med skje på matpapir. Avkjøl og oppbevar i kjøleskap til servering.
Trultemora er presseklar!! Skrevet 10. desember 2007 #4 Skrevet 10. desember 2007 Noe annet du vil ha?
Gjest Skrevet 10. desember 2007 #5 Skrevet 10. desember 2007 Krydderkake til jul 200 g smeltet smør 1 l kefir 500 g sukker 650 g hvetemel 4 ts natron 2 ts kanel 2 ts kardemomme 2 ts nellik Smelt smør og rør inn kefir og sukker. Bland sammen resten av ingrediensene og rør inn i deigen. Hell i en smurt/bakepapirkledt liten langpanne og stek i varm stekeovn 175 oC i ca 40 min, på nederste rille. Avkjøl kaken litt før den tas ut av formen. Kaken holder seg saftig og myk uten frysing men egner seg også godt til frysing. LUKTER OG SMAKER JUL
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå