Gå til innhold

Baby som ikke er så flink til å sove...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei nydelig lita tulle på 3 mnd som ikke er så "flink" til å sove( på dagen og når hun legges for natta ). Natta går fint, da sover hun mellom hver amming.

det er vanskeligst på ettermiddag/ kveld. selv om hun er trøtt virker det som om hun ikke vil sove, eller finner roen.

kan det være at hun er så nysgjerrig og vil få med seg alt rundt seg?

Hun vil ikke legges om kvelden, og blir endten overtrett ( pga. lite søvn på dagen), eller at hun bare ikke finner roen.

som regel sover hun to lurer på en time, og er vi heldige en liten halvtime på ettermiddag/ kveld...

Bruker å starte kveldstellet mellom 19-20, og hun sovner alt fra 20-22...

Noen som har tips/ råd eller kjenner seg igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Vi har hatt masse problemer med søvnen. Han er 5mnd nå. Dagsøvnen er hovedproblemet. Om ettermiddagen har vi nesten aldri klart å få han til å sovne. Vi sitter med han på fanget siste timen på kvelden, "skriketimen"..

Vi legger han så han sovner mellom 19 og 19.30, avhengig av hvor trøtt han er. Jeg syns 20-22 hørtes veldig sent ut når hun sover så dårlig på dagen!! God lang nattesøvn fostrer også god nattesøvn, det kan jeg skrive under på!!!

Anbefaler også en god laaang(f.eks 1t) trilletur til fast tidspunkt på dagen.

Syng en fast sang, spesielt når hun skal legges for natten, begynn gjerne å synge den allerede på stellebordet, eller hvert fall ved amming. Gi henne god tid på å bli trøtt før legging vha faste leggerutiner(her er det far som gir han en grundig og beroliggende kroppsmassasje med olje hver kveld, men han får aldri massasje ellers, slik at han VET at han nå skal legge seg + han blir "mettet" for kos for natten).

Hvis hun ikke tar smokk så gi ikke opp! Prøv nye typer, kok dem i fennikel te, lokk og lur og dans rundt med smokken på leppene hennes! Vår sønn tok smokken først 4mnd gammel, og gud så deilig det var! Nå kan vi trøste han med den når ingenting annet hjelper, beroligge han når han er lett urolig, stille den verste sulten dersom amming ikke er mulig akkurat der og da, OG hjelpe han til å roe seg ned og sovne...

I og med at det er såpass vanskelig å få han til å sove på dagen, prøver vi å få han til å sove ca 3t slik at han forhåpentligvis greier seg med den ene hvilen! Det gjør vi ved å legge han i vogn, med smokk, god og mat i ulltøy og voksipose, triller en (nå betraktlig kortere) tur så han sovner, og hver gang han våkner før ca 3t, får han smokk(unngå øyekontakt=lek..) og trilles eller vogges til han sovner igjen..

Barn sover fryktlig dårlig dersom de HAR sovet dårlig(vanskelig for å sovne og våkner ofte dersom de er overtrøtte, og det har sannelig vi fått erfare!!), så fokuser ALLTID på RIKELIG søvn, SLIT ALDRI UT BARNET eller legg henne sent i den tro at hun skal sove lengre eller bedre!!!

Ikke hør på de som sier at hun kanskje bare trenger lite søvn, det er løgn! Jeg stod på mitt i den forbindelse og nå sover han ca 15t i døgnet og er endelig lykkelig uthvilt! Har dessuten i ettertid snakket med erfarne mennesker som sier det samme!

Lykke til :)

Skrevet

Tulla vår er også mer urolig på kvelden. Hun er 2.5 mnd. Tror det er ganske vanlig. Syns hun sover bedre ute i vogn på dagtid. Hun sovner som regel ikke før i 22-23 tida heller, men sover helt til morgen, så jeg har ikke stresset med å legge henne før enda. Prøver å lufte ut på rommet, ha det mørkt der, kveldsstell så hun skal skjønne at det er kvelden. Ikke alltid det hjelper. Virker som hun ikke vil legge seg før vi skal legge oss for natta.

Skrevet

Du sier noe svært viktig og interesant Moi 31. Lillegutt på snart 2.5 mnd sover ca 10 timer i DØGNET og vi er utrolig fortvilt. Føler vi har prøvd alt, men helsesøster og legen sier at han sikkert bare har behov for så lite søvn. Han blir utrolig sutrete, men vil liksom ikke sove. Vi får han kanskje til å sove 5 min, men så våkner han igjen. :(

Triller tur (da sovner han), emn våkner når vogna stopper. Prøver å trille hver gang han våkner, men holder på i timesvis da uten at han sovner ordentlig... :(

Vi bærer, bysser osv osv... Vi har prøvd å la han ligge i sin egen seng, men eneste måten for å få han til å sove er i vår seng.. Han sover forøvrig godt om natta! Sovner 0100 (ca) og sover til 06(07) får mat og sover til 0930. Og han er da våken til han legger seg om natta igjen... (men sm sagt et par små blunder på 5 min)

Vi er så fortvilt og vi føler ingen tar oss på alvor av fagpersoner. Han er jo tydelig trøtt. Ingenting tyder på at noe plager han, har ellers god allmenntilstand...

Noen som kan hjelpe?

Skrevet

har han vært sånn hele tiden?

Vi adde også en sånn periode med jenta vår på den tiden, sov så og si ikke på dagtid i det hele tatt, men det gikk over etter en stund heldigvis uten at vi gjorde noe med det.

Plutselig ble hun glad i og sove i vognen og begynte og sove 3 timer i strekk på dagen en periode, men sover nok endel mindre enn gjennomsnittet nå, er 7 mnd.

Skrevet

I fortvilelse(vår sønn hadde kolikk og var nede i 8-9t søvn i døgnet!!) kontaktet jeg min kjære flinke fastlege som sa at morsfølelsen er det viktigste av alt, og så fikk han oss inn på barneavdelingen på sykehuset her i arendal på dagen. Der møtte vi overlegen Yasmina som viste stor forståelse og innsikt og var til vidunderlig hjelp!! Hun sa at vi måtte bryte noen rutiner(ble på sykehuset en stund), avlastes litt fra hvernadre(han var igjen på avdelingen på dagen mens jeg stakk til byen en tur), og vi fikk beskjed om å amme han sjeldnere, og han ble satt på vallergan(en harmløs allergimedisin som har eneste bivirkning at man blir litt trøtt). Dette er en gammel og godt utprøvd medisin som brukes til behandling av de minste med større søvnproblemer. Det løser ikke saken, men vil på sikt kunne hjelpe barnet noe i riktig retning for god søvnrytme.

Jeg anbefaler deg å være 100% bestemt og kontakte fastlegen igjen g si at noe er galt og dere trenger hjelp(med 10t søvn i døgnet syns jeg godt du kan foreslå behandling med vallergan, men OBS: det tar lang tid før det hjelper!!)! Om han fortsatt vender det døve øret til, bytter du fastlege og prøver igjen!! Har dere sjekket han ut for KISS-kid? Ta en tur til en fysioterpaut(om dere er lure sjekker dere på forhånd at vedkommende har kommunal avtale), og be henne ta en helsjekk og se etter "feil": nakke, rygg osv. En ting jeg har blitt fortalt og har selv forstått, så er det at når barn ikke sover så er det noe galt! Allergi? Mot ull i klærne f.eks? Det kan være noe så bagatellmessig også..

Selv fant vi dessuten ut at når vi vet han ikke kan være sulten om natten får han smokk og trøst der han ligger i sengen. Slik sover han nå myyye lengre og bedre om natten. Vi bryr oss IKKE lengre med hva helsestasjonen sier, de sier de mest idiotiske ting og kun det statens helsevesen har sagt de skal si! Når vi kom på barneavdelingen så legene der andre ting, utifra erfaring. At f.eks HS er så BLINDE på å ikke gi mat før 6mnd er helt tullete! Seff bra om man klarer det, men ingen vits dersom barnet bare ikke blir mett og alt er slit rundt det(som det var for oss)!

En ting til som hjalp er at jeg bestemmer meg på forhånd når han har sovnet sånn ca hvor lenge jeg vil han skal sove, slik blir det ingen usikkerhet og masse surr, men kjærlig og bestemt smokking, kos, vugging og trilling. Men er det håpløst så må man seff gi seg, vil jo ikke gi han verging mot vogna heller! altså bestemt til jeg evnt måtte se at saken er helt håpløs! I det øyeblikket jeg bestemmer meg for å gi opp, "glemmer" jeg all frustrasjons rundt søvnen og husker på at han nå tross alt vil være uthvilt en stund, og plukker han opp med et kjempesmil!! :)

Skrevet

Og en ting til: på dårlige dager gir jeg han litt kamille te(som jeg har søtet bare såvidt med litt fruktose) et kvarters tid før han skal sove. Det hjelper ganske bra!

Skrevet

Moi: Skal si du har vært tøff og stått på ditt! Vi trenger sånne. Det er ikke alltid lett å være førstegang (eller andregang for den sakens skyld) og ikke helt vite.... Så bra at det har ordnet seg og du kan dele med deg. Takk!!!

Skrevet

Gutten vår var også veldig urolig på kvelden før... HS kalte det "den urolige" perioden, og sa det var helt normalt å ha det sånn et par timer på ettermiddag/kveld... men, vi har jo hørt at det ikke er noe som heter normalt... så vi begynte med tynn velling, og la ham tidligere... det gikk megabra! :-) En annen ting jeg også var nødt til å gjøre, var å legge ham på siden. Han ligger i bagen til vogna (som jeg om natten setter opp i senga hans, så han har den samme høyden og utsikten han skal ha når han tør å ligge i senga si), med god støtte foran og bak... han hater å ligge på ryggen, skriker, fekter med armer og bein, og ingenting hjelper... etter flere netter med fekting og sparking la jeg ham i en god sidestilling, og nå sover han som en stein.

Skrevet

Tusen takk sunshine :D

Og tonemelone: vi har også god erfaring med sideleie, spesielt i begynnelsen da han satte gulp i vrangstrupen når han lå på rygg! Uff, det var skumle greier..

Skrevet

Så godt at det er flere som føler seg trygge på å ha babyene i sideleie... Jeg har også tenkt på det med gulp og vrangstrupen... Skjønner at de ikke kan ligge på magen, men synes ikke ryggen er det beste alternativet heller... :-) Rart det der, for når han ligger ute, med masse klær på seg, så er det helt ok på ryggen... det er vel tettere og tryggere rundt ham...? :-)

Skrevet

Har ei lita frøken på 11 uker som også sliter noe forferdelig med søvnen stakkars. Hun har kolikk, men har blitt noe bedre etter å ha vært hos manuell terapaut og akupunktur. Skal til homeopat på fredag og håper hun blir mirakuløst bedre......... :)

Hun har sovet noenlunde bra på natta siden hun var 7 uker, da vi begynte å legge henne mellom kl 19-20. Da sover hun alt fra 2-5 timer første økt, men så begynner hun som regel å våkne med 1-2 timers mellomrom resten av natta.

Med andre ord må jeg legge meg samtidig som henne hvis jeg skal få noe sammenhengende søvn.

På dagen er det et helv... mareritt. Hun er våken i ca 1 time og blir surkete og trøtt. Og da begynner slåsskampen med å få henne til å sove. Det er ulikt hver dag. Noen dager funker puppen andre dager rugge vogga eller riste febrilsk i vogna. Og når hun endelig har sovnet sover hun max 30 minutter og våkner tydelig trøtt og surkete. Så begynner neste runde etter 1 time igjen........ Ganske dritlei ja :(

Moi 31 du skriver at du fikk avlastning fra sykehus og Vallergan. Det prøvde jeg også for 1 mnd siden da jeg var på 6 ukers kontrollen. Fikk bare beskjed om at hun aldri hadde hørt om avlasting på sykehus og at Vallergan ikke kunne brukes på barn under 2 år. Helt utrolig at det skal være så forskjellig behandling av pasienter i dette landet vårs. Jeg funderer på å kontakte fastlegen min å krangle meg til sovemedisin dersom ikke homeopaten klarer å gjøre noe for henne på fredag.

Skal prøve litt av tipsene til deg Moi 31 også ang fast tidspunkt på trilletur, smokk, kamille te osv.....

Dette ble mye klaging og frustrasjon som bare måtte ut ja.

Forferdelig at det skal være så mange som plages med dette men det er godt vi kan dele erfaringer her hvertfall.

Lykke til alle sammen. Og det eneste som holder meg oppe om dagen er tanken på at det kan vel ikke bli værre enn dette?????

Skrevet

TUSEN takk for flotte tips MOI 31:=) Så deilig å "snakke" med noen som forstår:)

Skrevet

JEG FØLER SÅ MED DEG!!!

Vi holdt på sånn i 3mnd.. Det rare var at kolikken ble ikke borte ganske plutselig som jeg trodde, den henger faktisk fortsatt litt i, og kan gjøre det fram til 6mnd sa legen. Men etter det skal det altså være slutt! Avlastning på sykehuset fikk vi kun pga god kapasitet sa legen(men jeg tror vi hadde fått det ganske snart uansett for jeg var VIRKELIG på sammenbruddets rand etter å ha forstått at det ikke ble mirakuløst bedre etter 3mnd.. Men det er altså ikke standard..)

MEN: det har hele veien vært preget av to skritt fram -og ett tilbake. Hold ut tilbakefallene, i det store og det hele så går det fremover! For meg går alt mye bedre når jeg tenker tilbake til når han var f.eks 1 eller 2mnd, og fram til i dag! Han har fortsatt dager som magen plager han og han blir sutrete og sover dårlig, men så kommer plutselig flere dager hvor han bare er blid og vidunderlig og helt fantastisk nydelig og til å spise opp, sover godt, og bare gråter når han er trøtt eller sulten!!! I det hele tatt en helt vanvittig forskjell fra tidligere!

Mange leger er nok skeptiske til å skrive ut vallergan til så små, og det skal de så absolutt være! Men det er også viktig å innse når behovet faktisk er så stort at det er nødvendig. Alle medisinering innebærer jo en viss risiko.

Det er veldig veldig veldig viktig å få snakket om ting, få sagt at man får lyst til å hive ungen ut av vinduet, og alt det, og føle at man ikke er alene! Barselgruppe er et MUST!!! debattsider også veldig god hjelp, og de er der tross alt 24/7. Og så er det super viktig å komme seg vekk litt! Trene litt, gå noen ærend, hva som helst! Anbefaler deg på det sterkeste å gi henne Nan e.l. slik at det lar seg gjøre!

Og: sørg for masse nærhet og trøst fra dem rundt deg(har i hvert fall hvert helt essensielt for meg...)

Hilsen en som føler hun har fått livet tilbake, eeeelsker sinnsykt høyt sin vanvittig skjønne sønn, og NÅ etter 5mnd har fått ammetåka ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...