*Rutletutt* Skrevet 10. desember 2007 #1 Skrevet 10. desember 2007 Hvordan takler dere trassen? Hvordan trasser han/hun? Her var vi heldig og unngikk trassen helt til for noen mnd siden - guttungen er nå snart 3 år (om en uke akkurat faktisk:o)). Han var da snill som et lam og det gikk alltid an å snakke med ham og få han til å lye oss. Nå er det et sant helvete! Han har heldigvis ikke raseriutbrudd eller noe, men skal motsi oss på alt og vil absolutt ikke det vi vil. Han skriker "NEI" til alt vi spør han om og gir vi han valget mellom to eller flere alternativer, svarer han bare "nei"...blir litt rådvill her jeg... Sjalusien overfor lillesøster på 4 mnd har også begynt å komme. Lenge var han bare snill med henne og skulle stolt vise henne frem til alle som ville se - men nå er hun ikke så stas lengre. Han er snill med henne av og til, og spør etter henne hvis hun ikke er der + skal trøste hvis hun gråter, men stort sett så går han og småknuffer i henne. Vi mår virkelig passe på, ellers hadde han sikkert skadet henne (han forstår jo ikke konsekvensen av det han gjør). Prøver å fortelle ham at han må være forsiktig med henne og at hun ikke tåler så mye, men det går jo ikke inn... Prøver også å være velsig obs på at vi gir han mest oppmerksomhet, men av og til må han jo bare akseptere at hun skal ha pupp eller han må være stille fordi hun skal sove el. Han er mest en pappa-gutt, så han har ikke så store problemer med at jeg sitter å ammer for eks. Det er mye spenning og slåing når han skal skiftes på (bruker bleie enda...det er en HELT annen historie....men kommer vel litt av trassen det også, at han ikke VIL på do) - og uansett hva vi sier eller gjør så hjelper det ikke...skikkelig slitsomt:o( Har prøvd time-outs i trappen og det funker til en viss grad. Han blir sittende der til vi henter ham og sier unnskyld etterpå (stort sett), men ofte så hjelper det ikke på oppførselen hans. I går satt vi ham der pga han slo etter lillesøster og ikke holdt opp etter mange advarsler. Da satt han der 1 minutt og sa unnskyld til henne etterpå. Så skulle vi ta bilder til julekort...ikke bare-bare med en trassing unge, nei;o/ Han fant ut at han ikke ville og gikk og satt seg i trappen selv og sa han måtte tenke litt, he he;o) Spesielt ille er det i forbindelse med legging og natt. Han var en drøm å legge før. Da var det bare å legge han i sengen og si god natt, så sov han hele natten. Nå hyler han og vil ikke legge seg og det ender opp med at pappaen alltid gir etter og er der med han til han sovner....og jeg har sagt til han at han må slutte med det. Jeg skulle gjerne lagt han, men er opptatt med å amme og legge lillesøster da (er bare pappa som duger likevel...) Han våkner mange ganger hver natt og hyyyyler og roper "NEI" og blir forbanna hvis jeg kommer inn til han (for han vet jeg ikke gir etter) og roper etter pappaen sin. Han ender opp med å enten bli tatt inn i sengen til pappen eller kommer tuslende inn selv midt på natten (vi sover hver for oss pga krevende baby om natten). Jeg har sagt til ham tusen ganger at må slutte med det - men det virker ikke som om det er så lett... Prøver å forklare gutten at han må sove i sin egen seng fordi pappa blir så trett og sliten av å ha han i sengen sin (enkeltseng...og T ligger ikke akkurat rolig). Noen gode tips til oss?
Dronningen! Skrevet 10. desember 2007 #2 Skrevet 10. desember 2007 noen av de tingene jeg har brukt på Flisa mi er: * Innskrenke valgene til å gjelde to stk. Å velge mellom 4 forskjellige ting blir for vanskelig. *Her kjører vi løpet ut, om pappa legger Flisa så er det hans greie. Om hun ikke vil så skal hun. * Vil hun ikke oppføre seg ett eller annet sted så får hun to valg - være her eller gå hjem!! * Prøver å forklare at noen ganger så må man gjøre ting som ikke er så morsomt, sånn er livet. Trassen vil gå over, tro meg, men dere må være enige om hvordan det skal være og kjøre hardt på de sakene dere ser som viktig! Pick your battels er viktig å ha som en guideline - vi diskuterer ikke for å diskutere:o) Lykke til:o)
*Rutletutt* Skrevet 10. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 10. desember 2007 Takk for svar:o) Prøver å gjøre mye av det du skriver her...gir ham stort sett to alternativer...men han vil ikke noen av de...for eks å få i ham medisinen han nå har fått for streptokokkene i halsen - den smaker skikkelig dritt og vi har måtte holde ham fast og presse den i ham med sprøyte. Han får valget mellom å ta den med skje eller sprøyte. Prøver å forklare ham hvorfor han må ta den og at det er mye bedre å ta den med skje enn at vi må holde ham fast...men han hyler bare "NEI" og gjemmer seg vekk...så da må vi jo gjøre det "tha hard way"... Prøver å snakke med ham om det med sovingen - at alle må sove i hver sin seng og at pappa blir fryktelig sliten av at han våkner så mange ganger om nettene og at han ikke må komme inn i sengen til han - han er veldig enig der og da, men ikke så enig når kvelden og natten kommer... Jeg er veldig obs på å bare ta kampen på de "riktige" tingene - noen ting får han styre på med, men det med sovingen og å være grei med lillesøster er noe han bare MÅ bli flinkere på.
Gjest Skrevet 10. desember 2007 #4 Skrevet 10. desember 2007 Høres tidvis ut om min sønn som blir 3 til våren. Jeg kjenner meg godt igjen i det du beskriver, men her går det i perioder. Sønnen min kan være det krapylet en dag, for å bli en engel neste dag. Hos oss hjelper det å holde på faste regler- og at vi foreldre er samstemte. Vi gir ikke etter - uansett. Selvfølgelig velger vi våre kamper, men da er vi enige om at i dag så får vi slakke litt på denne regelen. Vi bruker mye time-out. Noen ganger holder det med trusselen å telle til 3, andre ganger må han inn på rommet. Dette hjelper oss mye, og sønnen vår har noe å forholde seg til. Ang. natten så har vi hatt noen slike vi også. Men her får ikke gutten komme inn til oss - uansett. Vi legger oss inn til han og går ut når han sovner. Ellers er mitt stor tips å ikke gi oppmersksomhet når trassen er på sitt verste. Om gutten min hyler og slår går jeg bort og sier at vi snakkes når han er ferdig. Han blir da fort ferdig for å si det slik. Må jo le litt av det også. Det er jo litt komisk. Blir mange videosnutter her. De skal vises i bryllupet hans truer jeg med:)
*Rutletutt* Skrevet 10. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 10. desember 2007 He, he - ja, vi får kanskje filme litt og vise ham når han blir større;o) Pappaen har også lagt seg inn til ham i stede for å la han komme inn til seg. Problmemet er da at han våkner hele tiden og hyler når han ser at det ikke er noen der... Prøver å ikke gi etter, men når det gjelder søvn...så trenger jo også foreldre det;o/ Hadde vært så mye lettere om vi kunne være to om det på nettene, for jeg tror jeg hadde fått ham inn i gode rutiner kjappere...(ikke fordi pappaen gjør noe galt nødvendigvis, men fordi han er så mye mer pappa-gutt enn mamma-gutt, og han styrer mer på for å komme inn til ham...)men det er ikke så lett når jeg har en baby å ta meg av om nettene (som også våkner myyyyye). Hun tar bare pupp, så der kan ikke pappaen overta.
Expat Skrevet 10. desember 2007 #6 Skrevet 10. desember 2007 Allermest kan jeg fortelle at (bortsett fra ingen baby) så har vi det mye likt! Vi har en reiseseng (oppblåsbar dobbel) på rommet hennes, og ender med å sove der mye. Det er en fase og det går over. Vi har det best når vi ikke maser på henne. Lar henne hjelpe mye, velge selv når vi ikke har en formening (farge på sugerør er en favoritt!). Og håper du har lekegrind, det er viktig for å holde storebarnet ute! Nett er selvsagt best... Bæresele til babyen gjør det mer til en del av deg også...så vidt han ser det!
*Rutletutt* Skrevet 10. desember 2007 Forfatter #7 Skrevet 10. desember 2007 Ja, vi har lekegrind, men den er ikke kommet frem enda. Kanskje det er på tide... Ja, jeg håper det snart går over, for sånn som det er nå er det ikke kos med unger i det hele tatt;o/
*Rutletutt* Skrevet 10. desember 2007 Forfatter #8 Skrevet 10. desember 2007 Dytter litt jeg - flere som har trass-unger her? ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå