To små, med øyne blå :-) Skrevet 9. desember 2007 #1 Skrevet 9. desember 2007 Er det bare en myte eller er det farlig? Jeg jobber i helsevesenet og løfter pasienter hver dag. Er ca 5 uker på vei og har ingen planer om å fortelle det på jobb enda og da kan jeg ikke la være å løfte... Jobber også natt, har hørt at man ikke skal det heller. Noen som kan hjelpe meg?
Puselure Skrevet 10. desember 2007 #2 Skrevet 10. desember 2007 Jeg jobber også i helsevesenet. Forrige svangerskap fikk jeg beskjed om å ikke løfte etter ordinær ul, fordi morkaken lå lavt. Det var økt sjanse for at den kunne løsne hvis jeg løftet. Jeg hadde løftet før ul, men det er jo ting en ikke vet før etter ul..... En tankevekker egentlig. En kollega av meg mistet på nattevakt i uke 7. Det er en større påkjenning for kroppen å jobbe natt, så det er vel derfor det ikke er å anbefale. En skal jo ikke unnlate alle arbeidsoppgaver, men jeg ville unngått det aller tyngste. Vet ikke om du omgås cytostatika, men det skal du holde deg langt unna, samme med røntgenstråler. Hvis du har en fast stilling så har du ingenting å tape på å fortelle det på jobb. Er du heldig så får du et flott svangerskap uten "bivirkninger" hehe:) Ble selv kvalm i uke 5 og er det fortsatt i uke 16+1:( Ønsker det lykke til med spiren i magen:D
Gjest mphs Skrevet 10. desember 2007 #3 Skrevet 10. desember 2007 Så lenge du er vandt til å løfte tungt og ikke føler ubehag ved det er det greit. Kan etterhvert som du blir lengere på vei og større unngå de aller tyngste løftene.
Bobla :) Skrevet 10. desember 2007 #4 Skrevet 10. desember 2007 Så lenge du føler det går greit selv kan du godt gå nattevakt. Jeg gikk selv nattevakt i begynnelsen av svangerskapet, og det var ikke noe problem. Så lenge du bruker løfte teknikker, og ikke løfter mer enn du er vant til går det også fint. Det er først når magen begynner å bli større, at man skal begrense løftene, og ikke løfte så tungt.
Sasiemta ♀ ♀ ♂ Skrevet 10. desember 2007 #5 Skrevet 10. desember 2007 Er 18+5 nå. Jeg merket det på kroppen for 2 uker siden. Var ute sammen med snuppa og skulle lage snømann. Da jeg skulle løfte "kroppen" til snømannen opp på "beina", kjente jeg først ett, så to stikk i hver side. Skvatt til så snuppa lurte på hva det var... Sa bare at det var babyen som sparket i magen og sa at mamma ikke måtte løfte så tungt... Tror nok kroppen sier fra når det er nok...
*Super*Mamman* Skrevet 10. desember 2007 #6 Skrevet 10. desember 2007 Hei. Var til gynekolog i uke 12 pga blødninger, og hun sa at man ikke kan løfte på seg en abort. Men man kan få ubehag og smerter av det. Så dette kjenner du selv på kroppen.. Går nattevakter selv, og har ingen planer om å gå over til dag. Synes dette fungerer fint for meg. Lytt til kroppen din:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå