Anonym*Gullklump* Skrevet 10. desember 2007 #1 Skrevet 10. desember 2007 Hvor lenge kan en baby egentlig sitte i barnesete om gangen? Og hvor lange pauser bør de ha?
snoopy_me Skrevet 10. desember 2007 #2 Skrevet 10. desember 2007 I utgangspunktet ikke mer enn 20 min i gangen dersom du kjører ofte (daglig). Men om du skal på langtur kan han godt sitte noen timer og ha en liten times pause og så videre.. Dersom du ikke kjører langturer så ofte så er det ingen fare at han blir sittende lenge av og til.. Det sa iallfall både helsesøster og fysioterapeut til meg. Vi bor 50 mil fra min familie og kjører derfor dit av og til og har gjort det siden lillegutt var 2mnd.. Har vell blitt 5 turer eller noe på 6mnd. Dersom barnet sovner i bilstolen kan han godt sove en dupp i den også hvis du tar stolen inn. Inne står den ikke like rett opp og nes som i bilen uansett..
*Joa* Skrevet 10. desember 2007 #3 Skrevet 10. desember 2007 Du trenger ikke tenke på så og så mange minutter. Så lenge barnet har det bra i stolen sin og ikke gråter og virker utilpass kan han sitte der. Du trenger ikke vekke han pga at nå har det gått 20 min så nå ma han ha en times pause:) Bruk sunn fornuft:)
Mamsen og lillegutt Skrevet 10. desember 2007 #4 Skrevet 10. desember 2007 Jeg er enig med at man ikke trenger å telle minutter, MEN grunnen til at de ikke skal sitte så lenge i de har ikke noe med om barnet er utilpass eller ikke. Det har med at de har stor belastning på rygg og hofter... Og at de kan få problemer med å puste...
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2007 #5 Skrevet 10. desember 2007 Det med belastningen har ikke så mye å si når du kjører en lang tur i ny og ned. Det er verre hvis du f.eks hadde kjørt 2 timer hver dag. Vi kjørte 50 mil da mini var 1,5 mnd. Kjørte 2-3 timer i strekk, tok pause, kjørte videre. Vi tok pause når mini våknet og ville ha mat. Skal kjøre samme turen i jula, og regner med vi gjør det samme da. Kjører når han sover og tar pause når han er våken.
EnMamma Skrevet 17. desember 2007 #6 Skrevet 17. desember 2007 "Myten om at barnestol er skadelig for ryggen til de små Det finnes ingen dokumentasjon på at det er skadelig for ryggen til de små å sitte i en bilstol. Noen velger bagnett/boxette på lengre bilturer på grunn av dette, men det stemmer altså ikke. Man skal uansett stoppe å ta pauser på lengre bilturer, det trenger både store og små. Lytt til barnets signaler, barnet sier som regel i fra om det har det ubehagelig. HER kan man lese hva overlege Tor Einar Calisch ved barneintensiv avd. på Ullevål sykehus sier om denne saken." Les mer her: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/08/hvordan-sikre-de-minste-barna.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå