Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 10. desember 2007 #1 Skrevet 10. desember 2007 skal bake til 3 års dagen til gullet til søndag. Han er mere glad i gjærbakst enn kaker. Så tenkte å lage boller iallfall. Men er så dårlig på det. Synes de blir tørre. Har brødbaker maskin som kanskje er grei å elte i.?
Gjest Skrevet 10. desember 2007 #2 Skrevet 10. desember 2007 Bruk olje fremfor margarin. Og la deigen heve leeeeeeeeeeenge. Hvis du bruker vann fremfor melk kan du godt ha mer olje, og mindre vann. Men som sagt, la deigen heve leeeeeeeeeenge :-) Da blir bollene luftige og saftige.
Gjest Skrevet 10. desember 2007 #3 Skrevet 10. desember 2007 Min oppskrift på god gjærbakst: Bruk alltid ferskgjær Smelt gjær og sukker i bakebollen. Når sukker og gjær kommer sammen, løses gjæren opp. Tilsett så væske i riktig temperatur. Heller litt for kald enn for varm. Ha i resten av ingrediensene. Pass på at deigen er litt klissete, tilsett heller mer mel når du baker ut Elt i kjøkkenmaskin. La stå til heving min 1,5 time. Bak ut. Etterhev i 1.5 time. Bruk plast til å dekke over baksten med, ikke kjøkkenhåndkle. Plast holder bedre på fuktigheten
Pysa Skrevet 10. desember 2007 #4 Skrevet 10. desember 2007 Bruk meierismør og melk, vær nøye med temperaturen. Dekk til med plast, ikke bruk for mye mel. Olje og vann høres ikke noe godt ut, syns jeg. Forheving halvannen time, etterheving en time.
Gjest Skrevet 10. desember 2007 #5 Skrevet 10. desember 2007 Vannet var dersom det var melkeallergi inne i bildet... Ellers er jeg helt enig med deg; melk er best!
haater husarbeid Skrevet 10. desember 2007 #6 Skrevet 10. desember 2007 Bruk minst mulig mel! Sett deigen virkelig klissete og så tilsetter du akkurat så mye mel til hver bolle at du klarer å bake den ut- og hev bollene fra en halvtime til 45 min. Slå gjerne ned deigen en gang og la den heve igjen. Og smør de med pisket egg før du setter de i ovnen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå