Gå til innhold

vitaminer for gravide???


Hemmeline

Anbefalte innlegg

Bruker dere noen bestemte vitaminer nå som dere har blitt gravide. Isåfall hva heter det?

 

Sist gang jeg var gravid brukte jeg noe som het gravitamin...men var på apoteket idag og skulle ha vitaminer for gravide og hun sa at det finnes ikke spesielle vitaminer for gravide...

Synes det var litt rart for vi skal jo ha noe ekstra...så lurer på om dere andre bruker noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg bruker Folat (såklart) og Omega 3. Leste et sted at Omega 3 var bra for fosterets utvikling, og at særlig hjerne/nervesystem nytter fettsyrer til oppbygging. Ellers tar jeg multivitaminer uten A og D, men det gjorde jeg før jeg ble gravid også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant et kosttilskudd på apoteket som heter GRAVID, tror det var på Vitus Apotek. Tar omega-3 i tillegg. Legen min sa at det var det jeg trengte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravide skal også ha vitamin A og D, men fordi Omega 3/tran inneholder disse vitaminene, blir det for mye A og D hvis de også fins i multivitamintabletten. Grunnen er at A og D vitaminer er fettløselige vitaminer som lagres i fettvev i kroppen og en eventuell "overdose" tar derfor lang tid å bli kvitt. De vannløselige vitaminene derimot, skilles ut av kroppen (gjennom urin) hvis man skulle komme til å ta for mye. Det er derfor man kan hive innpå 1g C-vit hvis man blir forkjølet; det kroppen ikke trenger skilles ut.

Forståelig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar folat og tran. Men jeg så kosttilskuddet GRAVID på apoteket i går (Vitus Apotek) jeg også. Venter til jeg har vært hos legen, så spør jeg hva jeg trenger. Tror jeg er godt på vei når jeg tar folat og tran så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omega-3 tilskudd inneholder ikke vitamin A eller D, det er bare tran som gjør.

 

Viss man tar Omega 3 istedenfor tran er det lurt å ta multivitamin med A og D i tillegg. Det er viktige vitaminer, og spesielt D får vi for lite av i Norge (da sollys er vår hovedkilde..)

Jeg leste dette på lommelegen:

Vitamin A er viktig for at synet skal fungere normalt, nærmere sagt overføringen av lysimpulser til synsnervene. A-vitamin har også evnen til å regulere avlesningen av gener, en prosess som styrer hvilke proteiner som dannes i kroppen. Slik er A-vitamin med på å styre vekst og utvikling, både i fosterlivet og hos barn og ungdom. For at huden og slimhinnen i munn, mage, tarm og urinveier skal holdes frisk og intakt må kroppen tilføres vitamin A.

Den anbefalte døgndosen er på 0,8-1 mg.

 

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322322

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har vært i diskusjon med legen min om dette og hun nekter meg plent å bruke vitaminer fra helsekosten. Hun sier jeg kun får lov til å kjøpe vitaminer på Apoteket da disse er mye renere fremstilt og at man alltid vet nøyaktig hva som er i de. Og jeg som akuratt har kjøpt en hel haug med vitaminer fra helsekosten..

Så nå spiser jeg folat og Omega 3 piller i et fra apoteket fra merket Complete. Som vistnok skal være den dosen man trenger når man er gravid. Og drikker Floradix. Med det tror jeg er inviduellt om man trenger eller ikke. Jeg har alltid jernmangel så er derfor jeg tar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den oppklaringen!

Jeg har alltid tatt tran og derfor multivit uten A og D. Nå har jeg gått over til omega 3 i kapselform for å slippe å gulpe transmak (graviditeten har gitt meg halsbrann) og må altså bytte multivitamintablett også.

Vet du om det finnes en omega 3-kapsel som har med vitaminene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...