Gå til innhold

Lov å fullamme lenger enn 6 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så mye melk, og jenta mi nekter alt annet. Har prøvd moste grønnsaker, frukt og ulike typer grøt. Har normal vektoppgang (ligger faktisk over snittet i både lengde og vekt). Noen som har fullammet lenger enn 6 mnd med hell?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe forbud mot å fullamme lenger, men det anbefales ikke. Årsaken er at melka ikke lenger gir babyen alle de næringsstoffer den trenger etter seks måneder. Det gjelder i alle fall jern, husker jeg å ha lest.

Skrevet

Ikke noe problem å fullamme lenger enn 6 mnd'er! Mange som gjør det :D (Kanskje ikke på forumet her, men jeg kjenner til mange som gjør/har gjort det)

De fleste babyer får interesse for annen mat av seg selv mellom 5-9 mnd'er, og når den interessen kommer, så er det passende å begynne å gi smaksprøver på fast føde. Det er lurt å gi jernrike smaksprøver og å unngå melk og melkeprodukter til de har passert året for å unngå jernmangel.

Jernet i mm absorberes mye bedre enn jern i noen andre næringsstoffer, så så lenge lille er frisk og opplagt og legger greit på seg, så er det ingen grunn til å bekymre seg (selv om enkelte helsesøstre prøver å si noe annet, mange mangler i kunnskapene hos en del helsesøstre dessverre). Er du bekymret for om lille har noen mangler, så er det lett å sjekke ved en enkel blodprøve :)

Jeg fullammet til L blei interessert i mat selv, hun gapte og smattet mens vi spiste og viste tegn til å ville ha vår måt. Derfor var det på tide at hun fikk. Hadde dette først skjedd ved åttemnd'ers alder, så hadde jeg ventet til dat - med mindre ammingen hadde blitt alt for hyppig og slitsom for meg.

Fant WHO's anbefalinger for hvordan og når en bør innføre fast føde hos et barn som ammes:

http://www.who.int/child-adolescent-health/New_Publications/NUTRITION/guiding_principles.pdf

(Complementary feeding = at en både ammer og gir fast føde)

Skrevet

Jeg fullammet i praksis til rundt 9-10 mnd. Begynte med smaksprøver ved 6 måneder, men hun nektet alt. Vektoppgangen har faktisk vært helt fin og helsestasjonen har sagt at det ikke er noe å stresse med. Vi har gitt jerntilskudd fordi hun var prematur, så har ikke vært bekymret for jerninntaket. Etterhvert begynte hun å godta litt fruktmos og yoghurt, nå spiser hun også litt grøt - er blitt 13 mnd og ammes nå bare om morgenen (jeg er tilbake i jobb).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...