To under Skrevet 10. desember 2007 #1 Skrevet 10. desember 2007 Er hjemme uten egg og kjeder meg... tenkte jeg kunne bake noe. Noen forslag?
Gjest Skrevet 10. desember 2007 #2 Skrevet 10. desember 2007 Julekaker uten egg Her er det mange kaker som i utgangspunktet ikke inneholder egg og eggeallergikere har det lettere her. Husk og at egg kan erstattes med flere ting, som feks banan. Se ellers mine eggallergisider. Goro 100 g smør 100 g smult 3 ss melis 300 g hvetemel 1 krm ingefær 1 dl rømme Myk smør og smult, og rør det sammen med melis. Tilsett det andre og arbeid til en jevn deig. Strø litt mel over og la stå over natten kjølig. Kjevles tynt ut og skjær ut emner som passer til gorojernet. Varm jernet og stek kakene til de er lysegule på begge sider. Legg de ferdige på en fjel og renskjær dem. Avkjøl på rist. Juledrømmer 6 1/4 dl hvetemel 1/2 ts hjortetaksalt 250 g smør eller margarin 3 dl sukker (ca 250 g) evt 2 ss kakao smør eller margarin til stekeplaten Dette er en gammel oppskrift på lettlagde småkaker. Blander du kakao i halvparten av deigen får du to kakesorter av samme deig. Bland hjortetaksalt i melet. Smuldre smør og mel. Tilsett sukker. Arbeid alt godt sammen til en jevn deig. Del deigen og tilsett kakao i halvparten om så ønskes. Rull deigen ut til lengder. Del dem i mindre biter og form små boller. Sett bollene på smurte plater. Lag en fordypning i hver bolle med tommelfingeren. Stek kakene ved 150 C ca 20 minutter. Julevørterbrød 75 g gjær 1 flaske vørterøl 2 ts salt 1 dl mørk sirup 1 ts nellik 1 ss anis 1 dl rosiner 500 g rugmel 500 g hvetemel Varm opp vørterølet til det er lunkent, ca 35 C, og løs opp gjæren i dette. Tilsett salt og sirup og rør til det er oppløst. Bland krydder og rosiner i rugmelet og arbeid dette inn. Tilsett nok hvetemel til at det blir en fast deig. Dekk til og la deigen heve ca 1 time. Kna deigen kraftig, del den i 8 emner og form dem til brød. Etterhev brødene og stek dem i 20 minutter ved 200 C, eller til de er brune og gjennomstekt. Krumkaker 75 g smør 75 g sukker 3 dl skummet kulturmelk ca 150 g byggmel Smelt smør og ha i sukker, melk og rør så i melet. La røren svelle en stund. Stekes pene i krumkakejern og kjøles ned etter krumming på rist. Det er greit å være 2 ved baking. Sirupssnipper 1 1/2 dl fløte 150 g sirup 150 g sukker 100 g smør 450 g hvetemel 1/4 ts pepper 1/4 ts ingefær 1/4 ts anis 1/4 ts kanel 3/4 ts hornsalt 3/4 ts natron mandler, skåldet Kok opp fløte, sirup og sukker. Ha i smøret og avkjøl til blandingen er lunken. Sikt i det tørre. Elt deigen sammen. La deigen stå kjølig til neste dag. Kjevle deigen tynn og skjær ut snipper. Legg dem på smurt plate. Legg en halv skåldet mandel på hver kake. Snippene blir blanke hvis de pensles med eggehvite. Stek dem ved 175 C i ca. 5 minutter.
Maigullet Skrevet 10. desember 2007 #3 Skrevet 10. desember 2007 Hei, hei Jeg bakte silkekaker (sjakkruter) og kolakaker i går, og det var ikke egg i noen av de!
mine små alver... Skrevet 10. desember 2007 #4 Skrevet 10. desember 2007 het er noen julekaker uten så mye egentlig:) 1kg mel 300 g. melis 250 g smør Blandes og settes litt kaldt før du baker ut. Ta gjerne kakao i halve deigen og lag sorte/hvite kaker. Deigen er også lettere å jobbe med hvis du har i kakao. du finner masse andre julekake oppskrifter på tine.no
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 10. desember 2007 #5 Skrevet 10. desember 2007 Hvite kakemenn.. 1 l mel 2 dl melk 3 dl sukker 100 g smør 1 ts hjortesalt (eller hva det heter)...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå