Gå til innhold

Ang venninneforhold- gode råd, dere kloke damer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, igjen -

vil bare spørre om et råd om noe jeg ikke aner hvordan jeg skal håndtere best mulig. Kort fortalt: En gammel, veldig god venninne, som jeg har kjent i 20 år har (etter en del vin, riktignok) gjort det klart at hun er betatt av meg og har vært det lenge(!!!!). Holdt på å ramle av stolen. Hun har alltid hatt mange mannlige beundrere, og er veldig pen osv, så jeg har jo lurt litt noen ganger på hvorfor hun ikke har hatt noen langvarige forhold. Hun understreket da hun sa dette - sent fredag kveld etter en venninnemiddag - at hun ikke er lesbisk, men at dette er nå slik hun føler det, og at hun ikke forventer noe fra meg. Jeg fikk ikke sagt et eneste fornuftig ord, og har ikke snakket med henne siden. Men jeg må jo snakke med henne om dette på en eller annen måte. Setter stor pris på vennskapet hennes, og vil jo ikke miste henne som venninne. Har selvfølgelig ingen negative tanker rundt homofile eller noe, det blir bare litt komplisert når det gjelder en nær venninne, som har sånne følelser for meg. Men det må vel gå an å fortsette å være venninner likevel, håper jeg. Tror hun sa det uten å tenke seg om, og kan godt være hun angrer det nå.

Har noen av dere opplevd noe lignende??? Skulle gjerne hatt gode råd, og jeg kan ikke si dette til noen andre, for de andre venninnene mine kjenner henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i at du må snakke med henne om det i edru tilstand. Sannsynligvis er det vanskelig for henne også å snakke om det siden "boblen" sprakk først etter mange glass vin... Jeg tror ikke det er nødvendig å si så mye. Hun trenger å vite at dere fortsatt kan være venner selv om du vet dette. Hun er sikkert redd for at du skal avvise henne. Jeg tror jeg ville sagt at jeg var overrasket, men at jeg ikke ønsker at dette skal ødelegge vennskapet. Det kan jo hende at når katta er ute av sekken, så blir det vanskelig for henne å "bare" være venner, men du kan jo tydeliggjøre at du ønsker å bevare vennskapet.

Det er jo et kompliment da. Hun ser at du er en flott dame.

Skrevet

Sånn rent umiddelbart så tenker jeg at dette hadde vært et dilemma, uansett hvilket kjønn "beileren"(finner ikke noe bedre ord, ikke meningen å være flåsete!) har.

Når en god venn får varmere følelser for deg, og flagger det, blir det unektelig vanskelig å fortsette helt som før - men det blir jo kjempeviktig at dere får snakket om dette. Jo før, jo bedre tror jeg, så ikke dette får ligge i fred og bli vanskeligere og vanskeligere å ta opp.

Ellers har jeg jo hørt at det ikke er så veldig uvannlig å kunne falle for begge kjønn, og det er mange som ikke setter seg selv i noen bås for det.

Håper dere kan fortsette som før, og at vennskapet består! c";)

Skrevet

Har ikke opplevd lignende selv, men støtter klart de to kloke damene foran meg. Tror det er viktig å prate med henne ganske snart, for selv om du ble målløs, er det sikkert ingen ting mot den følelsen hun har og frykten hun har nå for å miste også vennskapet med henne.

Så tror jeg ville prioritert en prat snarlig og forklare henne at dette satte deg litt "ut", at du er smigret, men at du jo da ikke kan gjengjelde denne type følelser. Har selv opplevd at nær venn har vært forelsket i meg og det greide vi faktisk å komme oss forbi og beholde vennskapet.

Lykke til!

Skrevet

Forstår at dette ikke er lett å ta på strak arm;-)

Men, jeg signerer kloke ord som er nevnt over her og håper og tror at dere kan fortsette et godt vennskap, og kanskje med en ennå dypere respekt og forståelse for hverandre om dere klarer å snakke ut om dette.

Lykke til!

Og du er jo ei flott jente da! Som Maud sier, ta det som et kompliment!

Skrevet

Det var ett dilemma ja.... Har ikke opplevd den varianten, så jeg har ikke noen råd. Vet bare at det er vanskelig nok når en mannlig venn "snur" følelsene fra vennskap til betatthet. Det jeg kjente mest på da, var at forholdet ble mer "kantete" hvis det kan sies slik. Endringen i følelser ødela for trygghetsfølelsen man gjerne kjenner i gode vennskap.

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med dette, men jeg skjønner at du ble litt vippet av pinnen. Det er nok fornuftig å få en prat med henne ganske kjapt og få forklare henne at du setter stor pris på henne som venninne.

Lykke til :o)

Skrevet

Skjønner at dette er vanskelig.Og det beste er nok å få pratet med henne raskt.Det viktigste er jo å kunne beholde vennskapet,og det gjør man jo ved å prate ut. Hun vet jo helt sikkert hva du føler/ikke føler.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...