Sarah & Marcus mamma Skrevet 9. desember 2007 #1 Skrevet 9. desember 2007 jenta mi er 7mnd og vi er på tredje kvelden med "ferber". synes egentlig ikke det har vert så mye skriking... har egentlig roet seg fort og sovnet.... har også vendt henne av med mat... dette er tredje natt uten mat... og det har også gått veldig fint... har samsovet til 5 mnd... de siste to mnd noe tilvenning i seng hver natt... men siste to netter har hun ligget der fra 7 til 6.... men problemet er at hun våkner så ofte.... hun sovner som regel etter en liten stund igjen... men kan våkne kanskje 4 ganger i løpet av en time... så kanskje sove 2 timer... så kanskje 1 time... så kanskje 15 min så kanskje 3 timer osv.... veldig stressende.... vil dette bedre seg eller er det noe jeg kan gjøre for at det skal være bedre for henne? hun sover på eget rom... med normal temperatur... sengekant... sengehimmel... trangt...med noe rundt hodet som hun liker... i pose..(hun reiser seg hvis ikke), får vann innimellom, har tutt... hun våkner like ofte om jeg drar ut tutten etter at hun har sovnet... så tror ikke at det er at hun mister den...? noen råd? går det seg til?
Leandermamma Skrevet 9. desember 2007 #2 Skrevet 9. desember 2007 Hvis det er noen trøst så har vi det sånn har også. Vår lille terrorist er også 7 mnd. Vi har prøvd absolutt alt for at han skal sove sammenhengende i mer en en time ( har ikke prøvd Vallergan enda..), men etter 3 mnd er vi like langt. Legger seg fint, så ferber har ikke vært nødvendig her, men det virker som om han har problemer med å komme inn i dyp søvn. Helsesøster har nå henvist os til psykolig (!). Skal dit på tirsdag, så hvis jeg får noen gulltips der så skal jeg sende deg en PM. Han er forresten født 030507, så det er bare 2 dager mellom de :-)
Sarah & Marcus mamma Skrevet 10. desember 2007 Forfatter #4 Skrevet 10. desember 2007 takk for svar... hehe.. 2 dager mellom ja:-) krapyler! du sliter ennå? håpet det gikk seg til... men du får si ifra dersom du får noen gode råd ja!:-)
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2007 #5 Skrevet 10. desember 2007 Det kan faktisk skyldes at hun mister tutten selv om du tar den ut rett etter hun har sovnet. Mange barn våkner under den lette søvnfasen fordi de ubevisst merker at noe er annerledes enn fra når de sovner inn. Dersom hun sovner med tutten vil hun kanskje ubevisst merke under den lette søvnfasen at den ikke er der lenger. Selv om hun bare hadde den akkurat da hun sovnet. Men hvis hun er vant til å våkne flere ganger på natten, kanskje for å komme over i foreldresengen, vil det sikkert ta noen netter før hun skjønner at det ikke skal være sånn lenger. Dersom du har lys på i rommet kan dette påvirke henne. Ellers er det lurt å ikke ta babyen opp av sengen på natten, helst egentlig samhandle minst mulig. Det er nok å kanskje bare gi tutten, si at hun må sove, og gå ut igjen. Så en veldig viktig ting til: Når hun våkner å begynner å gråte, hvor raskt går du inn til henne da? Det er faktisk veldig mange babyer som gråter litt på natten uten egentlig å være helt våkne. Men hvis man gir dem 5-10 minutter, så roer de seg og sovner igjen av seg selv. Synes du har vært flink, og har kommet langt. Bare litt finpuss igjen nå, så går nok dette bare fint :-)
Sarah & Marcus mamma Skrevet 11. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 11. desember 2007 hei;-) takk for svar... helsesøster sa også at hun trodde det ble bedre etterhvert.... du kan ha rett i det med tutten....;-) men det du sier om å ikke gå inn til henne om nettene før 5 min... hvordan vurdere? hun gråter ganske fort etter at hun våkner og kan gråte høyt... men ikke hysterisk.... er så redd for at hvis jeg venter så lenge vil hun våkne opp..... mer enn hvis jeg går inn nokså med en gang å gir tutten... så hun sovner igjen.... men du mener hun vil sovne av seg selv igjen innen 5-10 min ellers så går jeg inn.... noen ganger hører jeg tydelig at det er i søvne og da går jeg ikke inn... men føler at det er forskjell... men skal vente å se.... hmz... får prøve dette i kveld;-)
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2007 #7 Skrevet 11. desember 2007 Det er i grunn ikke enkelt å vurdere om man skal gå inn, eller vente å se. Dersom jeg vet at hun ikke er sulten og at hun ellers har det bra, velger jeg å vente. Har veldig sjeldent opplevd at hun ikke har sovnet igjen. Dersom hun ikke har sovnet etter 10 minutter går vi inn og sier at det er natt og hun må sove. Det er sjeldent at det går mer enn 10 minutter før hun da har sovnet igjen. Kanskje er det en god ide å la være å gå inn å gi tutten. Fordi hun er vant til å våkne å få den, vil hun kanskje derfor fortsette å våkne på nettene av vanen. Dersom dere venner henne til med at hun må sovne av seg selv igjen når hun våkner uten at dere går inn og gir den, vil dere kanskje unngå dette. Du kan jo eventuelt gå inn uten å gi henne tutten, bare for å vise at hun ikke er alene. Men jeg ville forsøkt å ventet noen minutter først. Lykke til!
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 14. desember 2007 #8 Skrevet 14. desember 2007 Jenta mi våknet annehver time..men da jeg kjøpte sånn nattpose så sover hun fra 22-05..goooooooooodt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå