Gå til innhold

soving soving og soving!

Anbefalte innlegg

Skrevet

sliter med nattesøvn... noe vi har gjort lenge med kevin på 4,5 mnd.

så noen nevne at hvis de er for overtrøtte når man legger dem på kvelden,så sover de urolig og kommr aldri inn i den dype søvnen, derfor våkner de ofte..

er det noen som kan bekrefte dette?

jeg holder kevin våken i 2-3 timer etter siste duppen til han skal legge seg, han er da stuptrøtt! han r egentlig grinete fra han våkner etter siste duppen og frem til han legger seg, så det er mye grining og vi gjør ALT for å underholde han.

han legger seg mello 19 og 20.

han sovner, men våkner etter 1 time og etter det så sover han bare korte økter, 1-2 timer og våkner altså ofte på natta.

burde jeg legge han feks 18.30? burde jeg ikke holde han våken så lenge på kvelden som jeg gjør?

vet at ingen har facit, men vil høre ALLES meninger og erfaringer....

denne mammaen begynner å bli veeeldig trøtt og sliten!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde prøvd å legge 18.30, dere har jo ingenting å tape på det, og fungerer det så er jo problemet løst. Hvis ikke har dere jo bare "kastet bort" et par netter (ingen krise i det lange løp).

Skrevet

Jeg syns også at dette med legging er vanskelig..mini her er 4 mnd og våkner etter ca en halvtime og det tar opptil 2,5 time å få han til å sovne igjen!

Legger han mellom kl. 19-20 og han har som regel siste dupp i 16-16.30 tida.. Får litt gröt i 18 tida men det er så vanskelig å "treffe på" og legge han FÖR han blir overtrött..det går en VELDIG tynn grense mellom trötthet og overtrötthet..

Han sover ekstremt lite på dagtid så vi er allerede utslitt når kvelden kommer..spesielt jeg som også må opp og amme 3-4 ganger per natt...

Kanskje vi skulle flytte leggetiden litt för? Hm...

Vil også höre flere erfaringer fra dere andre...

Skrevet

Her er mine erfaringer:

Sliter også med å få min tulle på 4,5 mnd til å sove på dagtid, våkner nesten alltid etter en halvtime, selv om vi noen ganger får henne til å sove videre litt i vogna eller ved puppen i senga.. På natta er det bedre, da går det 2-3 timer mellom hver gang hun våkner. Hun starter dagen i 5-tiden, og vi prøvde å utsette leggetiden for å se om hun sov lenger, men det ble hun bare grinete av og våknet like tidlig. Derfor har vi nå begynt å legge mellom 18 og 19, og det gjør bare at hun får en time ekstra på kvelden, ikke at hun våkner tidligere på morgenen.

Mitt råd er derfor å legge tidligere, så slipper man mye sutring på kvelden.

Men trenger råd selv om hvordan vi skal få til gode vaner på dagen... jeg må som regel bysse henne i søvn, og etter 30 minutter er hun lys våken igjen - holder det da gående 1,5 til 2 timer før hun blir trøtt og sutrete igjen - og sånn går dagene! Jeg har nok veldig lav terskel for å plukke henne opp når hun begynner å sutre... burde jeg la henne gråte noen minutter før jeg iler til? Har på følelsen at hun er veeeldig klar over at mamma kommer så fort hun bruker stemmen litt..

Skrevet

Hei.

Vi har ei snuppe som blir 5 måneder på onsdag!! (hun er født 6 uker før termin), så alderen blir +/- deres.

Litt om oss ang soving.

Hun får kun mme.

Hun våkner ved 08 tiden og får mat. Da prøver vi og kose litt og synge og le litt. Hun sovner som regel i sengen etter en times tid. Da legger jeg henne i sengen (ikke vognen). Der kan hun sove 1-2 timer.

Hun får mat igjen og er mye våken på dagtid. Prøver og gå en tur eller evt legge henne ute i frisk luft.

Vi sliter med tenner om dagen, så hun er litt sutrete pga det.

Hun får ny runde med mat ved 15-16 tiden. Her gir vi til hun sier stopp selv..Ca 200ml går med.

Etter et par timer - med kos og lek, får hun littegranne mat til, så er det bad og leggetid ca kl 18-19 (SENEST) er hun overtrøtt - kan vi glemme det.

Hun sover til ca 7-8 neste morgen

Jeg tror det viktigste er ikke nødvendigvis KLOKKESLETTET, men få de i seng FØR de blir stuptrøtte og overtrøtte....

Bare litt om vår erfaring................

Noen andre? Kommentarer?

Lykke til - manko på søvn er aldri moro....

Klemmer fra oss

Skrevet

takk for gode råd og erfaringer!

ser ut som at det er flere som sliter med dette. jeg la han kl 18.30, og da hadde han ikke sovet siden 16.10, kunne nok ha lagt han enda litt før, men er så redd for at dagen begynner alt for tidlig imorgen!

men nå skal jeg prøve å legge han tidligere denne uka, så får vi se åssen det går.

Skrevet

Ja her var det mange med samme type problem! Jeg vil råde alle til å legge barnet tidligere feks kl 18.30. Dette betyr svært sjelden at de våkner noe tidligere - tvert imot! Det er som noen nevner sånn at det er lurt å unngå overtrøtte barn - de sover generelt mye dårligere og kortere! Det finnes selvsagt unntak, men de fleste barn sover best når de legges tidlig.( i følge Naphaug og andre søvnspesialister)

De som har problemer med å holde barna våkne på kvelden kan prøve å legge siste lur en halvtime senere. Hos oss sover frøkna til 17 men legges uten problem kl 19 likevel.

Jeg vil anbefale boken til Karin Naphaug som heter "sov godt". Der finner dere søvnråd og oppskrifter for søvn for barn i alle aldre. Jeg har selv boken og har rådet mange her inne med bakgrunn i den og samtaler med Naphaug (og erfaring selvsagt).

Skrevet

har du snakket med karin naphaug?

jeg vil også det! men det er så dyrt. sendte henne faktisk mail i helgen, spennende å se om hun svarer...

fikk du gode råd?

Skrevet

Her er noe jeg har svart tidligere på samme sprøsmål:

Hei du!

Vi har hatt masse problemer med søvnen. Han er 5mnd nå. Dagsøvnen er hovedproblemet. Om ettermiddagen har vi nesten aldri klart å få han til å sovne. Vi sitter med han på fanget siste timen på kvelden, "skriketimen"..

Vi legger han så han sovner mellom 19 og 19.30, avhengig av hvor trøtt han er. Jeg syns 20-22 hørtes veldig sent ut når hun sover så dårlig på dagen!! God lang nattesøvn fostrer også god nattesøvn, det kan jeg skrive under på!!!

Anbefaler også en god laaang(f.eks 1t) trilletur til fast tidspunkt på dagen.

Syng en fast sang, spesielt når hun skal legges for natten, begynn gjerne å synge den allerede på stellebordet, eller hvert fall ved amming. Gi henne god tid på å bli trøtt før legging vha faste leggerutiner(her er det far som gir han en grundig og beroliggende kroppsmassasje med olje hver kveld, men han får aldri massasje ellers, slik at han VET at han nå skal legge seg + han blir "mettet" for kos for natten).

Hvis hun ikke tar smokk så gi ikke opp! Prøv nye typer, kok dem i fennikel te, lokk og lur og dans rundt med smokken på leppene hennes! Vår sønn tok smokken først 4mnd gammel, og gud så deilig det var! Nå kan vi trøste han med den når ingenting annet hjelper, beroligge han når han er lett urolig, stille den verste sulten dersom amming ikke er mulig akkurat der og da, OG hjelpe han til å roe seg ned og sovne...

I og med at det er såpass vanskelig å få han til å sove på dagen, prøver vi å få han til å sove ca 3t slik at han forhåpentligvis greier seg med den ene hvilen! Det gjør vi ved å legge han i vogn, med smokk, god og mat i ulltøy og voksipose, triller en (nå betraktlig kortere) tur så han sovner, og hver gang han våkner før ca 3t, får han smokk(unngå øyekontakt=lek..) og trilles eller vogges til han sovner igjen..

Barn sover fryktlig dårlig dersom de HAR sovet dårlig(vanskelig for å sovne og våkner ofte dersom de er overtrøtte, og det har sannelig vi fått erfare!!), så fokuser ALLTID på RIKELIG søvn, SLIT ALDRI UT BARNET eller legg henne sent i den tro at hun skal sove lengre eller bedre!!!

Ikke hør på de som sier at hun kanskje bare trenger lite søvn, det er løgn! Jeg stod på mitt i den forbindelse og nå sover han ca 15t i døgnet og er endelig lykkelig uthvilt! Har dessuten i ettertid snakket med erfarne mennesker som sier det samme!

Lykke til :)

Skrevet

Det er så "godt" å høre at det er flere som sliter med akkurat det samme som oss. Her legger vi lillegutt rundt 7, og etter 2 timer våkner han, ALLTID. Så er det annenhver time frem til han får mat på natta, rundt 3. På dagtid sover han 30 min av gangen, ALLTID. Men han virker ikke særlig uthvilt, blir veldig grinete fort. Dette er altså veldig slitsomt, som dere sikkert vet...Jo mer barna sover, jo lettere er det jo å legge dem neste gang. Mulig det er tenner på gang, men kanskje vi skal skaffe oss denne boka dere snakker om!

Skrevet

Vi sliter litt med dette vi også! Jenta mi er 6mnd og hun har vært slik siden vi begynte med faste rutiner når hun var 3mnd.

Hun våkner mellom 0630-0800 vanligvis og er våken en times tid, også sover hun 1,5-2 timer til. Etter det har to dupper til på dagen, en ved 1200-1300tida og en mellom 1530-1700, begge på 30-40 min. Hun får styre søvnen sin selv på dagen, jeg legger henne i vogna når hun blir trøtt også går vi en tur til hun sovner.

Til nå har vi stelt henne 1830 og i seng 1900, men hun viser tegn på å være trøtt allerede kl 1800... så i morra skal jeg prøve å legge henne 1830 og se hvordan det går.

Etter at vi har lagt henne våkner hun nesten alltid etter en halvtime, og så igjen ti min etter det. Jeg må inn for å gi henne smokken. Etter det går det 1-1,5 time, og så våkner hun 30 min etter det igjen, og så 10 min etter der igjen.... Hun får en pupp ca 2300 og sover så 2-3 timer i strekk. Det virker som hun sover veldig urolig. Ynker litt i søvne og sånn, også tar hun tak i smokken sin og dæljer den hardt i sengekanten til hun våkner av det :/

Skrevet

Jeg vil bare si til dere som har barn som er OVER 6 mnd; dere bør vurdere å gjennomføre en såkalt Ferber/gråtekur på barna deres hvis de våkner hver time eller annen hver time hele natten. De barna som er yngre må man hjelpes til å sove på andre måter. Naphaug har en metode som kalles Hysj-metoden som dere kan søke på her inne (jeg har skrevet om den før).

Svar til hun over her; jeg har snakket/diskutert med Naphaug når jeg har truffet henne på ulike arrangementer (jeg er spesielt interessert i dette med søvn). Har også prøvd å maile henne men da svarer hun gjerne at man skal ringe - for hun tar seg godt betalt for konsultasjon! (er jo dette hun lever av) MEN hun er en veldig hyggelig og søt dame og hun har virkelig peiling! (har jobbet som helsesøster i 15 år i tillegg) Jeg tror alle som tar kontakt med henne har veldig utbytte av det selv om det koster noen kroner. Men kjøp boken først! Masse gode råd der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...