Gå til innhold

hvor ofte bør man....

Anbefalte innlegg

Skrevet

usikker på om jeg sluntrer på noen områder. Nysgjerrig på hvordan dere andre gjør ting. Min baby er helt ny (1 uke)

Altså.. hvor ofte bør man (eller hvor ofte gjør du det):

-bade babyen

-sjekke/bytte bleie når det ikke er bæsj

-bytte engangs ammeinnlegg

-vaske puppene

-vaske ullinnlegg (har engangs innenfor), og hvordan? (ull fra nøstebarn)

-legge babyen på magen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Dette gjør iallefall jeg.

-_Bader babyen 2 ganger i uka. Tar helvask på babyen hver kveld. Vasker ansikt, hender og stump hver morgen.

- Sjekker bleie for lukt ganske ofte. Skifter bleie når babyen ikke har bæsja, når jeg kjenner at bleien begynner å innholde endel tiss (klemmer på den, blir veldig gele-aktig). Annen hver time kanskje?! Noen ganger oftere. Om natta kan de jo være lenge uten bleieskift, og da trenger man ikke skifte med mindre den har bæsja.

- Bytter ammeinnlegg flere ganger daglig, 3 ganger, og når de er våte.

- Puppene prøver jeg å få vasket 1 gang om dagen ;)

- Vasket ullinnlegg (bruker ikke lengre) når jeg kjenner at de stivner der de har blitt fuktige. Vasker mine, som er kjøpt på apotek i mildt, lunket sjampovann (babysjampo).

- Hadde baby til å ligge på mage innimellom da han var så liten som 1 uke gammel. Som regel på fanget, eller på stellebordet. Noen ganger i uken kanskje. Nå er min 4 måneder, og han ligger på magen, på leketeppe ihvertfall 1 gang daglig, aller helst fler, bra for styrking av muskler.

Lykke til.

Skrevet

hei=)

min baby er og ganske "ny", 3 uker=)

jeg ammer ikke så dette med ammeinnlegg o.l kan jeg desverre ikke svare på men jeg kan dele mine andre "erfaringer" så langt...

Vi bader babyen annen hver kveld men vasker ham på kroppen hver dag med vaskeklut og vann/såpe...

Bleia sjekker vi som regel ved å klemme eller lukte på den, det gjør vi ganske ofte, hver andre time kansje, varierer veldig alt etter om vi tror han har gjort seg ut eller ikke=)

bruker å lukte/kjenne på bleien om natta og når han er oppe å får mat, liker ikke at han skal ligge dersom han har tissa mye eller bærsja i bleien=/

babyen vår ligger ikke noe særlig på mag ennå,forutenom på brystet/skuldra vår...

Skrevet

Hei, og gratulerer med baby :-) Jeg ammer enda godjenta på 13 mnd, har pleid å bruke engangs innenfor ull akkurat som du gjør..da har min "hovedregel " vært å bytte nye engangs etter hver dusj, og ellers nytt hver dag...dette når melkeproduksjonen har stabilisert seg. Første mnd ca måtte jeg bytte flere ganger hver dag, da var det nesten klissvått og jeg byttet mange ganger til dagen. Ellers kjenner du når bleien eser ut, da har det kommet mye tiss, og er tid for nytt bleieskift. Badet / bader 2-3 ganger i uken. IKKE anbefalt å bade hver dag når det gjelder huden til babyen når de er nyfødt, de skal ha litt av fettet på seg...det var det jeg fikk fortalt på føden ihvertfall...begge gangene jeg har født :-) Jeg hadde første baby på magen flere ganger om dagen, begynte med 1-2 min og økte etterhvert som jeg så babyen trivdes med det og greide å bevege hodet mer. Siste babyen er KISS barn så da har ikke "magetrening" vært aktuelt. LYKKE TIl :-)

Skrevet

PS : ull innleggene er ikke nødvendig å vaske ofte hvis du ikke har lekket gjennom...:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...