Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #1 Skrevet 9. desember 2007 Har en oppgave om dette, Lyst å hjelpe ?! - Situasjonsbekrivelse: Ola har Downs syndrom. Han har også astma og allergi og er sterkt synshemmet. Han er 18 år og har vokst opp på en gård sammen med en eldre bror. Hans eldre bror går på landbruksskole med tanke om å overta gårdsdriften. Ola har alltid hjulpet til med gårdsarbeidet, noe han trives godt med. Ola har nettopp flyttet inn i en kommunal firemanns bolig. Boligen ligger i gangavstand til de fleste servicetilbud. Ola skal begynne å jobbe i en vernet bedrift 5 km fra hjemmet. Ola avsluttet videregående skole i vår. Han er innvilget 4 timer voksenopplæring (vedhogst og gårdsdrift). Dette er tilpasset Ola, fordi han liker å være ute i skog og mark. Om vinteren er ofte ute på ski i nærheten av gården. Ola er stille og sjenert og sterkt knyttet til familien. Han har ingen venner som han omgås i fritiden, og derfor har han fått innvilget støttekontakt 4 timer pr uke. Ola har hatt astma siden han var 10 år. Det er konstatert at han er allergisk overfor husstøv. Han har vært mye plaget av luftveisinfeksjoner, og får lett pustebesvær i forbindelse med dårlig inneklima. Han blir engstelig og ”klengete”, noe som har ført til at mor har overbeskyttet ham. Hun har hatt hovedansvaret for hans personlige hygiene og hans astma/allergilidelse. Hun er engstelig for at han nå ikke skal få god nok hjelp. I de fleste primære ADL ferdigheter er Ola selvhjulpen. Ola er glad i musikk og dans. Når han er i fritidsklubben er han alltid den siste som forlater dansegulvet. Ola har eget musikkanlegg og spiller ofte musikk. (særlig blues). Ola har god språkforståelse, men har vansker med å utrykke seg. Han blir stille og passiv overfor nye mennesker. Ellers liker Ola god mat og snop. Han har av den grunn blitt noe overvektig. - Spørsmål: - Ola har problemer med å utrykke seg. Hvordan kan personalet legge til rette for at kommunikasjonen mellom Ola og andre kan bli best mulig? - Sett opp en ukes aktivitetsplan som ivaretar Olas problemer/behov og interesser i forhold til primære og sekundære ADL – funksjoner. I forbindelse med innflytting i egen bolig er det viktig at det blir tatt hensyn til Olas allergi/astma. - Foreslå tiltak (inkludert innredning) som kan være aktuelle. Tenk deg at du er Olas søster/bror og skriv et brev til en god venn om de tankene du har i forbindelse med at Ola nå skal flytte i egen bolig.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2007 #4 Skrevet 9. desember 2007 Vil du forresten være snill å legge ut på skravlesiden? Klem fra HI
♡Anniken&Andreas gullet♡ Skrevet 9. desember 2007 #5 Skrevet 9. desember 2007 Nei si det, var rett og slett ikke slik det skulle bli.... Men, hmmm... Kanskje du også kan finne nyttig info. på mairhona.no eller upsanddowns.no? Kanskje noen der som er villige til å hjelpe? De er tross alt i den situasjonen. Har selv jobbet med downs barn, men føler meg ikke sikker nok til å svare deg:) Lykke til=)
Gjest Skrevet 10. desember 2007 #8 Skrevet 10. desember 2007 Jeg svarer deg gjerne utfyllende på dette men har ikke tid akkurat nå. Når er deadline?
Gjest Skrevet 10. desember 2007 #10 Skrevet 10. desember 2007 Hmmm, jeg skal prøve å få svart deg til etterpå jeg da. Men er jo liksom på skolen. (og sitter på DiB, fy meg)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå